Audio problemer ved eksportering fra iMovie

Audio problemer ved eksportering fra iMovie

Innleggav Anita Boysen » søn 26.11.2006 22:42

Jeg sliter med et irriterende problem som jeg håper noen kan hjelpe meg med. Har laget en film i iMovie, hentet inn musikk fra iTunes som er lagt over enkelte bildeklipp og noene av disse lyd/musikk-klippene er redigert til å fade opp og ned i volum. I selve iMovie-filen fungerer alt som det skal, men når jeg skal eksporter filmen, enten til Quicktime eller DVD så blir lyden hakkete og mister sine smoothe overganger.
Kan noen fortelle meg hvorfor dette skjer og hva jeg kan gjøre for å bli kvitt problemet?

Sitter på forresten på en Power Book G4 med 1,5 GHz og 1 GB minne.

Anita
medlem i 208 måneder
 

Innleggav thomasb » søn 26.11.2006 23:55

Hvilken versjon av iMovie er dette? Jeg opplevde samme problem i tidligere versjoner av iMovie.

Er samme lydfeil hvis du åpner QuickTime-filen som ligger inni prosjekt-filen(mappen) din? Det ligger en QuickTime referansefil i to mapper. En for GarageBand og en for iDVD. Disse ligger inni en mappe som heter Shared Folders inni prosjektfilen(mappen). Ctrl-klikk (høyreklikk) på prosjektfilen din og velg "Vis Pakkeinnhold". Da finner du disse QuickTime-referansefilene.

Jeg klarer ikke å reprodusere denne feilen i siste versjon av iMovie (versjon 6.0.3).

Du kan eventuelt prøve å eksportere lyden til GarageBand via Del-menyen.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 248 måneder
 

Innleggav Anita Boysen » man 27.11.2006 0:52

Takk for svar : )

Jeg sitter på 6.0 versjonen.

Må innrømme at jeg stiller meg uforstående til denne "referansefilen" som du kaller det. I mappen min ligger kun iMovie prosjektet, altså den redigerete filmen, og kun det.

Men når det er sagt, vet jeg at venninna mi som sitter på en annen versjon enn meg, får automatisk opp QuickTimefil når hun redigerer filmer.

Den eneste QuickTime-filen jeg har i denne mappen er den jeg har eksportert og som ikke fungerer slik den skal med lydovergangene, men altså ingen andre mapper eller filer.

Er det veldig merkelig eller?
medlem i 208 måneder
 

Innleggav thomasb » man 27.11.2006 3:31

Ctrl-klikket du på prosjektfilen din og valgte "Vis pakkeinnhold"? Det er inni prosjektfilen disse mappene og referansefilene (QuickTime-filene) jeg henviser til ligger.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 248 måneder
 

Innleggav Anita Boysen » man 27.11.2006 11:05

Aha! Nå fant jeg den (og lærte noe nytt!)

Ok, DVDfilen har det samme problemet, meg Garageband filen var helt fin. Er dette bra, kan dette hjelpe meg på noen måte?

Nok engang, takk for engasjementet...vil jo så gjerne få et bra resultat etter timer med finjustering av lyd.
medlem i 208 måneder
 

Innleggav thomasb » man 27.11.2006 11:32

Har du iMovie 6.0 eller 6.0.3? Du kan se hvilken versjon du har, ved å velge iMovie-menyen i iMovie og velge "Om iMovie", eller du kan markere programmet i Programmer-mappen din og velge Arkiv-menyen -> Vis Info.

Du kan sjekke Programvareoppdatering i Eple-menyen øverst til venstre på skjermen, for å sjekke om det finnes noen tilgjengelige oppdateringer for iMovie.

Hvis lyden er ok i referansefilen som ligger i GarageBand-mappen, kan du enkelt og greit bare dra den filen over i iDVD-prosjektet ditt. Husk at denne QuickTime-referansefilen er helt avhengig av de andre filene i iMovie-prosjektet ditt. En QuickTime-referansefil tar veldig lite plass, nettopp fordi den bare peker til mediefilene. Det er tydeligvis noe rart med referansefilen til iDVD.

Beklager hvis jeg misforstod nå, og hvis det var "Del -> GarageBand" du mente fungerte. Hvis det var tilfellet, at lyden fungerte når du valgte å sende iMovie-prosjektet til GarageBand, kan du fra GarageBand igjen velge "Del -> iDVD" eller du kan eksportere til en QuickTime-fil. Se mer om hvordan det gjøres i følgende video: http://www.apple.com/ilife/tutorials/ga ... gb4-3.html

Det er kanskje enklere, og bedre å gjøre lydjusteringer i GarageBand fremfor iMovie. Det er kanskje litt smak og behag også.

Lykke til :)

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 248 måneder
 


Returner til Videoredigering



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron