Final cut pro settings

Final cut pro settings

Innleggav barstad » fre 24.11.2006 21:28

Hei!

Jeg er fersk i FCP men har sett mange video tutorials om hvordan man bruker programmet.

Det eneste jeg lurer på er audio/video settings når jeg skal jobbe med video filer i fra harddisk i formatene .mov og .avi?

For meg virker det som om instillingene er for videokamera.

Hvilke instillinger skal jeg bruke?

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 

Innleggav thomasb » lør 25.11.2006 2:17

Husk at MOV og AVI begge er container-formater og kan inneholde mange forskjellige videoformater.

Et veldig kjekt triks for hvordan redigere "vanskelige" formater i Final Cut Pro, er å velge "Make Multiclip Sequence" på klippet i browseren man vil redigere. Da finner FCP selv ut hva slags sequence settings som skal til for å kunne redigere videoklippet uten å måtte rendre. Shane Ross forklarer hvordan i videoen Editing non-standard FCP codecs :)

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 247 måneder
 

Innleggav barstad » lør 25.11.2006 3:25

Når jeg gjør dette får jeg codec not found..

Hvilke codecs bør jeg installere, har ikke installert noen.. Linker?

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 

Innleggav thomasb » lør 25.11.2006 14:26

Du bør starte med å finne ut hvilke videoformater filene dine inneholder, hvis ikke blir det utrolig vanskelig å finne ut hva slags codecs du trenger :)

1. Åpne filene dine i QuickTime eller VLC
2. Trykk "eple + i" for å få opp info om videoformat/codec (funker i både QT og VLC)

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 247 måneder
 

Innleggav barstad » søn 26.11.2006 1:39

Det dreier seg om småklipp tatt med digitalkamera, så blir ikke allverdens kvalitet til slutt..

Apple OpenDML JPEG, 320 x 240, Millioner
8-bit Usignert heltall, Mono, 11,024 kHz

Apple OpenDML JPEG, 640 x 480, Millioner
8-bit Usignert heltall, Mono, 11,024 kHz

Varierer fra 15-30 FPS

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 

Innleggav thomasb » søn 26.11.2006 21:01

Hva skal du gjøre med filene? Hvis du bare skal klippe dem, kan det hende du kan få til dette i QuickTime Pro (sette inn/ut-punkter og trimme/klippe/lime). Jeg har aldri prøvd å redigere video fra digitalkamera før, så jeg kan ikke si sikkert om det vil fungere i QT Pro eller ikke.

Final Cut Pro har ikke støtte for formatet ditt, men det skal gå an å redigere klippet i en vanlig DV-PAL Sequence. I hvert fall i følge en på CreativeCow.net: http://forums.creativecow.net/cgi-bin/n ... tid=914493

Det vil nok lønne seg å sette bildestørrelsen til det samme som videofilene er.

Hvis du ikke får redigert filene på noen som helst måte, kan du prøve å konvertere dem med VisualHub eller ffmpegX til et format som egner seg bedre for redigering.

Lykke til.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 247 måneder
 

Innleggav barstad » man 27.11.2006 0:03

Takk for svar! Men tror egentlig iMovie kan greie seg for denne gang...

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 


Returner til Videoredigering



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]