Fra FCP til Keynote

Fra FCP til Keynote

Innleggav Journalisten » tor 16.11.2006 16:11

Jeg lager endel presentasjoner med korte egenproduserte videoinnslag, og i motsetning til det forferdelige programmet PowerPoint, har Keynote flott støtte for video og spiller sømløst av.

Men jeg funderer litt på optimal oppløsning for Keynote-snuttene. Er det noen som har en bra og bankers metode for å få optimal oppløsning i en 800x600 presentasjon. Har gjort alt fra enkel QT-film til mer avansert via Compressor, men er liksom alrdi helt fornøyd. :-P
medlem i 237 måneder
 

Innleggav thomasb » tor 16.11.2006 17:11

Hva slags videomateriale jobber du med? DV PAL? Anamorphic (widescreen)?

Oppløsningen på DV PAL er jo 720x576. Vil du ha videoinnslagene dine i fullskjerm vil kvaliteten bli noe dårligere pga. at bildet må skaleres litt opp for å dekke full skjerm.

Hvilke innstillinger har du brukt til nå?

Jeg vil foreslå følgende innstillinger i Compressor dersom videomaterialet ditt er DV PAL (evt. anamorphic):

1. Velg følgende preset som utgangspunkt: Web Download (QuickTime 7) H.264 LAN
2. På Video settings sett Data Rate: Restrict to 2000 kbit/s (evt. 2500) og Key Frames til Automatic

Bilde

3. Velg følgende under Frame Controls:

Bilde

4. Velg følgende under Geometry:

Bilde

Dersom du har anamorphic videomateriale, sett bredden til 1024 og velg 16:9 i Constrain to aspect ratio-menyen.

Det kom forbedringer i forhold til deinterlacing i Compressor 2.3.

Apple skrev:Deinterlacing with Frame Controls
Compressor 2.3 addresses issues with deinterlacing quality for the fastest Frame Controls settings, specifically for the following conditions:

- An interlaced source media file
- Frame Controls Resize Filter: Better (Linear filter)
- Frame Controls Output Fields: Progressive
- Frame Controls Deinterlace: Fast or Better
- Frame Controls Adaptive Details: Off (not selected)
- Frame Controls Rate Conversion: Fast (Nearest frame)

Note: This improvement requires Mac OS X 10.4.7.

http://manuals.info.apple.com/en/Compre ... _LBN_z.pdf

Lykke til :)

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 247 måneder
 

Innleggav Journalisten » tor 16.11.2006 20:29

Det er i hovedsak DV PAL i 4:3-oppløsning, noen ganger 16:9. Jeg pleier å ikke kødde til formatet til fullscreen for å få best mulig kvalitet, om heller litt sørgerand.

Men her er masse gode tips og innstilinger jeg skal prøve!

--

Forøvrig; et GENIALT forum dette her! Gratulerer med well done!! :-)

    - Moderert av thomasb -
    Slo sammen innleggene dine. Husk endreknappen :)
medlem i 237 måneder
 

Innleggav thomasb » tor 16.11.2006 21:23

Du får komme tilbake til tråden og fortelle hvordan resultatet ble. Hvis kvaliteten blir for dårlig, er det bare å prøve å øke antall kilobit per sekund (kbit/s).

Husk at QuickTime ikke viser DV-materiale automatisk i full kvalitet, så derfor kan disse filene ofte se dårligere ut i QuickTime enn de egentlig er. For å vise dem i full kvalitet kan man gjøre følgende:

1) Åpne QuickTime-filen din i QuickTime Pro
2) Velg Vindu-menyen -> Vis filmegenskaper
3) Velg Video spor og trykk på fanen Visuelle innstillinger
4) Kryss av for Høy Kvalitet

Husk at dette bare er en innstilling, og at DV-filen i utgangspunktet har den kvaliteten du kan få ved å krysse av for Høy Kvalitet. Man vil også se interlacingen i et DV-bilde når Høy Kvalitet er aktivert.

Hvorfor QuickTime viser DV-filer med begrenset kvalitet som standard, vil jeg tro har noe med ressursbruk å gjøre. Dette er ikke et stort problem på dagens maskiner, og man kan derfor godt sette QuickTime til automatisk å vise High Quality, dersom det er mulig. Dette settes i QuickTime Valg i QuickTime Player.

Apple har en egen artikkel om dette, men den er ikke oppdatert for QuickTime 7, slik at innstillingene som henvises til ikke stemmer helt med hvor de finnes i dag.
Apple skrev:When DV movies are rendered or imported, they are created with a default High Quality setting turned off. This setting allows these movies to be played back at higher framerates with no additional decompression hardware by lowering the apparent video quality displayed by the monitor. This is only a display setting. The full resolution of the video track remains untouched, and can in fact be toggled to display the movie's full resolution, although playback with the High Quality setting turned on will result in dropped frames.

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=58637

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 247 måneder
 


Returner til Videoredigering



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere