iMovie lagring

iMovie lagring

Innleggav MacMacintosh » ons 15.11.2006 16:24

Hallo.

Jeg har nå lagt siste hånd om iMovie-verket. Jeg har ikke noen planer om å brenne på DVD, men skal ha den som video-fil her på Mac'en. Filmen som ligger i .mov format inne i selve prosjektet trenger alle mulige dataer for å fungere. Jeg lurer på hvordan jeg kan beholde en .mov-film av prosjektet som ikke trenger alle dataene. Trenger hjelp.
Som dere skjønner jeg en :cries:.

Takker for svar.
Sist endret av MacMacintosh den ons 15.11.2006 21:47, endret 4 ganger.
medlem i 214 måneder
 

Innleggav martin » ons 15.11.2006 16:30

Det enkleste vil vel være å eksportere en ferdig .mov-fil, om jeg forstår spørsmålet ditt rett.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 250 måneder
 

Innleggav Pingle » ons 15.11.2006 16:35

Eksportering er tingen ja.
Gå inn i Arkiv-menyen og velg deling.
Trykk på QuickTime og velg en passende komprimering.
medlem i 209 måneder
 

Innleggav MacMacintosh » ons 15.11.2006 21:43

Hallo.

Tusen takk! Hellige ku, den tar jo 400 megabyte når den er komprimert med helt dårlig kvalitet! Den filen som ligger under iDVD inne i prosjektet tar jo 344 kilobyte! Jeg vil ha den i samme oppløsning, men så dårlige kvaliteter som nødvendig.

Hjelp!
medlem i 214 måneder
 

Innleggav thomasb » ons 15.11.2006 21:51

Prøv følgende.

Åpne QuickTime-filen som du henviser til i første innlegg. Velg Arkiv -> Lagre som... -> kryss av for Arkiver som selvstendig film (sjekk filstørrelsen), velg hvor du vil lagre og trykk Lagre.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 248 måneder
 

Innleggav MacMacintosh » ons 15.11.2006 21:59

Ok, her er innstillingene jeg brukte for filmen.

• 25 fps.
• 256 farger.
• Dårligst kvalitet på kvalitets - o - meteret.
• 869 x 480.
• Type "Animation."
• Linear PCM (Noe lyd-tull).
• Stereo (L R).
• 12. 000 kHz.
• Render rate: Faster.
• Linear PCM settings: 8 bits.
• Størrelse etter behandling: 250 megabyte!
Ja, det var det.

Takker.
Sist endret av MacMacintosh den tor 16.11.2006 7:54, endret 1 gang
medlem i 214 måneder
 

Innleggav thomasb » ons 15.11.2006 23:07

Da er det ikke rart det ble dårlig kvalitet! :) Hva fikk deg til å velge de innstillingene? Det finnes mye god hjelp i iMovie sin hjelp-meny. Der er det blant annet en egen del om hvordan dele videoene sine med andre (eksportere fra iMovie). Her er nettutgaven av et av iMovie sine hjelpdokumenter: http://docs.info.apple.com/article.html ... v1033.html

Dersom du vil ha full kvalitet, velg følgende.
1. Velg Del fra iMovie
2. Velg QuickTime
3. Velg Full Kvalitet

Dersom du vil ha en høykomprimert fil, vil jeg anbefale deg å velge Del -> QuickTime -> Ekspert-innstillinger, for så å velge et av forhåndsvalgene i Eksporteringsvinduet. F.eks. LAN/Intranet eller Broadband High. Da får du en H.264-fil med god kvalitet, som tar relativt lite plass.

Hvor mange minutter er prosjektet ditt på?

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 248 måneder
 

Innleggav MacMacintosh » tor 16.11.2006 7:52

Hei, igjen.

Prosjektet er på 3:17, og jeg hadde tenkt meg at det tok opp mindre plass, men fortsatt var i brukbar kvalitet.

Takker.
medlem i 214 måneder
 

Innleggav Journalisten » tor 16.11.2006 16:20

MacMacintosh skrev:Hallo.

Tusen takk! Hellige ku, den tar jo 400 megabyte når den er komprimert med helt dårlig kvalitet! Den filen som ligger under iDVD inne i prosjektet tar jo 344 kilobyte! Jeg vil ha den i samme oppløsning, men så dårlige kvaliteter som nødvendig.

Hjelp!


Prosjektfilen vil aldri ta mer enn noen få kilobyte. Det er jo bare en liten fil som forteller om inn- og utpunkter på råmateriale, hva slags effekter du har gjort etc. Om du vil ta vare på hele prosjektet slik at du kan ta det opp igjen senere og endre på det, pleier jeg å (med FCP) legge hele prosjektmappen med tilhørende video og lydfiler på en DVD eller ekstern HD. Som en tommelfingerregel er fire-fem minutter med ferdigredigert bortimot en gig stort. Skal du gjøre noe med prosjektet igjen, kopierer du fra DVDen over på Macen, alternativt jobber rett mot ekstern HD hvis den er rask nok. Video tar MYE plass ja..

Om det er andre som har smartere metoder for å lagre prosjekter urørt slik at man kan ta dem opp senere, syng ut.
medlem i 238 måneder
 

Innleggav thomasb » tor 16.11.2006 16:31

Husk at en iMovie-prosjektfil (slik man ser den i Finder) egentlig er en mappe som inneholder den egentlige prosjektfilen.

En iMovie-prosjektmappe inneholder følgende.
- Prosjektfil
- Media (mappe)
- Delte Filmer (mappe, som igjen inneholder mapper for iDVD og GarageBand)
- Cache (mappe)

Dette kan man se ved å ctrl-klikke (høyreklikke) på en iMovie-prosjekt mappe for så å velge "Vis pakkeinnhold".

Velger man "Vis Info" i Finder på et iMovie-prosjekt-mappe får man informasjon om hvor mye plass hele prosjektet med mediefiler tar.

Prosjektfiler og mediefiler er ikke sperarert på samme måte som i Final Cut Pro eller Final Cut Express :)

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 248 måneder
 

Innleggav MacMacintosh » tor 16.11.2006 20:59

Hei.

Nei, det viste jeg, men takk alikevel. Så må jeg se det i øynene da, og la den komme på 600 megabyte, eller?

Takk.
medlem i 214 måneder
 

Innleggav thomasb » tor 16.11.2006 21:02

Jeg skrev tidligere i denne tråden at du også kunne lage en høykomprimert fil. La meg gjenta det.
Jeg skrev:Dersom du vil ha en høykomprimert fil, vil jeg anbefale deg å velge Del -> QuickTime -> Ekspert-innstillinger, for så å velge et av forhåndsvalgene i Eksporteringsvinduet. F.eks. LAN/Intranet eller Broadband High. Da får du en H.264-fil med god kvalitet, som tar relativt lite plass.

Gjør du dette, bør du få en fil på langt under 100MB.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 248 måneder
 

Innleggav MacMacintosh » fre 17.11.2006 8:21

Hei.

Å, ja, tusen takk, Thomas, det var snillt.
medlem i 214 måneder
 


Returner til Videoredigering



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]