Oppgradere fra FCE til FCP eller studio

Oppgradere fra FCE til FCP eller studio

Innleggav dusa » tir 14.11.2006 20:18

Hei

Ønsker å oppgradere fra FCE til neste nivå, men ble litt usikker på hva som gjelder. Ser at både PRO og Studio finnes, men skjønner ikke helt forskjellen.

Noen som kjenner til om det også finnes "oppgraderingstilbud" for denne typen konvertering?

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Innleggav Matt Idea » tir 14.11.2006 20:24

Forskjellen er at du får integrering fra de andre pro-programmene som
DvD studio pro, Motion, Shak og soundtrack Pro.
Den finnes ingen oppgradering fra express til pro(tror jeg).
Det er vel alt.

Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Innleggav thomasb » tir 14.11.2006 20:24

Dessverre finnes det ingen oppgraderingsmulighet fra Final Cut Express til Final Cut Pro eller Studio. Final Cut Pro kan ikke kjøpes separat mer, så skal man ha det i dag må man kjøpe Final Cut Studio.

Det finnes gode oppgraderingsmuligheter for de som har eldre versjoner av Final Cut Pro, DVD Studio Pro eller Motion: http://www.apple.com/universal/crossgrade/

Klarer man å få tak i en billig gammel versjon av Final Cut Pro, DVD Studio Pro eller Motion, kan man spare ganske mye penger.

Kanskje du kan få et lite avslag på Final Cut Studio, dersom du ringer AppleStore og spør :)

Du kan lese mer om forskjellen mellom Final Cut Express og Final Cut Pro på følgende side:
http://www.apple.com/finalcut/

Listen er ikke HELT oppdatert, men man får et ganske godt bilde av forskjellene. To viktige ting som kom i FCE 3.5 var Dynamic RT og full keyframe-kontroll. På siden som linket til over, står det at Dynamic RT ikke finnes i FCE, men det og full keyframe-kontroll kom med FCE 3.5.

Jeg vil i tillegg anbefale å ta en titt på følgende sider:
http://www.apple.com/finalcutstudio/quicktours/
Sist endret av thomasb den tir 14.11.2006 20:29, endret 1 gang

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 247 måneder
 

Innleggav dusa » tir 14.11.2006 20:28

Så Pro og Studio er to helt forskjellige programmer da, men Pro er den "gamle" varianten av Studio. Er det sånn å forstå.

Edit: Tror jeg skjønner nå, Pro er et program, mens Studio er en helt pakke.

Godt tips, skal ringe Apple ;)
Sist endret av dusa den tir 14.11.2006 20:32, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Innleggav thomasb » tir 14.11.2006 20:32

Helt riktig. Final Cut Pro er en del av Final Cut Studio, som består av:

Final Cut Pro
Motion
Soundtrack Pro
DVD Studio Pro
Compressor

Tar du en titt på Quicktours-videoene jeg linker til i forrige innlegg, tror jeg du vil skjønne konseptet :)

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 247 måneder
 

Innleggav Knesaren » ons 15.11.2006 1:30

Først bør du se om FCE begrenser deg og så om FCS vil hjelpe deg med dette. Hvis ikke, så er det penger ut gjennom vinduet.

Brukerens avatar
medlem i 232 måneder
 

Innleggav dusa » ons 15.11.2006 12:20

FCE duger helt topp til mitt behov, men utfordringen ligger alltid i å få mest mulig inn på et stykk DVD-plate. Det er der jeg leter etter svaret. Om FCS med sitt innebygde DVD-program kan gjøre jobben bedre enn iDVD.

Kanskje noen som kan hjelpe til med et svar her dersom de vet om det ene eller det andre funker best/dårligst?

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 

Innleggav Knesaren » ons 15.11.2006 12:30

Hva med å eksportere som QuickTime referansefil og importere denne i iDVD. Vil det hjelpe?

Brukerens avatar
medlem i 232 måneder
 

Innleggav thomasb » ons 15.11.2006 12:33

iDVD er ganske begrenset. Hvis du virkelig ønsker å lage fine DVDer, tror jeg du vil elske DVD Studio Pro. Utrolig kult program! :)

Du kan jo starte med å ta en titt på Apples QuickTour-videoer av DVD Studio Pro.

Med programmet Compressor får man mye bedre kontroll og kvalitet på videomaterialet man vil lage DVD av. Programmene i Final Cut Studio fungerer veldig godt med hverandre. Man kan lage bevegelige menyer i Motion eller LiveType, og hente prosjektfilene fra disse to programmene direkte inn i DVD Studio Pro. Man kan også hente f.eks. DV-filer direkte inn i DVD Studio Pro for så å la kodingen av video foregå der, man jeg vil heller anbefale å bruke Compressor i til det. Les mer om det i guiden: Fra Final Cut Pro/Final Cut Express til DVD

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 247 måneder
 

Innleggav Knesaren » ons 15.11.2006 12:46

Jeg tenkte en anbefalning med pris som utgangspunkt.

Brukerens avatar
medlem i 232 måneder
 

Innleggav dusa » ons 15.11.2006 20:01

Knesaren: Godt tips, men det holder dessverre ikke alltid mål. Tror jeg har prøvd så mange muligheter nå at FCS ser ut til å bli eneste gode løsning - også med tanke på mer krevende oppdrag på sikt.

Takk for tips Thomas, jeg lærer mye her og får endelig svar på mine "movie"-spørsmål, noe som var vanskelig på Mac1, forståelig nok...... ;)

Brukerens avatar
medlem i 231 måneder
 


Returner til Videoredigering



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]