AVCHD filer, hvordan redigere og spille av?

AVCHD filer, hvordan redigere og spille av?

Innleggav Snire » man 18.01.2010 22:35

Har nå byttet vekk et Panasonic kamera til fordel for et Sony HDR-CX105.
Og det blir flotte filmer på min nye 46" Samsung HD tv rett fra kameraet.
Men når jeg importerer filmene til iMovie får jeg melding om at jeg kanskje ikke får bra nok kvalitet i full oppløsning, og en lavere oppløsning blir foreslått.
Men jeg velger likevel full oppløsning. Ingen vits i å gå ned på den når jeg har kjøpt HD kamera for å vise film på HD tv.
Synes ikke det blir bra filmer i iMovie i det hele tatt. Blir filmene konvertert på en slags måte slik at de mister kvalitet?
Det jeg ønsker er å importere HD materiale til pc, klippe litt og kanskje sette sammen noen snutter for så å vise dem på tvn min.
Funderer fælt nå. Hehe...
Har snart klundret såpass mye at jeg går tilbake til stillbilder. De er forholdsvis enklere å forholde seg til.
Jeg bruker en 2,4 Ghz hvit Macbook med4 Gb ram.

Brukerens avatar
medlem i 195 måneder
 

Re: AVCHD filer, hvordan redigere og spille av?

Innleggav ferskmacer23 » ons 20.01.2010 0:00

Heisan.
Har testet ut iMovie selv til å legge inn avchd filer.. jeg får heller ikke full oppløsning (1920x1080i) som det kameraet ditt støtter. Det virker ikke som iMovie klarer mer enn 1280x720 som standard. Men du kan jo prøve å eksportere materialet etter import som quicktime movie og velge i movie export settings på følgende: HD 1920x1080.

utenom dette så kan du jo evt ta en titt på Final Cut Express som koster rundt 1590kr. Dette programmet er litt mer tungvint å lære seg, men kan importere filene dine som f.eks Apple ProRes(quicktime kodek). Det kan muligens gi deg et bedre resultat, og er i tillegg lettere for maskinen å jobbe med. Er selv bruker av Final Cut Pro, og har mest erfaring med det og den pakken.

Er sikkert flere her inne som kan hjelpe deg litt på vei også.

Lykke til!
K.

Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: AVCHD filer, hvordan redigere og spille av?

Innleggav Paperboy » ons 20.01.2010 0:24

Har det samme problemet, og eksakt samme kamera: Sony CX105E.
Hjemme har jeg en Macbook Air som jeg prøver å klippe sammen filmene på. Bruker iMovie. Synd at man bare får 720p ut av kameraet, når det skyter i 1080i. Har selv en LG-skjerm som viser 1080p.

Men - det skal visstnok i følge TV-bransjen være marginale forskjeller synsmessig mellom 720p og 1080i, som dere kan lese om her.

Edit: Etter å ha lest meg opp her, så tror jeg at jeg kommer til å jobbe med 720p i iMovie. Trenger ikke 1080p. Særlig ikke når det videokameraet vi har kjøpt tar opp i 1080i, som visstnok ikke ser bedre ut enn 720p når alt kommer til alt.
Så - nyt kameraet, og nyt 720p

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Re: AVCHD filer, hvordan redigere og spille av?

Innleggav hansh » ons 20.01.2010 1:03

Har du installert alle kodeker fra quicktime? Eventuelt har du Quicktime pro? Mener det er en kodek der som må inn for å få det til å fungerer 100% med avchd filer i Imovie... men jeg kan ta feil
medlem i 211 måneder
 


Returner til Arbeidsflyt / infrastruktur



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere