Digitalisering og arkivering av gamle opptak til harddisk

Digitalisering og arkivering av gamle opptak til harddisk

Innleggav kjekan » tor 01.10.2009 17:27

Hei!
Trenger et tips fra noe som har gjort kansje dette før.

Saken er at jeg har skrekkelig mye opptak liggende på vhs, video8, video hi8, svhs og ikke minst liggende på mini-dv og dvcam. Tør ikke tenke på antall timer.
Dette tenkte jeg skulle få digitalisert og komprimert over på harddisk bare for å få det lettere når jeg skal hente ut arkivopptak for senere bruk.

Jeg bruker både avid og har akkurat kjøpt meg final cut pro som redigeringsverktøy.
Spørsmålet mitt da blir:
Hvilke format skal jeg konvtere hele greia over til? Jeg vet at kan bruke mpeg2 som tar liten plass og quicktime som tar stor plass. Hva ville du/dere anbefale til format jeg skulle legge opptakene på? Og nå når vi vet at det er kommet hd også så er dette med valg av format og oppløsing viktig.

Trenger gode råd og tips til dette fra andre.

Tusen takk for oppmerksomheten. Og mens jeg venter på gode forslag/råd så får jeg begynne å digitalisere gamle opptak....noe som kommer til å ta laaaaaaaang tid med mange timer...
medlem i 174 måneder
 

Re: Digitalisering og arkivering av gamle opptak til harddisk

Innleggav pc » tir 01.12.2009 16:17

Dine mini-dv og dv cam kasetter er jo alerede digitale i dv format så disse legges naturligvis inn på maccen som dv format via dv ingang.

(på final cut express må man selv gå inn å velge dv som filformat for å få det riktig.)
medlem i 195 måneder
 


Returner til Arbeidsflyt / infrastruktur



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]