Rendering med ekstern SSD/esata som skratch. Lur ting?

Rendering med ekstern SSD/esata som skratch. Lur ting?

Innleggav jalla » tor 19.02.2009 16:00

Prøver å lage et bærbart oppsett for å redigere h.264 fra 5DMkII.

Laptop blir nye MacBook Pro 17" 2,93/4Gb.
Software er Premiere Pro CS3.

Jeg er litt usikker på hvordan rendering og preview fungerer rent teknisk, og hvordan jeg dermed kan bedre ytelsen. Det jeg vet er at filene fra 5DII er steintunge.

Idé 1: Bruke en ekstern 2,5-disk med Firewire 800 som scratch disk. Dette har jeg fra før, trenger ingen investeringer.

Idé 2: Kjøpe en ekstern 2,5/7200-disk med esata-grensesnitt (litt dyrt)

Idé 3: Kjøpe en ekstern SSD 2,5-disk med esata-grensesnitt (ganske dyrt)

Vil det være mye praktisk forskjell mellom disse alternativene? Det jeg spesielt lurer på, er om SSD har noen fordeler i forhold til rendering, tenker da på rask aksesstid. Er det mange små filer som lagres?

Og hvor stor bør egentlig en skratch disk være?
medlem i 214 måneder
 

Re: Rendering med ekstern SSD/esata som skratch. Lur ting?

Innleggav thomasb » fre 20.02.2009 0:46

Hva slags video-bitrate er det på 5D MkII? Mener å ha lest om en maks bitrate på rundt 40 Mbps. Da er det heller prosessor-kraft enn disk-hastighet som vil bli problemet/flaskehalsen. En SSD-disk vil neppe ha noe å si for rendring av H.264. Rendring/transkoding til H.264 er så prosessorkrevende at en vanlig 7200rpm-disk ikke vil ha noe som helst problem med å skrive data raskt nok.

Slik det er i dag ser jeg på H.264 hovedsaklig som et leveringsformat og ikke et redigeringsformat. For redigering bør du transkode filene til et i-frame only-format, som egner seg for redigering. F.eks. ProRes 422, Apple Intermediate Codec. Dersom du vil spare diskplass, kan XDCAM EX (35 Mbps) være et alternativ.

Følgende artikkel vil kanskje være av interesse: http://provideocoalition.com/index.php/ ... ge_in_fcp/

Maskinen som brukes i screencasten i artikkelen over er en 2,4GHz MacBook Pro med 4GB ram, og den takler ikke å spille av H.264-filene fra 5D MkII. Tror nok du må ha en Mac Pro med 4 eller 8 kjerner for å klare å redigere filene direkte.

(Grunnen til at det dukker opp dropped-frames-melding selv på XDCAM EX-klippet, er høyst sannsynlig pga. screencast-programmet som skriver ivrig til samme disk han prøver å spille av klippet fra.)

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 248 måneder
 

Re: Rendering med ekstern SSD/esata som skratch. Lur ting?

Innleggav NamKeng » fre 20.02.2009 1:03

kan ikke noe om videoredigering, men leste en artikkel på NRKbeta i januar om en som reiste til CES med bare Canon kamera.

http://nrkbeta.no/ensom-rytter-med-5d-mk-ii/

rekker ikke lese over alt nå, men kasnkje står det noe om hans "workflow"

Brukerens avatar
medlem i 200 måneder
 


Returner til Arbeidsflyt / infrastruktur



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]