Decklink HD Extreme - erfaring?

Decklink HD Extreme - erfaring?

Innleggav TigerOla » søn 17.02.2008 19:19

Er for tiden lommebokas verste fiende, og skal kjøpe snaddermat for Macen min fra Blackmagic Design. Tenkte først på Decklink 2, men den er ikke å oppdrive på lager - mens Extreme og HD Extreme er på lager. Siden prishoppet opp fra Extreme til HD Extreme er såpass lite, ser jeg ingen grunn til å lavær å ta et stort hopp opp på øverste hylle av de aktuelle.


Spør kort og godt: Noen som har erfaring med HD Extreme? Blackmagics websider skriver at denne har S-video ut, sammen med component - mens den grafiske oversikten over koblinger ikke viser antydning til S-video i det hele tatt. Siden jeg må hoppe opp på Extreme uansett for å få gjort jobben innen rimelig tid, får jeg ikke råd til SDI interface-kort til monitoren, og er derfor avhengig av composite eller S-video i første omgang.. :-/

Skal brukes med FCP og Color!

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Re: Decklink HD Extreme - erfaring?

Innleggav gunleik » man 18.02.2008 3:40

Har ikke erfaring med kortet, men har kikket litt på det.

Lurer på om det kommer med 2 breakout-kabler, der den ene tar seg av de analoge formatene.

Er ellers godt fornøyd med mitt Decklink kort, selv om det står parkert i en G5...

Gunleik

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: Decklink HD Extreme - erfaring?

Innleggav TigerOla » man 18.02.2008 11:39

Skulle jo bare mangle om du ikke hadde et Decklink - forventet vel ikke annet heller, så inne i gamet som du er. ;)
Har du prøvd det på capturing via SDI i relativt god kvalitet med Final Cut? Smertefritt? Krever vel litt ekstra raske disker, eller?

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Re: Decklink HD Extreme - erfaring?

Innleggav gunleik » man 18.02.2008 15:24

Det avhenger av formatet...

Jeg har ikke hatt problemer med digi ukomprimert 4:2:2 8 bits til 2 raidede sata disker. Går sikkert uten raid også, men har aldri prøvd. Jeg har spilt av mye via FW 800, funker som en kule (enkle disker, men det er alltid greit å ha litt ekstra overhead ved opptak.)

Til DVCPRO HD er ikke dagens disker noe problem. Funker fra en laptop.

Har du forøvrig sett denne (mitt drømmeobjekt fra en tid tilbake)...

http://video4.no/index.php3?ID=Bruktdis ... ounter=365

Gunleik

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: Decklink HD Extreme - erfaring?

Innleggav TigerOla » tir 19.02.2008 12:50

Snadder!

Har du mulighet til å sjekke på din egen breakout-kabel om den har analog ut?

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Re: Decklink HD Extreme - erfaring?

Innleggav gunleik » tir 19.02.2008 13:24

Som nevnt har jeg en eldre versjon med bare digitale io for PCI-X, men jeg kikket på en annen hos en kunde, og der var det to breakoutkabler som fulgte med. Den ene hadde i alle fall component + analog audio.

MEN, jeg har ikke testet det.

Har ikke landa på hva jeg skal putte i MP'en enda, men jeg tipper det blir en Kona pga det tette samarbeidet mellom Red og AJA. Er ellers strålende fornøyd med Decklink.

Men er ikke Multibridge'en faktisk billigere? (og mye mer sexy, etter som du kan opp- og nedkonvertere i box'en og standalone om du trenger det)


G

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: Decklink HD Extreme - erfaring?

Innleggav TigerOla » tir 19.02.2008 14:04

Multibridge er nok ikke billigere nei. I wish! :-D
See, that's the problem, Sherlock. Jeg må uansett inn med et ekspansjonskort for videomonitoren som har èn slot ledig, og her kan jeg slenge inn SDI eller component - førstnevnte er mest aktuelt. Don't you think? ;) Derfor ville det vært fint å kunne gjort denne jobben på analoge signaler inntil jeg har råd til kort i monitoren.


Jeg skal grave videre!

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Re: Decklink HD Extreme - erfaring?

Innleggav TigerOla » tir 04.03.2008 17:17

Oppdaterer denne : kjøpte forrige uke Decklink HD Extreme, og er strålende fornøyd. Har noe problemer med breakout-kabelen - AES-kabelen for lyd ut er litt kronglete å ha med å gjøre - noen ganger gir den lyd, andre ganger ikke, og da må man fikle og knote unødvendig mye for å få den i "riktig stilling". Ny kabel er bestilt fra utsalgssted, så får man håpe det løser problemet.

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Re: Decklink HD Extreme - erfaring?

Innleggav helgeloken » tor 06.03.2008 13:45

Bra du er fornøyd! Har ett spørsmål vedrørende Decklink kortet som jeg håper du kan svare på: Kan du konfigurere hvilken oppløsning de ulike kablene sender? (eks: HD-SDI 1080p til monitor og 720p over komponent til klienmonitor samtidig)

Beklager om spørsmålet var litt kronglete formulert men håper du skjønner hva jeg mener :P
medlem i 199 måneder
 

Re: Decklink HD Extreme - erfaring?

Innleggav TigerOla » tor 06.03.2008 15:30

Skjønner hva du mener.

Jeg har ikke mulighet til monitoring via SDI enn så lenge, og kjører nå med component ut.
Her er kontrollpanelet for video, som man finner via System Preferences (systemvalg på norsk?)

Bilde

Bilde

Jeg kan velge nedskalering, men ikke individuelt hva som skal sendes til hva. Og ut fra Final Cut, har man kun èn mulighet for monitoring - enten eller.

Bilde

:)

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 


Returner til Arbeidsflyt / infrastruktur



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]