Vurderer ny PC-skjerm - men hvilken ?

Vurderer ny PC-skjerm - men hvilken ?

Innleggav TigerOla » lør 17.11.2007 14:57

Har pr. i dag en herlig Viewsonic 20" widescreen som til nå har vært helt knall - men jeg merker den er på nippet til å være "for liten", i den grad at oppløsningen ikke er helt der jeg gjerne skulle vært.

Har prøvd Apple Cinema Display 23" noen dager på en remote jobb, og ble gira på å kjøre på med noe i tilsvarende oppløsning - men prisen er ikke spesielt velkommen i mine øyne pr. i dag. Nesten 8.000,- for en slik skjerm er mer enn jeg kan ta meg råd til. Men på den annen side, hvordan er fargegjengivelsen på en slik, vs. andre skjermer?

Har titta på en EIZO FLEXSCAN S2431WK og leste noen tester - den virker jo veldig lovende, vs. Apples skjerm. Tenkte kanskje noen andre her har prøvd den, evt. har noen meninger om den?
Fant den på en nettbutikk til omkring 5.600,-

Er spesielt fargegjengivelse som er viktig, den skal brukes med video, alt fra Final Cut, til After Effects til Color.

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Re: Vurderer ny PC-skjerm - men hvilken ?

Innleggav gunleik » lør 17.11.2007 15:10

Dells 24" hopper opp og ned i pris (av og til helt ned i området du nevner), men får generellt veldig bra tilbakemelding.
Noen syns den støyer for mye, andre forsvarer den med hud og hår.

Har både Apple 23" og Dell 24" og liker begge godt...

Men det er forskjell! -;)


Gunleik

Brukerens avatar
medlem i 207 måneder
 

Re: Vurderer ny PC-skjerm - men hvilken ?

Innleggav TigerOla » lør 17.11.2007 15:12

Ergo, Apple er enestående - det du sier?

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Re: Vurderer ny PC-skjerm - men hvilken ?

Innleggav aleksander » lør 17.11.2007 15:43

Jeg har selv en Samsung SyncMaster 226BW på 22" og er storfornøyd med denne, men om du har råd til en Apple skjerm så kjøper du en :)

Brukerens avatar
medlem i 203 måneder
 

Re: Vurderer ny PC-skjerm - men hvilken ?

Innleggav TigerOla » lør 17.11.2007 15:47

Kan du uttale deg om fargegjengivelsen på skjermen din? Jeg forventer ikke top notch som tilsvarende på en CRT proffesjonell videomonitor, men et godt spark i riktig retning slik at bildene ikke blir for lyse og blasse eller for mørke er jo saken, selv om man har levels og diverse scopes, så er det kult om man kan se resultatet nogen lunde riktig på skjermen.

Er nettopp det som er greia - wish I could afford it, men det lar seg ikke gjøre med det første. :-/

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Re: Vurderer ny PC-skjerm - men hvilken ?

Innleggav Lyot » lør 17.11.2007 15:49

Apple sine skjermer begynner å henge etter teknologisk, i alle fall på papiret.

Gå for Dell hvis du vil ha best mulig skjerm for minst mulig penger, Eizo hvis du vil ha best mulig skjerm, eller Apple hvis du vil ha en Apple-skjerm.

Du får jo en Samsung 24" med 1920x1200 til under 4000 kr, men jeg har ikke prøvd den.
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=336729

Jeg har selv en 23" ACD som jeg kjøpte for litt over et år siden. I dag ville jeg kjøpt en Eizo.

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Re: Vurderer ny PC-skjerm - men hvilken ?

Innleggav aleksander » lør 17.11.2007 15:54

Skjermen gir meget fine farger, mer kan jeg dessverre ikke si. Har ikke fått brukt denne til så veldig mye fargekorrigering, men til nå er jeg godt fornøyd. Du bør dog spørre noen som har mer peiling på akkurat dette området. Den funker ihvertfall for meg.

Brukerens avatar
medlem i 203 måneder
 

Re: Vurderer ny PC-skjerm - men hvilken ?

Innleggav TigerOla » lør 17.11.2007 18:40

Har satt meg ned i tenkeboksen litt, og har nok endt opp med å gå for en Samsung Syncmaster 245B. :)

Den ser bra ut, er stor, og har god oppløsning. I tillegg har den vel tilsvarende eller bedre panel som den du snakker om, aleksander.

*sette seg i sparegrisen og vente litt på at det raser inn noen kroner*


Edit: Og der ble jeg litt usikker igjen. Fikk et tips på msn om en diskusjon på hardware.no

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Re: Vurderer ny PC-skjerm - men hvilken ?

Innleggav gunleik » lør 17.11.2007 22:43

Data-skjermer til TV-fargekorrigering funker ikke...
Du kommer et stykke med HD-Link, men det er likevel så langt unna at jeg brukte HD-Link'en min på ETT prosjekt...

For det meste annet, kan de ha mye for seg.

Jeg ser at Dell skjermen viser støy, der jeg ikke får det på HD-monitor, CRT eller plasma. Apple gjennom digital cinema desktop, er "sannere", men likevel langt unna f.eks. en Panasonic 17"/24" hd-sdi monitor eller en sony HD/SD CRT

Om du ser etter en fargekorreksjons monitor for TV-levering, er ingen av skjermene du har nevnt særlig egnet.

Om du ser etter en god arbeidsskjerm, antar jeg alle funker bra. Av de jeg jobber med er Apple skjermen den som gir minst forvirrende resultat. Det litt irriterende er at den har en litt "lakse-rosa" karrakteristikk i hvitområdet, men alt i alt er det den som (gjennom DCD) har den "riktigste" farge/gamma responsen.

Du er ikke først og fremst ute etter en skjerm som "ser bra ut"...

Gunleik

Brukerens avatar
medlem i 207 måneder
 

Re: Vurderer ny PC-skjerm - men hvilken ?

Innleggav AsbjørnH » lør 17.11.2007 22:48

Mange billige alternativ etter widescreen 20"+ skjermer etter min mening her:

http://www.gs.no/shop/index.wa2?CategoryId=1253

Brukerens avatar
medlem i 207 måneder
 

Re: Vurderer ny PC-skjerm - men hvilken ?

Innleggav TigerOla » lør 17.11.2007 23:38

Du har helt korrekt, gunleik. Jeg er ikke ute etter en skjerm som i seg selv ser bra ut - den skal prestere bra.

Vi har tre videomonitorer her, men ingen av dem har annet enn BNC, evt. S-video, ingen av dem støtter annet enn SD, 4:3/16:9 - da er man like langt når man uansett jobber med high-def ting.

Å kjøpe enten AJA eller BlackMagic-kort + videomonitor og det som skal til (color er og blir igrunn det viktigste bruksområdet her..) er en del lapper unna det jeg kan hamle opp med nå.


Er fullt klar over at ting justert og gradert etter på en LCD PC-skjerm slettes ikke blir så bra som på CRT eller TV - så gunleik - om du bare MÅTTE - da ville du spart de kronene du ellers ville brukt på en "dårligere skjerm" og gått for en Apple-skjerm?

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Re: Vurderer ny PC-skjerm - men hvilken ?

Innleggav gunleik » søn 18.11.2007 2:57

Apple skjermen er nærmest monitoren min, når den brukes som Cinema Desktop i FCP.

For QT/DVD/whatever avspilling i en hvilken som helst annen sammenheng, har det lite å si. Alt spriker i alle retninger (takk QT/Apple!)

Men med CinemaDesktop og FCP har de fått til noe med sine skjermer som ligner -;)

Jeg foretrekker også apple-skjemren for photoshop arbeid.
Men det er ingen rasjonell grunn til det. Bortsett fra at den ikke gainer støy.

Jeg skulle mest av alt ønske meg at Apple hadde gitt seg og gått for samme gamma som i PC verdenen, slik at vi slapp forvirrende gamma-shifts og gamma-gjetninger fra div kjente og kjære programpakker.

På sikt blir så mye av det vi gjør levert på web, at det å få en standard her er viktigere, trur no eg...

Gunleik

Brukerens avatar
medlem i 207 måneder
 

Re: Vurderer ny PC-skjerm - men hvilken ?

Innleggav sparks » søn 18.11.2007 13:21

Jeg har nylig investert i en BenQ FP241WZ, og er veldig fornøyd. Jeg jobber som designer (hovedsaklig grafisk og webdesign) og skjermen fungerer svært godt med tanke på farger. I tillegg har den massevis av innganger, blandt annet HDMI, usb-hub o.l som er veldig deilig for et mer ryddig skrivebord (du er opptatt av utseendet). Skjermen er rask og spillene "henger" ikke etter, og det er ikke noe sjenerende baklys som skinner i gjennom.

Anbefales på det sterkeste.
medlem i 209 måneder
 

Re: Vurderer ny PC-skjerm - men hvilken ?

Innleggav jfj » søn 18.11.2007 13:54

Samme hvor god og dyr skjerm som kjøpes så vil de ha behov for kalibrering dersom eksakt og stabil fargegjengivelse er viktig, f.eks ved bildebehandling. Dvs. man kommer ikke utenom å kjøpe en kalibrator enten Spyder eller Gretag. Kalibrering uten kalibrator blir ikke nøyaktig nok dersom man er rimelig kresen og fargene VIL endre seg over tid fordi bakgrunnslyset endres med tiden. Eizo skjermer endrer seg noe langsommere (men endres) fordi den er hardwarekalibrert i motsetning til de fleste andre (også Apple). kalibrering bør gjøres med få ukers mellomrom.
medlem i 227 måneder
 

Re: Vurderer ny PC-skjerm - men hvilken ?

Innleggav TigerOla » søn 18.11.2007 14:00

Ja, der sier du noe.. Kalibrering er vanvittig viktig - har dog aldri gjort det :-/

Fant både Spyder og Gretag. Spyder fant jeg i en Suite-versjon og en Express-versjon - er det en kvalitetsmessig grunn til dette, eller er det andre ting som bundla programvare el. som er forskjellen på de to tro?

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Neste

Returner til Arbeidsflyt / infrastruktur



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]