Vurderer ny PC-skjerm - men hvilken ?

Re: Vurderer ny PC-skjerm - men hvilken ?

Innleggav gunleik » søn 18.11.2007 14:52

Hei
Kalibrerer video-monitoren min gjevnlig med de innebygde verktøyene. Ikke pc-skjermene, rett og slett fordi...

Nysgjerrig på hvordan disse verktøyene funker for video-kalibrering.
På nettstedet til spyder fokuserer de veldig på print, men for video vil de jo bli gale da.

Er det pal/ntsc/rec709/HD/whatever presets å kalibrere til i programvaren som følger med?

Hvis ikke, er jo kalibreringen temmelig verdiløs i videosammenheng...

mvh:
Gunleik

Brukerens avatar
medlem i 207 måneder
 

Re: Vurderer ny PC-skjerm - men hvilken ?

Innleggav jfj » søn 18.11.2007 15:47

Den bundlede programvaren kan du stort sett bare glemme. Hovedforskjellen er at den rimeligste varianten er bare til bruk på en maskin - såvidt jeg husker.
medlem i 227 måneder
 

Re: Vurderer ny PC-skjerm - men hvilken ?

Innleggav gunleik » søn 18.11.2007 16:24

Men det viktige er at du får riktige "video" eller "film" farger på skjermen, ikke at du får en kalibrering fra skjerm til skriver.

Hvordan funker dette?

Gunleik
Bare nysgjerig

Brukerens avatar
medlem i 207 måneder
 

Re: Vurderer ny PC-skjerm - men hvilken ?

Innleggav TigerOla » søn 18.11.2007 16:29

Dette har utviklet seg til å bli en interessant diskusjon om veldig viktige spørsmål. At skjermen ser helt astronomisk bra ut eller er perfekt for gaming bryr meg langt opp i fordøyingssystemet - er ute etter noe som leverer det jeg er ute etter.

Jeg titta litt rundt på spyder-sidene, og fant Spyder TV - som visstnok kalibrerer skjermer og TVer slik at skjermen gjengir de fargene og kontrastene slik "det var ment å være fra regissøren".. Det er helt klart et salgstriks, men jeg blir jo nysgjerrig... :rolls eyes:

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Re: Vurderer ny PC-skjerm - men hvilken ?

Innleggav gunleik » søn 18.11.2007 16:52

Det finnes nok verktøy for dette, men jeg har ikke sett noe som er forsøksvis anbefalt som ikke innebærer en form for HD-SDI konverter med anledning til å laste opp LUT'er tilpasset aktuell skjerm og arbeidsflyt.

Spyder et al ser (kanskje) ut som glimrende trykk-arbeidsflyts verktøy, i det minste om man har en eller annen standard referanse for fargerespons/ jfr fargemer i en cmyk printprosess. Men aller mest ser det ut som et verktøy for å få skriver og skjerm til å stemme hjemme.

Ærlig talt ser det ut som en bedre ide enn faktisk verktøy i videosammenheng. (men her håper jeg egentlig at jeg tar feil! CP??)

g

Brukerens avatar
medlem i 207 måneder
 

Re: Vurderer ny PC-skjerm - men hvilken ?

Innleggav thomasb » søn 18.11.2007 20:04

Hva med Matrox MXO + ekstra skjerm? Det er vel en forholdsvis billig HD-monitor-løsning? Med de siste 2.0 driverene, kom det forbedringer i forbindelse med fargegjengivelse og kalibrering.
Matrox skrev:Matrox MXO turns your Apple Cinema Display or other DVI monitor into an artifact-free, true-color video display you can trust, even for color grading. It’s packed with features that make it the ideal monitoring solution for Final Cut Pro and other QuickTimebased applications. You won’t need to buy expensive HD monitoring equipment or the SDI-to-DVI converter required for preview with some I/O cards. In fact, MXO provides better HD video definition on a flat panel (1920 x1200) than you will get on a more expensive professional HD monitor which is typically limited to approximately 800 lines of resolution.

If you work in HDV, you’ll appreciate the fact that MXO bypasses the conforming step needed to preview your timelines.

MXO’s realtime downscaling feature also lets you view your HD projects on an SD monitor.

Følgende anmeldelse er også kanskje av interesse :)
http://lfhd.blogspot.com/2007/03/matrox-mxo-part-2.html
Shane Ross skrev:Now...Jerry Hofmann told me that the MXO and the ACD would get you broadcast colors...and Wayne from Matrox, who I worked side by side with at the CalDigit booth, showed me the MXO side by side with a Panasonic HD LCD and they were identical. But I said "I won't believe it until I see it next to my HD CRT."

I believe it.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 248 måneder
 

Re: Vurderer ny PC-skjerm - men hvilken ?

Innleggav gunleik » søn 18.11.2007 20:35

Jepps.

Det er er en av de løsningene jeg har hørt mye pent om.

Catch'en er at de funker bare med enkelte skjermer (for å virke som annonsert)
Jeg tror både HD-LINK og Matrox løsningen funker sammen med Apples skjermer.

Gunleik

Brukerens avatar
medlem i 207 måneder
 

Re: Vurderer ny PC-skjerm - men hvilken ?

Innleggav TigerOla » søn 18.11.2007 20:41

Veldig spennende lesning! Er litt vanskelig å surfe effektivt på flere sider samtidig på iPoden, så skal ta dem en etter en etterpå.

Ser ut til at alternativene blir bare dyrere og dyrere. Lukter en heftig søknad om midler til utviling i foretaket!

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Re: Vurderer ny PC-skjerm - men hvilken ?

Innleggav TigerOla » søn 18.11.2007 21:43

Har lest litt nå. Slik jeg forstår det, kan jeg koble Matrox MXO rett i en SD videomonitor jeg har her. Den har dog kun kompositt BNC, med opsjon for SDI - som koster et par ganger mer enn det selve monitoren kosta. :rolls eyes:

Kompositt er ikke top notch, men det er da i alle fall det jeg har tilgjengelig - og jeg kan dermed starte med en Matrox MXO + JVC somewhatmodellnummer for å se hva jeg driver med i Color, right?

Så får vi se på den Apple-skjermen siden :bitchin:


Edit: Huhei! Denne var råere på prislappen enn jeg trodde gitt. :-!

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Re: Vurderer ny PC-skjerm - men hvilken ?

Innleggav gunleik » søn 18.11.2007 22:02

Har du en broadcast-monitor av noe slag, er det helt klart det beste å jobbe i color med -;)

Bare husk å kalibrere den (vanligvis setter du den i blå-modus og skrur -;)

edit... den lenken funka ikke...

Google
calibrate broadcast monitor

Det er en pdf der fra synthetic aperture som jeg tror er bra, om jeg husker rett...

mvh:
Gunleik

Brukerens avatar
medlem i 207 måneder
 

Re: Vurderer ny PC-skjerm - men hvilken ?

Innleggav TigerOla » søn 18.11.2007 22:09

Det ender jo opp med å være vesentlig billigere å bare kjøpe BlackMagic fremfor Matrox MXO, om jeg bruker en skikkelig videomonitor. :rolls eyes: Men Matrox MXO virka jo veldig fristende med tanke på at man kunne brukt den på location der det er litt mindre plass, mindre tunge ting å drasse på, e.l.

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Re: Vurderer ny PC-skjerm - men hvilken ?

Innleggav TigerOla » man 19.11.2007 15:12

Jeg satt å titta på fxphd's siste info-video, og der er det et introduksjonskurs i Color. Ikke at jeg har tenkt å ta en termin hos fxphd akkurat nå, men det kom frem noe spennende i videoen. Han som er læremesteren i Color snakka om at man skal gjennom kurset, lære å kalibrere LCD/prosjektor for video med et verktøy som heter cineSpace.

http://cinespace.risingsunresearch.com/

Les! Dette virket VELDIG spennende! Koster sikkert en del kroner, men dog - det FINNES! :)

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Re: Vurderer ny PC-skjerm - men hvilken ?

Innleggav gunleik » man 19.11.2007 18:46

Det ser litt mer ut som noe enn spyder... -;)

Har du lasta ned demo'en?


Gunleik

Brukerens avatar
medlem i 207 måneder
 

Re: Vurderer ny PC-skjerm - men hvilken ?

Innleggav TigerOla » man 19.11.2007 19:04

Nei, det har jeg ikke gjort. Har kun sost rundt i After Effects i dag. :rolls eyes:

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Re: Vurderer ny PC-skjerm - men hvilken ?

Innleggav TigerOla » man 19.11.2007 20:27

En på et Color-forum sa han kjører på med BlackMagic Intensity Pro - et HDMI-kort med breakoutkabel. Koster mindre enn en LCD-skjerm og gir HDMI I/O, komponent, kompositt og s-video, skal jeg tro det jeg leste.

Det virker jo helt klart som riktig alternativ - så får jeg rappe en av produksjonsmonitorene å sette på pulten min, og spare noen kroner til ny LCD-skjerm siden. :bitchin:

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Forrige

Returner til Arbeidsflyt / infrastruktur



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]