Importere video direkte fra HD-kamera?

Importere video direkte fra HD-kamera?

Innleggav eksil » tir 14.08.2007 14:19

Hei.

Har en mac, med blackmagic hdv-input-kort.

Ønsker å koble til et kamera (kameraet går i dag rett i en tv-skjerm) og grabbe videoen som blir sendt fra dette.

Hvilken software finnes til OS X for å capture video?
medlem i 200 måneder
 

Innleggav gunleik » ons 15.08.2007 10:39

Hvilket kort?


FCP kan i alle fall gjøre dette.

Gunleik

Brukerens avatar
medlem i 207 måneder
 

Innleggav eksil » ons 15.08.2007 10:43

Det er et BlackMagic Declink-kort.
medlem i 200 måneder
 

Innleggav gunleik » ons 15.08.2007 12:58

Det er i så fall nepe et HDV kort, men et HD-kort.

Hvordan du setter det opp avhenger av både kortet og kameraet.

Om du (som jeg) bare har digitale HD-SDI innganger på kortet, er du avhengig av at kameraet ditt har en tilsvarende utgang.

Om du har et kort med både Analog og digital inngang kan du enten tappe s-video (ikke HD, men vanlig på småkameraer) eller komponent HD ut (på f.ex. HVX-200)

Du må m.a.o. ha en opptakskjede som er tilpasset fra kamera til maskin.

Om du har FCP og en ny stasjonær maskin med raske nok disker og masse RAM, kan du f.ex. tappe rett til pro-res. Om du har en litt eldre maskin kan DVCPRO-HD være et godt alternativ.

Formatet setter du opp i "log & capture" vinduet i FCP.

Om du skal ta opp på denne måten, kan jeg ikke se en eneste rasjonell grunn til å ta opp i HDV...

mvh:
Gunleik

Brukerens avatar
medlem i 207 måneder
 

Innleggav eksil » søn 19.08.2007 17:53

OK, her kommer litt mer oppdatert informasjonm, takk for alle svar!


1) Kortet heter Blackmagicdesign Decklink HD Pro.
2) Jeg har installert kortet på en powermac, med bla 2,5GiB ram, 4x2,5ghz.
3) Til kortet har jeg plugget et vanlig Sony MiniDV Handycam Vision (sansynligvis en 3-4 år gammelt). DCR-TRV900E PAL.
4) Jeg har installert siste versjon av softwaren til Decklink-kortet, lastet ned alle oppdateringer til OS X Tiger, og kjører FCP 5.0.4, med siste oppdateringer.

Jeg får ikke grabbet noe video via fra videokameraet. Er ikke dette mulig? eller er det jeg som velger feil instillinger? Jeg velger i FCP's Log and capture -> Capture settings -> Device Control: "BlackMagic PAL 25Hz" og Capture/Input: "BlackMagic PAL 10 bit". (jeg har også forsøkt med flere forskjellige innstillinger her)

Noen tips til hvordan jeg kan få grabbet videoen?
medlem i 200 måneder
 

Innleggav thomasb » søn 19.08.2007 19:22

Kan du forklare litt nærmere hva du prøver på? Hvordan har du koblet kameraet til kortet?

Hvorfor ikke bare hente inn DV-materiale via vanlig firewire?

Hva har MiniDV-kamera å gjøre med tittelen på denne tråden? Hva slags HD-kamera har du?

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 248 måneder
 


Returner til Arbeidsflyt / infrastruktur



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]