What to buy?

What to buy?

Innleggav polkaking » man 02.07.2007 13:56

Ahoy mennesker!

Jeg skal kjøpe ny harddisk, og har da sett på Lacie Big Extreme 1 TB
(USB2.0/FW400/FW800 7200 RPM/16MB)

Jeg kan egentlig ingenting om harddisker, men det er smått om tid, og min mac-mann er på ferie.

Det jeg lurer på; Er den kjapp og stødig nok til å takle hdv-opptak?

Hjemme har jeg en G4 Dual 1.25. Kan denne disken funke på denne maskinen? Er ikke sikker på om den har usb 2.0. På kontoret vil jeg tro det skal gå glatt... (G5 osv.)

Om noen har noen tips eller råd mottas det med takk!

Polka, polka, polka!

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Innleggav gunleik » man 02.07.2007 14:44

FW 400 funker både hjemme og på kontoret (ligg unna USB2 for redigering)

Om en 1,25 G4 håndterer HDV på noen fornuftig måte, er jeg mindre sikker på. Kanskje om du bruker Apple Intermediate Codec?

mvh:
Gunleik

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: What to buy?

Innleggav thomasb » man 02.07.2007 15:26

polkaking skrev:Er den kjapp og stødig nok til å takle hdv-opptak?

Ja. HDV har akkurat samme datahastighet som vanlig DV, nemlig 25 Mbit/s (3,6MB/s). Å redigere rent HDV-format krever derimot langt mer prosessorkraft og ram enn for å redigere DV.

Husk at man i både iMovie og Final Cut Express HD får HDV konvertert "on-the-fly" til Apple Intermediate Codec. Det er en intra-frame codec, med datahastighet fra 6-14MB/s (VBR), avhengig av hva slags format man har filmet i og hvor komplekse scener det er snakk om.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 247 måneder
 

Innleggav Christian m » man 02.07.2007 18:45

FW(400/800) eller eSata er det som gjelder av økonomiske alternativer. Usb er for avhengig av kontroller i begge ender av beste kvalitet for å fungere, holdt på å gå på veggen sist uke pga. at jeg glemte å putte hardisken i esata kabinettet...og tok med usb i steden, helt ubrukelig til redigering.
medlem i 203 måneder
 

Innleggav Vassago » tir 03.07.2007 11:01

gunleik skrev:FW 400 funker både hjemme og på kontoret (ligg unna USB2 for redigering)

Om en 1,25 G4 håndterer HDV på noen fornuftig måte, er jeg mindre sikker på. Kanskje om du bruker Apple Intermediate Codec?

mvh:
Gunleik


Jeg kjøper straks et HDV-kamera, og ble litt nysjerrig; vil mine maskiner (Powermac 2X2,5GhZ G5, 5GB RAM og en MBP 2,33 C2D) håndtere HDV på en fornuftig måte? Har foreløpig bare redigert DV-materiale, så er litt spent på hvor sirup ting blir når jeg begynner med HD.. (Kommer ikke til å redigere i HDV, men AIC eller ProRes ser det ut til.)
medlem i 219 måneder
 

Innleggav gunleik » tir 03.07.2007 13:01

AIC skulle være helt ok

Speccene for ProRes er MacPro, om du ikke har aja io-hd (og den er det ingen som har enda -;)

gunleik

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Innleggav thomasb » tir 03.07.2007 14:15

Å redigere ProRes burde gå helt greit på begge maskiner. I hvert fall med ProRes i "quarter res": http://www.creativecow.net/articles/wil ... age06.html

Capturing krever derimot en bedre maskin en det du har, med mindre man har AJA io HD, som gunleik nevner.

Final Cut Pro 6.0.1: HD ProRes 422 capture requires Mac Pro or Power Mac G5 Quad 2.5 Ghz

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 247 måneder
 

Innleggav Vassago » tir 03.07.2007 18:48

Ja, planene er å capture i HDV og kjøre Compressor til ProRes (Eller AIC, DVCPro dersom jeg finner ut at det er mer praktisk etterhvert.)
Ikke like greit som å kjøre DV rett inn og begynne, men jeg får leve med det. Det meste jeg driver med er allikevel relativt lite footage, og relativt mye Motion etc. allikevel, så det kunne vært verre.
medlem i 219 måneder
 


Returner til Arbeidsflyt / infrastruktur



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]