fra pc til mac

fra pc til mac

Innleggav filmnongrata » tor 31.05.2007 22:16

Har prosjekt på pc formatert harddrive, vil den fungere på mac?

Brukerens avatar
medlem i 207 måneder
 

Innleggav quadra800 » tor 31.05.2007 23:00

Hvis du har et program på macen som støtter formatet så skulle det gå, ja.

EDIT: Trodde du mente prosjektet. sorry.
Sist endret av quadra800 den fre 01.06.2007 14:12, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Innleggav thomasb » tor 31.05.2007 23:51

PC-formatert? Er den formatert som FAT32 eller NTFS? Mac OS X kan lese og skrive til FAT32, men det går mye tregere enn til standard HFS+ (Mac OS Extended). I tillegg har ikke FAT32 støtte for større filstørrelser enn maks 4GB, og hvis man prøver å batche eller exportere med FCP til en FAT32-disk, så vil FCP sannsynligvis dele opp filene i 2GB-filer (-av1, -av2, -av3 osv..). NTFS kan bare leses, og ikke skrives til i Mac OS X.

Det er i det hele tatt en dårlig idé å prøve å bruke en FAT32 eller NTFS-formatert disk sammen med programmer som FCP, som ofte krever forholdsvis rask dataoverføringshastighet (noe verken FAT32 eller NTFS foreløpig kan tilby på Mac).

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 248 måneder
 

Innleggav filmnongrata » fre 01.06.2007 11:35

Så hva er beste fremgangsmåte? Prosjektet er redigert i avid på pc, og skal over på mac for grading - tenkte å spille ut tiff sekvens fra avid og legge på en ekstern harddiske (burde jo ikke gjøre noe om det deles opp når det er bildesekvens?), inn i shake, gjøre grading der (ennå ikke helt komfortabel med color) og så rendre ut som 10-bit quicktime...

Brukerens avatar
medlem i 207 måneder
 

Innleggav thomasb » fre 01.06.2007 11:53

Det beste vil være å eksportere tiff-sekvensen til en Mac-formatert harddisk. Dvs.. eksportere til PC-disken, for så å kopiere over til en Mac-disk.

Mulig det funker med FAT32 også, men er disken formatert som det? Vil nesten tro den er formatert som NTFS hvis den brukes til video. Du kan jo prøve å teste arbeidsflyten din på en liten del av prosjektet, og så ta det derifra.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 248 måneder
 

Innleggav filmnongrata » fre 01.06.2007 12:24

Har (som du kanskje har skjønt) ikke veldig peiling på hardware, så vet ikke hvordan disken er formatert, men den er hos kunden for øyeblikket, så må vente til den kommer før jeg får sjekket. Men det du mener er å seriekoble en macformatert HD til disken det er snakk om?

Brukerens avatar
medlem i 207 måneder
 

Innleggav thomasb » fre 01.06.2007 14:22

Ikke nødvendigvis seriekoble jeg mente. Jeg mente bare at du burde kopiere over det du skal jobbe med på Macen til en Mac-formatert harddisk (Mac OS Extended).

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 248 måneder
 

Innleggav devotio » fre 01.06.2007 23:26

Man kan skrive til NTFS, men det er i prøvestadiet og jeg vil ikke anbefale det. FAT32 funker "greit", men vil heller anbefale å fomatere den i HFS+ og bruke MacDrive på Windowmaskinen din ;)

Brukerens avatar
medlem i 232 måneder
 

Innleggav filmnongrata » søn 03.06.2007 18:11

OK, skal prøve dette. Men til det andre spm - hva er beste arbeidsmåte når man skal fra avid til color...er det å rendre ut som tiff fra avid, eller blir det bra nok å spille ut som quicktime? Og er det i det hele tatt mulig fra avid?

Brukerens avatar
medlem i 207 måneder
 

Innleggav devo » ons 06.06.2007 19:37

en ting er sikkert, avid er veldig glad i quicktime filer såvidt jeg har erfart, siden avid opprinnelig er et mac program. Du kan f.eks spille ut fila som en DV film og så importere den i color hvis det er mulig.

Apropos cross-platform redigering. Jeg holder akkurat nå på med et prosjekt hvor det er mer enn 10 timer råstoff og det er det ikke plass til på en stusselig 12" PB. Det jeg har gjort er å dele noen store disker på PCen min, koble de til via LAN og bruke de som disker i OS X. Det fungerer smertefritt og jeg har ikke støtt på noen problemer i forbindelse med lagg osv. Diskene på pcen er formatert i NTFS. Det kan være greit å koble maskinene direkte sammen og ikke via en router eller liknende. Så kan du uansett eksportere en QuickTime Reference fil fra avid og derfra åpne den via nettverket i Color eller Shake eller hva det måtte være.

Dette er forsåvidt ikke noen nyhet, skolen har redigert filer via nettverket i flere år allerede (Avid Unity) så det skal virke.

Brukerens avatar
medlem i 209 måneder
 


Returner til Arbeidsflyt / infrastruktur



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]