western digital mybook

western digital mybook

Innleggav filmnongrata » ons 23.05.2007 13:20

Har kjøpt 2x mybook 500GB firewire 800, men får ikke begge disse opp på macen samtidig. Burde jo være en enkel sak å seriekoble de, men når jeg kobler i nummer 2 så slokker den den første og jeg får feilmelding. De klarer heller ikke å begge være på om jeg kobler begge direkte i maskinen.

Noen som har noen erfaringer?

Brukerens avatar
medlem i 207 måneder
 

Innleggav quadra800 » ons 23.05.2007 13:58

Merkelig...
Far min kjøpte en WD MyBook 500GB med FW800 og den funka helt fint.
Vi prøvde ikke å seriekoble noe, da.
Har du prøvd å koble de i parallell?
Evt. endre rekkefølge.
Det kan være noe med at FW800 ikke klarer å gi den effekten disse diskene krever, men det var uansett merkelig.

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Innleggav filmnongrata » ons 23.05.2007 14:15

HAr prøvd de fleste rekkefølger ja...skulle tro firewire 800 klarer biffen, har tidligere hatt fem laCie disker koblet sammen med firewire 400...alene så fungerer de helt stråelende

Brukerens avatar
medlem i 207 måneder
 

Innleggav thomasb » ons 23.05.2007 15:30

Husk at det bare er ÉN firewire-bus på alle Macer. Kobler man til både firewire800 og 400, så vil alle firewire-enheter få en makshastighet på 400mbit. Det er mulig det rett og slett blir for mye for den ene firewire-busen å kjøre to WD MyBook-disker på fw800? Eller kanskje MyBook-disker ikke har noe god støtte for seriekobling?

Jeg måtte kjøpe et firewire-PCI-kort til min tidligere Power Mac G5. Eksterne firewire-disker fungerte dessverre dårlig å ha tilkoblet samtidig som EyeTV 200 (også via firewire). Etter jeg installerte firewire-PCI-kortet, gikk alt så mye bedre.

Jeg kjøpte følgende kort (gikk fint å bestille derifra):
http://eshop.macsales.com/item/Other%20 ... /FW800PCI/

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 248 måneder
 

Innleggav filmnongrata » ons 23.05.2007 16:22

Prøvde med tre laCie disker koblet sammen med firewire 800 og det gikk fint så antar at det er MyBook'en som er problemet. Får prøve å maile de og se...synes det burde holde med de firewire portene som finnes på en macpro fra før av :-/

Brukerens avatar
medlem i 207 måneder
 

Innleggav thomasb » ons 23.05.2007 17:02

Hehe... ja, da er det nok kanskje heller MyBook-diskene som ikke liker seriekobling.

Selv om Mac Pro har flere firewire-porter, så tror jeg likevel den bare har én firewire-bus (correct me if I'm wrong).

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 248 måneder
 

Innleggav quadra800 » ons 23.05.2007 17:33

Så hvis du kobler en MyBook på FW800 og et DV-kamera på FW400 på en MBP så får du ikke full guffe fra og til MyBook-disken?

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Innleggav thomasb » ons 23.05.2007 23:14

Adam Wilt skrev:The FW bus can only run as fast as the slowest device on it. Although Macs, PCs, and most drives should be talking S400 (400 Mbit/sec), many cameras and decks, both consumer and pro, only support S100 or S200 speeds. If you hang an S100 deck on your bus, you've just cut max throughput by a factor of four.

Slik jeg forstår det, blir altså makshastigheten på firewire-bussen dratt helt ned til 100 eller 200mbit/s når man kobler til et DV-kamera/deck, noe som i teorien tilsvarer 12,5MB/s eller 25MB/s.

Les mer på følgende sider:
http://www.adamwilt.com/Tidbits.html#Fi ... ustrations
http://www.macintouch.com/readerreports ... c4499.html

Selv om det i noen tilfeller går dårlig å digitalisere DV til en firewire-disk på samme firewire-bus, så går det likevel ofte helt fint (DV har tross alt en datahastighet på bare 3,6MB/s).

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 248 måneder
 

Innleggav quadra800 » tor 24.05.2007 9:15

Hvis du overfører fra DV-kamera til HD på samme buss så går ikke dataene innom macen, hvertfall sånn jeg forstod det.
En av de i den andre kilden din siterte fra 1394b(FW800) speccen: Enhetene reserverer seg båndbredde.
Dvs. at hvis du kobler til et kamera som trenger så og så mye båndbredde så kan ikke en HD bruke den båndbredden.
Det forutsetter at begge enhetene er på samme buss.
Jeg er ikke sikker på om dette innebærer 1394a(FW400).
Kanskje dere får noe mer ut av det hvis dere søker på IEEE 1394b i Google.
Har ikke tid til å søke selv nå.

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 


Returner til Arbeidsflyt / infrastruktur



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]