Lagring på ekstern disk

Lagring på ekstern disk

Innleggav jarandmi » tor 22.02.2007 14:26

Jeg skulle legge inn en film i går på min eksterne harddisk (formatert i fat32) så den skal både fungere på min macbook pro og andre windows makiner.
Problemet er at den ikke klarer å ta filer på mer enn 2 GB.
Jeg har funnet ut av at FAT32 disker skal ta 4GB filer, men denne klarer ikke mer enn 2GB. Hvorfor det? Disken er formatert via mac OSX sin diskvertkøy, da jeg valgte MS-DOS Filsystem.Noen som ser feilen?

Ellers så vil jeg spørre om det er noen som vet om ett program som kan splitte videofiler, slik at de blir uavhengig av hverandre. Til mac.
medlem i 208 måneder
 

Innleggav thomasb » tor 22.02.2007 16:11

Hvilket program gjelder dette? Eller er det bare helt vanlig filoverføring i Finder som er problemet? Hvis det er Final Cut Pro eller Final Cut Express, så kan du sjekke Final Cut-menyen -> System Settings, og sjekke om programmet står satt til å begrensefilstørrelsen for innlasting av klipp til 2000 MB.

Det er i det hele tatt en dårlig idé å redigere video på en FAT32-formatert disk på en Mac. For best ytelse bør du formatere disken som Mac OS Extended, og heller vurdere å bruke MacDrive på Windows-maskinene.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 247 måneder
 

Innleggav jarandmi » tor 22.02.2007 16:17

Det er snakk om Final Cut Pro.
Begrenset filstørrelse endret jeg på før jeg begynte å legge inn video.
Jeg testet nå å legge inn flm direkte til maskinen (ikke ekstern) og det funket bra. Det vil si at harddisken har en sperre på filer større enn 2 GB. Dette macDrive programmet, vil det si at jeg må legge det inn på alle maskiner jeg skal bruke harddisken på, eller kan jeg bare installere det på den eksterne harddisken. Hvis det er det første vil det bli for tungvindt, siden jeg da må ha programmet på en cd/minnebrikke for at harddisken skal fungere på en windows maskin.
medlem i 208 måneder
 

Innleggav thomasb » tor 22.02.2007 16:33

Final Cut Pro og FAT32 er dessverre ganske dårlige venner.
Studio X på Apple Discussions skrev:Even though there is no 2gb limit as in FAT 32 formatted drives, FCP seems to see anything that is not a MAC OS Extended format as the equivalent of ms-dos and chops the files into 2gb segments.

This is why you can transfer/copy files outside of FCP much larger than 2gb intact but within FCP get the fragmented problem.


MacDrive må installeres på Windows-maskinen du skal bruke harddisken med.

Skal videoene klippes på en Mac med Final Cut, eller på en Windows-maskin med f.eks. Avid? For minst mulig problemer med Final Cut bør du virkelig bruke Mac OS Extended, og ikke FAT32. Hvorfor skal råfilene over til Windows-maskiner? Hvis det er der de hovedsaklig skal brukes, så ville jeg heller prøvd å sette opp en arbeidsflyt beregnet for Windows.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 247 måneder
 

Innleggav devotio » tor 22.02.2007 18:33

Blir vel litt feil å si, som sitatet ditt sier, at det ikke er grense på 2GB på FAT32, FAT16 har 2GB grense mens FAT32 har "overraskende" nok 4GB grense, i de fleste tilfeller blir dette for lite for redigering.

NTFS støtten til OS X er jo ekisterende, men er såpass dårlig at jeg vil kalle den ikke-eksisterende.

HFS+ er nok veien å gå ja, som thomasb foreslår!

Brukerens avatar
medlem i 232 måneder
 

Innleggav jarandmi » fre 23.02.2007 0:20

Jeg har nå formatert som mac OSX extended.
Grunnen til at jeg ønsket å ha muligheten til å bruke den på windows også, er at jeg bruker den til annet enn film innimellom.
Men har bestemt meg for å kjøpe inn en ny ekstern harddisk (Kanskje omega UltraMax på 1 Terabyte), og heller bruke den jeg har nå som FAT32.
Takk for hjelpen.
Sist endret av jarandmi den fre 23.02.2007 20:18, endret 1 gang
medlem i 208 måneder
 

Innleggav devotio » fre 23.02.2007 18:37

Du har jo alltid muligheten til å partisjonere disken din slik at du har en Mac OS Extended (Journaled) partisjon og en FAT32 partisjon (eventuelt NTFS som jeg anbefaler dersom du kun skal lese fra Mac'en din og bruke den normalt på Windows-maskinen din!)

Brukerens avatar
medlem i 232 måneder
 


Returner til Arbeidsflyt / infrastruktur



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere



cron