Redigere film fra Sony HDR-SR1 i OS X

Redigere film fra Sony HDR-SR1 i OS X

Innleggav F-r-e-d-r-i-k » man 05.02.2007 18:09

Har lånt meg et Sony HDR-SR1. Hvordan i huleste får jeg redigert materiale fra dette kameraet i OS X (iMovie evt. Final Cut Express)?

Formatet er så vidt jeg har skjønt AVCHD. Har overført filene til hardisken min, men finnes det en codec til f. eks. Quicktime for dette formatet?

Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

Innleggav thomasb » man 05.02.2007 18:42

Det er dessverre ikke bare bare å leke med så ny teknologi. Det tar litt tid for programvareprodusentene å legge til støtte for nye formater.

Slik jeg har fortsått det, skal det være mulig ved hjelp av Blackmagic Intensity og Final Cut Pro på en Mac Pro (eller Windows + f.eks. Adobe Premiere), å laste inn materiale via HDMI fra Sony HDR-SR1.
Blackmagic skrev:Now shipping with full compatibility for Microsoft Windows™ and Apple Intel based Mac Pro systems. Apple Power PC systems not yet supported

Adam Culf skrev:I too have the SR1 and a Mac Pro. I found that the Sony software would not install in Parallels Virtual XP but works fine with Bootcamp. I purchased a Blackmagic Intensity Card to import into the Mac with HDMI but it will not recognize any drivers except Final Cut Pro. Since I only have FC Express, it's a dead cat right now. Blackmagic claims it will work with their Decklink driver, but that driver won't recognize the Intensity card. I'm sure this will all be sorted out in '07 but not yet. The camera itself is great and watching the video on the computer or an HDMI TV is spectacular compared to SD.

http://www.worldtv.com/blog/technology/ ... _avchd.php

Det er mulig det fungerer helt fint nå :)

Her er en annen relevant artikkel jeg fant:
http://fcproducer.com/index.php/andy-co ... -for-macs/

En annen mulighet er altså å sende videosignalet gjennom f.eks. en Canopus ADVC-110 til datamaskinen.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 248 måneder
 

Innleggav F-r-e-d-r-i-k » man 05.02.2007 19:24

DAAARGHHHH!

Kan ikke Sony snart begynne å lage produkter som er kompatible? Virker som de hele tiden er på jakt etter en standard som gir de enerett på markedet (les: monopol). Dessverre flopper det til slutt Sony (Memory stick, Walkman, UMD etc.). BRENNN! >:-o

Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

Innleggav thomasb » man 05.02.2007 19:59

Har du prøvd å åpne filene i MPEG Streamclip? Du trenger i tillegg Apples MPEG-2-komponent (169kr), for at MPEG Streamclip skal kunne lese MPEG-2-filer.

Hvis filene fra kameraet ditt vil åpnes i MPEG Streamclip med MPEG-2-komponenten installert, så kan du fint konvertere om til f.eks. DV for redigering i FCE eller iMovie.

Se følgende guide for mer info:
http://video1.no/node/33

Der står hvordan konvertere fra MPEG-2 til f.eks. DV PAL.

Lykke til! :)

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 248 måneder
 

Innleggav jiggigibbie » tor 08.02.2007 1:29

AVCHD har ingenting med propiertære sony-løsninger å gjøre... Nå man tar i bruk den nyeste teknologien kan man regne med at det ikke alltid støttes. Selv om jeg også synes det er rart at AVCDH-formatet ikke har fått noen skikkelig støtte enda.

Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 


Returner til Arbeidsflyt / infrastruktur



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]