Eksportere til Flash (flv)

Eksportere til Flash (flv)

Innleggav jalla » tir 16.01.2007 15:50

Finnes det noen muligheter for å eksportere direkte til flash fra Final Cut Pro / Express, eller må jeg via et konverteringsverktøy?

Hvilken arbeidsflyt vil være den enkleste/raskeste for å ende opp med en .flv-fil fra Final Cut (Express)?

Utgangspunktet er HDV, og jeg vurderer nå hvilket editeringsprogram jeg skal kjøpe. Håper å klare meg med FC Express.
medlem i 214 måneder
 

Innleggav thomasb » tir 16.01.2007 16:37

Hvis du har lyst på en enkel arbeidsflyt, slik at du kan eksportere direkte fra Final Cut Pro / Express, kan du ta en titt på Flix Exporter. Du kan laste ned en demo og teste, før du bestemmer deg for å kjøpe. Med Flix Exporter, får du også muligheten til å komprimere filer via Compressor, dersom du har Final Cut Studio.

Ellers har man selvstendige programmer som ffmpegX og VisualHub.
Sist endret av thomasb den tir 16.01.2007 16:39, endret 1 gang

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 248 måneder
 

Innleggav jalla » tir 16.01.2007 16:39

ah, supert. takktakk.
medlem i 214 måneder
 

Innleggav thomasb » tir 16.01.2007 17:30

Hvis du ønsker å putte FLV-filen din inn i en Flash Player for web, kan du ta en titt på følgende side:
http://jeroenwijering.com/?item=Flash_Video_Player

Du kan også vurdere å skaffe deg Flix Pro.

Her kan du se hvordan en Flash-player for web lages til en FLV-fil i Flix Pro:
http://www.on2.com/support-resources/fl ... c_swf-flv/

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 248 måneder
 

Innleggav gunleik » tir 16.01.2007 19:27

Jeg ser også etter en bra flash encoder.

Så langt har jeg sett en del utrolig bra f.eks. på youtube fra denne.

Men dette var en ny idé, takk!

Har du noen eksempler?

http://www.youtube.com/watch?v=GYEu05k9R7E

Alle tingene hans ser latterlig bra ut på youtube

Gunleik

Brukerens avatar
medlem i 207 måneder
 

Innleggav thomasb » tir 16.01.2007 21:03

Klipp som lastes opp til YouTube blir vel konvertert av YouTube sine servere, etter man har lastet dem opp? Etter man har lastet opp en fil får man i hvert fall beskjed om følgende: "Your video has been uploaded to YouTube. It is being processed and can be viewed shortly."

Kanskje YouTube har kjøpt Flash-encoder fra On2?

De sier følgende om å oppnå best mulig videokvalitet på YouTube:
YouTube skrev:What's the best format to upload for high quality?
We recommend the MPEG4 (Divx, Xvid) format at 320x240 resolution with MP3 audio, at 30 frames per second. Resizing your video to these specifications before uploading will help your clips look better on YouTube.

Klippene som ligger på YouTube er altså i 320x240, men blir zoomet til å fylle player-vinduet.

Man kan laste opp klipp på opptil 100MB, så da er det vel bare å prøve å lage så god kvalitet som mulig på videoen man vil laste opp, for at YouTube sin Flash-encoder skal kunne lage så godt resultat som mulig.

Jeg har bare testet demo-versjonene av On2 sine produkter. Har ikke hatt så stort behov for å lage flash-videoer at jeg har brukt penger på det enda.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 248 måneder
 

Innleggav wbmac » ons 17.01.2007 0:18

Jeg siterer fra Help-meny i Flash8:

"FLV QuickTime Export plug-in If you have Macromedia Flash Professional 8 and QuickTime 6.1.1 installed on your computer, you can use the FLV QuickTime Export plug-in to export FLV files from supported video-editing applications. You can then import these FLV files directly into Flash to use in your Flash documents.

The following video-editing applications are supported by the FLV Export plug-in:

Adobe After Effects (Windows and Macintosh)
Apple FinalCut Pro (Macintosh)
Apple QuickTime Pro (Windows and Macintosh)
Avid Xpress DV (Windows and Macintosh)

Using the FLV QuickTime Export plug-in to export FLV files from either Flash 8 Video Encoder or video-editing applications significantly streamlines the process of working with FLV files in your Flash documents. With the FLV Export plug-in, you can select encoding options for video and audio content as you export, including frame rate, bit rate, quality, and other options. You can import FLV files directly into Flash without needing to re-encode the video after import."

Svarte dette det du lurte på? ;)
medlem i 225 måneder
 

Innleggav devotio » ons 17.01.2007 0:21

Jeg har prøvd ut dette for å bruke i portfolioen min, foreløpig ser det ikke så utrolig bra ut, tror jeg må stille litt på innstillingene, å bruke YouTube sine instillinger før jeg konverterer er en god idé, det skal jeg prøve. Men jeg lurer på om det ikke er bedre og lettere og bare bruke QuickTime...

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Innleggav thomasb » ons 17.01.2007 0:52

Mener du å bruke YouTube til portfolioen din? Hvis ikke er det ikke noe som helst poeng i å lagre som MPEG-4 før du konverterer til FLV. Jo flere ganger du konverterer videoen mellom ulike formater, jo mer forringes kvaliteten.

Dersom du gjør FLV-kodingen på din egen maskin gjør du lurt i å kode fra kildematerialet. F.eks. i FCP, eksporterer du til QuickTime med QuickTime Conversion og velger å eksportere til FLV, eller så kan du eksportere til QuickTime som en self-contained eller reference-fil (samme fremgangsmåte som i denne guided), for så å hente denne inn i Flix Pro eller et annet komprimeringsprogram.
Sist endret av thomasb den ons 17.01.2007 2:02, endret 1 gang

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 248 måneder
 

Innleggav gunleik » ons 17.01.2007 1:15

Det fyren sier (og det ser slik ut på bildene hans på Youtube) er at det går an å få greie bilder der om man koder selv og leverer "ferdig".

Han gir en oppskrift her:

http://www.dvxuser.com/V6/showthread.php?t=84101

Gunleik

Brukerens avatar
medlem i 207 måneder
 

Innleggav thomasb » ons 17.01.2007 2:04

Så videoen blir ikke kodet på nytt, dersom man lager den i 320x240 FLV før man laster opp? Det er jo i så fall veldig greit å vite. Da kan man til og med ta seg tid til en 2-pass encode. Tipper YouTube gjør en 1-pass. Hvis YouTube likevel koder filen på nytt, ser jeg ikke helt hvordan å kode til FLV først skulle hjelpe så veldig.

Sorenson Squeeze er dyrt bare for å få muligheten til å lage flv-filer, og da er det kjekt det går an å kjøpe f.eks. bare Flix Exporter til FCP/QT/Compressor.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 248 måneder
 

Innleggav jalla » ons 17.01.2007 9:45

thomasb skrev:Hvis du har lyst på en enkel arbeidsflyt, slik at du kan eksportere direkte fra Final Cut Pro / Express, kan du ta en titt på Flix Exporter.


Jeg går nok for denne løsninga. Bare for å være 100% sikker - er det garantert at Flix Exporter støttes av Final Cut Express? Det virker helt logisk, jeg sliter bare med å finne det dokumentert. Jeg vil nødig foreta feilkjøp.
medlem i 214 måneder
 

Innleggav wbmac » ons 17.01.2007 10:38

Debatten har vel sporet noe av det originale spørsmålet. Diskusjon om YouTube er selvfølgelig isolert sett informativt, men etter min mening svares det ikke på spørsmålet.

Det ser ikke ut til at noen leste mitt innlegg om plugin til FCP, slik det er beskrevet i Flash 8´s help-meny.

Enklere OG rimeligere enn dette blir det ikke! Jeg skjønner rett og slett ikke hva som er problemet med å bruke denne arbeidsflyten!

I tillegg brukes Flash8´s innebyggede On2 VP6 Encoder som gir et meget bra resultat på FLV-ene.

Eller er det jeg som er helt på bærtur??? Det vil jeg gjerne bli fortalt, men også hvorfor... =-O

Please correct me if I´m wrong...

Pass også på at man holder "tunga i rett munn" ;)

Såvidt jeg kunne se i farta er Flix Exporter en konvertering til SWF, IKKE en konvertering til FLV... :-!
medlem i 225 måneder
 

Innleggav jalla » ons 17.01.2007 11:02

wbmac skrev:Det ser ikke ut til at noen leste mitt innlegg om plugin til FCP, slik det er beskrevet i Flash 8´s help-meny.

Enklere OG rimeligere enn dette blir det ikke! Jeg skjønner rett og slett ikke hva som er problemet med å bruke denne arbeidsflyten!

I tillegg brukes Flash8´s innebyggede On2 VP6 Encoder som gir et meget bra resultat på FLV-ene.

Eller er det jeg som er helt på bærtur??? Det vil jeg gjerne bli fortalt, men også hvorfor... =-O

Please correct me if I´m wrong...

Pass også på at man holder "tunga i rett munn" ;)

Såvidt jeg kunne se i farta er Flix Exporter en konvertering til SWF, IKKE en konvertering til FLV... :-!


Tilgi meg for lang quote...

Problemet med Adobes Flash Video Exporter er først og fremst at det koster mange $$ dersom man ikke tilfeldigvis har Flash MX / 8 liggende på maskinen fra før. Flix Exporter 8 for Flash støtter natulig nok Flash, og blir dermed et billigere alternativ. Men hvis noen kommer opp med noe billigere/bedre, er det jo supert!
medlem i 214 måneder
 

Innleggav wbmac » ons 17.01.2007 11:36

Heisan jalla, og takker for svar.

MEN, slik jeg oppfattet det originale spørsmålet dreide det seg om en enkel og grei måte å få video fra FCP/Ekspress for videre bruk i Flash.

Mulig det er litt bruks- og format-forvirring ute og går her, og at spørsmålet åpnet for flere tolkninger.

Er enig i at dersom man bare skal ha en FLV-fil som skal brukes direkte i en nettleser, blir anskaffelse av Flash fordelaktig kun dersom saldoen er for stor :-!

Er imidlertid hensikten at FLV-ene skal brukes videre i en litt mer fancy variant, havner man svært raskt på applikasjonen Flash.

Så vidt jeg vet er det også andre applikasjoner som arbeider med FLA-filer, men Flash må kunne sies å være den desidert vanligste.

:-)
medlem i 225 måneder
 

Neste

Returner til Arbeidsflyt / infrastruktur



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]