Capture and monitor via Mac'n.

Capture and monitor via Mac'n.

Innleggav Alan Smithee » ons 03.01.2007 19:47

Hei

Jeg trenger et program som kan logge og capture direkte fra DV kamera koblet via Firewire til mac'n.

I tillegg, må jeg ha real-time monitorering i programmet av feed'n som kommer fra kamera. Denne vil jeg gjerne kline opp på en ekstern monitor jeg har koblet til.

Noen tanker?

magnus
medlem i 207 måneder
 

Innleggav wbmac » ons 03.01.2007 20:46

Tviler på at det finnes noen slik løsning som er SW-only.

Skal ikke påberope meg ekspertstatus i slike spørsmål, men jeg har ikke hørt om løsninger som kan gjøre dette via FW.

Log&Capture deles jo opp i to operasjoner t.o.m. av Apple selv (i FCP) når FW brukes.

Antar det er en grunn til det ;)
medlem i 225 måneder
 

Innleggav Alan Smithee » ons 03.01.2007 21:02

Nei, det ser ikke så kraftig lyst ut. FCP kan man jo fint logge og capture som man vil, men preview'n er heller tynn og vil ikke fungere som monitorering som sådan. Mulig jeg må capture direkte til FCP og monitorere på en separat skjerm.

Ser litt på FireStore. Har så utrolig lite lyst til å skyte på tape...Tape som back-up, men jeg har falt så for rett-til-HD løsningene til bl.a. FireStore, men budsjett bestemmer.

magnus
medlem i 207 måneder
 

Innleggav Berten » tor 04.01.2007 11:15

Litt usikker på hva du trenger, men ta en titt på LiveStage Pro.

http://www.totallyhip.com/livestage.html

Jeg rota, det var overhodet ikke dette jeg mente, men et annet "Live" produkt fra Island, men det eksisterer ikke lenger. Sorry!

mvh,
Berten
Sist endret av Berten den fre 05.01.2007 15:50, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Innleggav TheShirt » tor 04.01.2007 20:41

FireStores løsninger er geniale. Ifht. kostnader er det, i en profesjonell sammenheng, ingen ting å lure på. Tiden du bruker på log & capture er jo spart inn på no-time. Det er jo bare å regne tiden du bruker på log & capture kontra å sette seg rett ned å begynne å redigere med en gang - ikke sant... Det er ikke mange timene råtape du skal ha før dét regnestykke går i pluss - og etter det stiger jo fortjenesten ditto. Anbefales på det varmeste!
medlem i 199 måneder
 

Innleggav CP » fre 05.01.2007 9:22

Gjør log and Capture i feks. Final Cut, sleng på en vanlig TV/Produksjons eller broadcast skjerm rett på kameraet for monitorering (via compositt, s-video, komponent, SDI eller hva kameraet ditt måtte ha). Prewiew på dataskjerm vil uansett hva du gjør ikke kunne gi et 100% nøyaktig bilde.
medlem i 208 måneder
 

DV RACK

Innleggav steinarb » fre 05.01.2007 9:49

Heisann. Det finnes et VELDIG bra produkt for PC som heter DV Rack.
Jeg sjekket ut et macprodukt som heter DV Monitor her rett før jul som skulle gjøre noe av det samme...
Det kommer en versjon 2 av DV Monitor. Den skulle visstnok ha opptak også. Jeg har ikke testet den versjonen men de som er interessert kan melde seg på her.

Brukerens avatar
medlem i 209 måneder
 

Innleggav CP » fre 05.01.2007 10:03

Hei Steinar!
Har du noen erfaring med hvordan interlace håndteres i DV Rack?
Sist jeg så det minnet det ikke om en produksjonsskjerm på dette området, men ellers en veldig fin løsning! Håper DV monitor 2 blir like bra!
medlem i 208 måneder
 

Innleggav Alan Smithee » fre 05.01.2007 12:35

takker

DVRack er window's only: so, no go.
DVMonitor virker forholdsvis bra, spesielt hvis jeg outputter til en PAL TV. Får høre med de om den Beta'n.

magnus
medlem i 207 måneder
 

Scopebox

Innleggav gunleik » lør 06.01.2007 15:31

Scopebox ser lovende ut...

http://www.scopebox.com/

Bruker FS-100 selv og er bra fornøyd med det.

mvh:
Gunleik

Brukerens avatar
medlem i 207 måneder
 

Innleggav Alan Smithee » søn 07.01.2007 1:45

Scopebox virket meget bra. Koster omtrent halvparten av hva Firestore FS 4 HD gjør.

Jeg har en indre kamp med meg selv om jeg skal basere meg på å ha med en stor LaCie 500/300 gig disk og laptop eller om jeg skal basere meg på Firestore. Hva tenkes?

Hva er egentlig maks firewire kabel lengde. Kan tenke meg at Scopebox er konge når man bruker den til studiobruk, men i felten kan jeg se for meg at det blir verre.

magnus
medlem i 207 måneder
 

Innleggav gunleik » søn 07.01.2007 1:54

En firestore sammen med en Panasonic 17" Broadcast er en ganske fin kombinasjon.

Da får du waveform monitor og bra on-set monitoring.

Liker det godt.

Gunleik

Brukerens avatar
medlem i 207 måneder
 

Interlace på DVRack?

Innleggav steinarb » man 08.01.2007 1:08

Ja, det er jo et problem med måten DVRack håndterer interlaced materiale på. Du kan nå velge å se begge fieldene, men deinterlacingen på påsynsskjermen er ikke veldig bra. Dette er sammenlignbart med previewen du har i Log & Capture i FCP.

Brukerens avatar
medlem i 209 måneder
 

DV Monitor Pro

Innleggav steinarb » tor 01.02.2007 19:32

Nå er endelig DV Monitor Pro ute.. Skal sjekke den ut selv ihvertfall.
DV Monitor Pro

Brukerens avatar
medlem i 209 måneder
 


Returner til Arbeidsflyt / infrastruktur



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]