Harddisk opptak - liten flerkameraproduksjon

Harddisk opptak - liten flerkameraproduksjon

Innleggav jonasc » tor 30.11.2006 0:41

Skal gjøre en flerkamera produksjon med 3 dv kameraer (Sony Pdx-10). Alle blir tilkoblet en billig bildemikser fra Edirol. Jeg ønsker å kunne ta opp ut signal fra mikseren direkte til harddisk. Vurderer kjøpe en FS4 fra Focus Enchancements. Men før det skjer, så lurte jeg på om jeg kunne benytte meg av et dv kamera med analog inngang og gjøre direkte capture i final cut med min macbook pro.

Er macbook´en kraftig nok til å kunne ta opp flere timer med dv opptak uten brudd?

Brukerens avatar
medlem i 209 måneder
 

kraft

Innleggav devo » lør 02.12.2006 2:48

må inrømme at jeg ikke har erfaring med mac men før min stasjonære begynnte å bli mongo på firewire-pluggen kunne jeg lett ta opp en time film (dette er windows, og premiere pro... *grøss*) uten noe tap. Og da ser jeg ikke noen grunn for at det ikke skulle fungere med en macbook pro, som garantert er bedre enn min stasjonære pc.. og med OS X i tillegg.. men jeg ville prøvd litt uansett :)
Har TV-kort og tatt opp hele eurovision grand prix uten tap, men det var i mpeg2 da.. håper det ordner seg ;)

Brukerens avatar
medlem i 209 måneder
 

Innleggav proximity » lør 02.12.2006 12:07

Hei hå...

På en mac finnes det en enkel løsning, men det innebærer et ekstra DV kamera. Altså, et kamera som tar i mot det analoge signalet via kompsitt (vanlige RCA kabler, type gul for bilde, hvit/rød for lyd).

Kameraet tar signalet inn og transkoder det til DV signal. Mitt 5 år gamle 4000,- DV kamera fra canon gjør dette uten problem, så regner med de fleste jallakamera i dag gjør det. Kameraet må selvsagt ha DV inn/ut, ikke bare inn.

Signalet kan du ta opp med f.eks Final Cut Pro. - Sett capture vindu til non-controllable device og sett format. Da er du i gang.

Vi gjør dette ofte i student-tv når vi skal få signalet fra flerkamera produksjoner på studentersamfundet i trondheim over til en mac som skal kjøre stream ut. - Når vi gjør stream på PC, så bruker vi capture kort.

Brukerens avatar
medlem i 209 måneder
 

Innleggav kuuuli » lør 02.12.2006 16:22

hadde aldri i verden turt å satse på å spille dette rett inn på harddisken.
jeg hadde i det minste latt det gå gjennom en dv-opptaker eller liknende.

har dårlig erfaring med at den kutter ut innspillingen om det blir framedrops eller liknende.

da er det kjedelig å begynne på nytt...

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Innleggav jonasc » lør 02.12.2006 23:07

Ja det er framedrops jeg er bekymret for. Er utilgivelig hvis det kræsjer. Har tidligere prøvd å ta opp på dvd opptaker med harddisk. Dette fungerer bra bortsett fra at det er vanskelig å hente ut videoen derfra. Valgene er å brenne en dvd og så rippe den eller å kjøre ut analogt og ta opp på dv kamera for så å capture til mac. Er vel ikke annet å gjøre enn å prøve seg litt frem på forhånd med tanke på stabiliteten på mac´en. Kanskje det hjelper å kjøpe en ekstern harddisk med Firwire 800?

Brukerens avatar
medlem i 209 måneder
 

Innleggav OleKristian » søn 03.12.2006 17:56

Jeg har brukt mitt PD170-kamera for å capture analog video ut fra en DVD-recorder med innebygget harddisk. (Helt riktig, den hadde ikke DV ut, bare inn, så da ble det på den måten)

Det gikk helt fint med en konsert på en times tid som var en 3 kameras produksjon som ble klippet live.

Jeg brukte en Maxtor Firewire 400-disk og min PowerBook 15" med (hold deg fast) 512 MB ram.

Capturet det hele rett inn i FCP og dette gikk helt fint.
medlem i 209 måneder
 


Returner til Arbeidsflyt / infrastruktur



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]