Hvordan ta opp HD-video?

Hvordan ta opp HD-video?

Innleggav echo » ons 22.11.2006 2:36

Hei!
(noe usikker på kategori på denne, vennligst flytt om den er feilpostet)

Jeg er ute etter å kunne ta opp HD-video fra et kamera jeg har, lagre det, og så kunne redigere det på en mac (vi har Final Cut Pro HD).

Oppløsningen på videoen er 1080p.
Videoene som skal taes opp kommer til å være på mellom 2 og 6(7?) timer.

Problemene er;

1) Hvordan lagre videoen? Jeg får en BNC-kabel (eller en annen kabel) med videoen på.

Jeg trenger altså utstyr for å ta dette opp, og lagre det på harddisk. (har skaffet 4x750gb disker for formålet).

2) Hvilket format må (eventuellt) videoen komprimeres til, slik at den blir mulig å lagre på maskinen, og hvilket format er da best for å kunne importere videoen til Final Cut Pro HD.
(filserveren er en linuxmaskin, men det bør ikke være noe problem å bruke macen (G5 PowerMac Quad) til konverteringen)

3) Klarer man å jobbe med en video i 1080p, som er 6 timer lang? Eller er det for tung for maskinen?

Om noen klarer å svare på ett eller flere av disse spørsmålene hadde det vært topp!
medlem i 224 måneder
 

Innleggav TigerOla » ons 22.11.2006 4:20

Nå har jeg kanskje ikke helt tilstrekkelig erfaring - men jeg ville startet med å _ikke_ hatt - slik jeg forstår det på deg - èn videofil på 6 timer.. Det tror jeg er veldig kjedlig å jobbe på vs. ytelse.

Kommer litt an på hva slags maskin det er vil jeg tro, men DVC Pro HD kjører rimelig glatt på Mac Proen min. Apple Intermediate Codec opplevde jeg som noe tyngre, men det går fint det også.


Ellers finnes det vel litt forskjellige muligheter med codec dersom dere bruker DeckLink-kort - mener bestemt jeg har lest at de har egne codecs for SD/HD. Men her er jeg på tynn is...

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Innleggav echo » ons 22.11.2006 12:04

Hei TigerOla!
takk for tilbakemelding.

Jeg har, slik jeg ser det, desverre ingen mulighet for å unngå å ta hele opptakene i en sekvens.

På macen skal det klippes ned til sekvenser på 30min eller så. (men det er viktig at alt blir tatt opp).


Maskinen vi har er en Apple PowerMac G5 Quad (4x2,5ghz) med 2,5gb ram.

DeckLink-kort? Hva er det? Googlet etter det, og fant forsåvidt ut at det er kort som kan ta opp HD?

Hvilket av disse kortene kan jeg bruke? (noen anbefalinger?)

Lagringsplass er ikke noe stress, jeg kan bare montere opp diskene på linuxboksen via NFS på macen, det som er viktig for meg er at kvaliteten på det vi tar opp er så god at man kan ta det opp, redigere det, og lagre det uten å tape så mye kvalitet på bildet.
medlem i 224 måneder
 

Innleggav TigerOla » ons 22.11.2006 14:27

Jeg har ikke DeckLink-kort selv, så det er noe jeg ønsker meg vanvittig. http://www.blackmagic-design.com/ er de som lager disse. Vet at både Video4 og Humac selger disse i Norge.


For å lette litt på trykket, ville jeg tatt opp i flere småe filer, kanskje på en halvtime-time hver, fremfor å gjøre alt i èn sekvens på 6-7 timer HD - den ene fila ser jeg for meg blir jæveltung å drive med! Og ikke minst en smule uoversiktlig å klippe på og finne I/O i kildevisning kanskje.. <_<

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Innleggav echo » ons 22.11.2006 14:43

Problemet her er at ved å splitte opp i flere filer vil man kunne risikere å gå glipp av viktige sekunder (og da forsvinner poenget med hele opptaket). Jeg kan heller intstruere de som skal filme om å pause/unngå å filme når det ikke er nødvendig.

DeckLink-kort ser ut som å være noe av det vi er ute etter ja. Regner med at det blir en telefon til video4 (som vi kjøpte macen av) ja.


Hvilket av disse er nødvendig for mitt bruk? http://www.blackmagic-design.com/products/hd/specs/

    - Moderert av thomasb -
    Fjernet unødvendig sitering av hele overstående innlegg. Se §2.8 i reglene
medlem i 224 måneder
 

Innleggav filmsitepro » ons 22.11.2006 14:53

Jeg regner med at du må ha det som er for PCIe, i og med at maskinen din bruker PCIe-slot, men det du vel kan gjøre for å dele opp filene dine er at du tar opp alt i en hel fil, men når du laster inn via decklink eller ett annet kort som heter AJA KONA, jeg vet ikke hvem som er best, har ingen erfaring med dem. så stopper du innlastingen innimellom , går litt tilbake og starter innlasting på nytt, slik vil du unngå å få en vannvittig stor fil, men flere llitt mindre filer uten at du mister noe materiale. Men dette har sikkert Video4 gutta peiling på. og også hvilket kort som er rett for din bruk. :-) Men som TigerOla er ikke jeg noen ekspert på dette, har aldri lastet inn full HD før.

Brukerens avatar
medlem i 214 måneder
 

Innleggav TigerOla » ons 22.11.2006 14:56

Hvilket kort dere skal ta tør jeg ikke jatte om - Video4 vet nok det bedre enn meg, i og med at jeg ikke har brukt DeckLink før - bare sikler etter.. O:-)

Et _alternativ_ kan jo være å laste inn alt som èn fil, og kjøre ut i mindre filer via compressor eller direkte fra Final Cut.

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Innleggav echo » ons 22.11.2006 15:29

Hei, takk for tilbakemeldinger. Fint å få tips av noen som tross alt har mer peiling på dette enn meg.

Jeg kikket litt på AJA KONA, og det så jo forsåvidt også greit ut. Få sjekke med video4 ang. priser.

Systemet skal brukes til å ta opp sekvenser med video vi får fra en videokilde, og vi har ikke anledning til å kjøre ting om igjen osv. Det jeg derimot har mulighet til er å la linuxmaskinen (hvor filene lagres) arbeide med filene over natten (konvertere til et egnet format/dele filen opp i flere deler etc). Det tar jeg som det kommer.
medlem i 224 måneder
 

Innleggav barstad » ons 22.11.2006 23:06

60 min 1080p tar rundt 520 GB. Har du 3TB+ plass er det bare å gi gass!

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 

Hvordan man tar opp HD

Innleggav AlexJoyce » tor 23.11.2006 0:48

Først hvordan kamera bruker du til dette?
Diskplassen dette kommer til å kreve er helt avhengig av hvilken codec man bruker. Det er ingen hard and fast rule. Tar man opp i HDCAM, DVCPRO HD, 8-bit Uncompressed, 10-bit Uncompressed, DPX filer, TGA filer så vil alle kreve vidt forskjellig mengder diskplass.

Du sier at du skal ha det ned til Mac'en via BNC, så vi snakker vel HD-SDI?
1 time med 10-bit Uncompressed 1080@25fps er 464.13 GB.
Du vil trenge fks et Decklink HD kort for å ta imot dette.

Hvordan RAID array har du til disse diskene? For optimal hastighet vil du sette det i et RAID0. Har du et SCSI eller FiberChannel kort til å koble RAID arrayet ditt til Mac'en?

Jeg vet ikke hva jeg skal si til dette med å ha 6-7 timer med footage på en tidslinje i FCP... Jeg må ærlig talt si at jeg aldri har sett dette gjort.
Kan jeg få lov til å spørre hvorfor? Hvorfor ikke leie en HDCAM eller DVCPRO HD deck? Det er vel ikke som om det skal ut igjen med en eneste gang. Uansett hadde det vært tilfelle, så er det broadcast og ikke mitt område, men jeg vil ikke tro at noen som driver med broadcast ville sluppet noe som dette nær en live sending.
medlem i 197 måneder
 

Re: Hvordan man tar opp HD

Innleggav echo » tor 23.11.2006 2:36

Ah, enda en med peiling, bra! :)
AlexJoyce skrev:Først hvordan kamera bruker du til dette?
Diskplassen dette kommer til å kreve er helt avhengig av hvilken codec man bruker. Det er ingen hard and fast rule. Tar man opp i HDCAM, DVCPRO HD, 8-bit Uncompressed, 10-bit Uncompressed, DPX filer, TGA filer så vil alle kreve vidt forskjellig mengder diskplass.

Jeg bruker et "kamera" av typen endoskop. Det er snakk om et apparat man bruker i en operasjonsstue, for opptak og "navigering" inni en pasient. "prosessoren" til kameraet har en utgang for tapping av signalet (for monitorer for kameraet), som er BNC i HD 1080p ut. (så vidt jeg vet).





Du sier at du skal ha det ned til Mac'en via BNC, så vi snakker vel HD-SDI?
1 time med 10-bit Uncompressed 1080@25fps er 464.13 GB.
Du vil trenge fks et Decklink HD kort for å ta imot dette.

Ok, takk. Jeg ble veldig intressert i det kortet.

Når det kommer til hvilket format man skal ta opp i er jeg veldig åpen for forslag. Jeg stiller tre "krav"; det må ikke gå vesentlig ut over kvaliteten på opptaket, det må være "kompatibelt" med Final Cut Pro HD og det må være i 1080p oppløsning (vi tenker fremover, og mener at om 3-4år vil f.eks projectoren/tver som skal vise filmen støtte 1080p, og da er det ingen grunn til å ikke ha det. )...

Diskplass er ikke stort problem, har nå 4x750gb (samt et raid0 array med 2x500gb SATA disker koblet til PowerMacen via FW800 http://www.videoguys.com/graid.html). Vil altså ha muligheten til å lagre relativt mye data. Å utvide lagringskapasiteten vil heller ikke være noe problem. Skal man høre på rykter osv vil man nå 1tb pr disk allerede i Q1 2007, eventuellt Q2.




Jeg vet ikke hva jeg skal si til dette med å ha 6-7 timer med footage på en tidslinje i FCP... Jeg må ærlig talt si at jeg aldri har sett dette gjort.

En operasjon varer fort i opptil 6 timer. Ønsker mulighet for å ta opp hele denne operasjonen, uten å måtte dele opptaket opp i flere biter. Det er denne måten vi gjør ting nå (men bruker tape, som naturlig nok MÅ skiftes).

Det viser seg ofte at en gjerne ikke oppdager det som er intressant under operasjonen før man "er der". Det er altså ikke ønskelig å måtte starte opptak akkurat når man oppdager noe, det er gjerne det man gjør i forkant av oppdagelsen som er intressant (10-15 min).

Slik det er nå legger gjerne den som redigerer (som regel kirurgen) inn en eller flere taper med video på maskinen, klipper vekk store deler mer eller mindre med en gang, og "finklipper" deretter, slik at han sitter igjen med alt fra 1 time til 10 minutter med film. Dette er det man ønsker å spare på, men man kan altså ikke "redigere" med å starte/stoppe opptaket mens selve operasjonen gjøres.


Kan jeg få lov til å spørre hvorfor? Hvorfor ikke leie en HDCAM eller DVCPRO HD deck?


Siden dette skal gjøres ganske ofte vil det være mye greiere å ha utstyret permanent. Hva er en HDCAM og en DCVPRO HD deck? (jeg googlet, men fant ikke ut hva det egentlig er du mener, antar det et eller annet form for apparatur?)

Det er vel ikke som om det skal ut igjen med en eneste gang. Uansett hadde det vært tilfelle, så er det broadcast og ikke mitt område, men jeg vil ikke tro at noen som driver med broadcast ville sluppet noe som dette nær en live sending.


Det vanlige er at det blir redigert et par dager etter operasjonen.
Her er da planen at man lagrer det i et array bestående av de 4 (mulig etter hvert 5) 750gb diskene, og at man etter at redigering er ferdig lagrer den endelige versjonen i et format som tar mye mindre plass.

FØLGENDE REKKEFØLGE/TANKEREKKE ER TENKT BRUKT:

1) Ta opp video. Dette gjøres på en Machintosh. Filen dumpes til ekstern harddisk/filserver(om mulig (hastighetsbegrensning)).
(filen blir eventuellt overført til filserver iløpet av natten)

2) Iløpet av natten blir filen behandlet. Om man f.eks velger å ta opp i et format som er gunstig å ta opp i, men ikke redigere i, kan man bruke natten til å konvertere over opptaket til et annet format. Gjøres av macen, evnetuellt før overføring til filserver som i pkt 1.

3) Filene blir altså behandlet og lagret på filserveren, i et array for temporære filer.

4) Hente inn filene fra det temporære området på filserver, klart for redigering. Når filen er redigert, blir den kjørt igjennom compressor (eller noe annet?) hvor den blir konvertert til den endelige versjonen man ønsker å oppbevare. Denne blir så overført til et annet område på filservern, og råfilmene blir slettet.




Ønsker også å legge til at det ikke er lov å ta opp operasjoner uten spesiellt tillatelse fra pasient. Dette gjøres heller ikke.

medlem i 224 måneder
 

HD video

Innleggav AlexJoyce » tor 23.11.2006 15:21

Det eneste HD endoskopet jeg fant var dette fra Olympus som støtter 1080i, men det er ingen TechSpecs liggende ute, så det er vanskelig å få noe mer konkret info om dette utstyret.

Olympus HD endoskop

Et deck er en opptaker/avspiller enten for tape eller disk. Se på det som bransjens ord for en veldig dyr videospiller :-)

Sony HDCAM deck

Dette er den vi har og den tar opp i blant annet HDCAM som er et High Definition format. Den tar 50min tape.
Det finnes også et format som heter XDCAM HD some baserer seg på en mpeg komprimering til det profesjonelle formatet ProfessionalDisc som er basert på BlueRay.

Sony XDCAM HD deck

Det jeg synte du burde gjøre er å skaffe deg fks et Decklink kort og forsøkt med det utstyret du har å ta opp og se hvor lang tid det tar før Final Cut evt kneler.
Prøv først med DVCPRO HD ettersom det er den letteste av HD variantene med akseptabel kvalitet og den har native støtte i Final Cut.
Jeg kan med sikkerhet si at noe Uncompressed HD vil ikke gå i realtime til det FW800 raidet.

Jeg ville uansett ikke sittet og redigert i full kvalitet.
Du gjør noe som heter en offline edit hvor du klipper hele eller en røff utgave av filmen din i nedsatt kvalitet. Når du da har resultatet du ønsker tar du kun inn de delene som er igjen på tidslinjen i Final Cut og evt gjør siste endringer.

Når det kommer til 1080p, så er det allerde utstyr ute som støtter det. Sony har en ny Bravia LCD ute blant annet.
medlem i 197 måneder
 

Innleggav echo » tor 23.11.2006 16:46

Endoskop:
Endoskopet er ikke noe kamera i seg selv, det er "prosessoren", som endoskopet er koblet til som har video ut (både HD, pal og FW (men denne kan ikke brukes med HD)).

Deck;
Ok. Det var noe slikt jeg fant på google, men jeg fant flere av dem, dessuten; dette er tapebasert? Det er noe vi ønsker å unngå (arkiver med tape er veldig lite ønskelig).

Den siste decken du viser til så jo bedre ut prismessig, men var fortsatt veldig dyr, så;

Jeg tenker vi går for et slik Decklink kort, og tester hvor langt vi kommer med det. Skal også sjekke om man kan kjøre Decklink under linux, isåfall bør jeg kunne skape sammen rimelig mye kraftig hardware. (må sjekke dette ut siden, fikk igjen lite lovende resultater i google).

Om uncompressed HD ikke går mot FW800-disken vår (jeg regnet egentlig ikke med det), så får vi bare eksperimentere og se hva vi kan få til.

Offline edit høres intressant ut, jeg har hørt om det når det kommer til redigering fra tape, men aldri mellom to filer, går det ann mellom to filer også? (jeg tipper det baserer seg på timestamps? Må det være timestamps i filene da?)

Takk for et godt svar, jeg har blitt mye klokere, og fått mange tips via dette forumet, og denne tråden.

Jeg vil anta at siden HD har slått såpass bra ut som det har gjort vil alle etter hvert ha 1080p, ikke de dårligere versjoene?
medlem i 224 måneder
 

Innleggav Erlend Larsen » tor 23.11.2006 19:36

Hei

En Mac Pro med et Decklink HD Pro-kort bør gjøre susen her, sammen med FCP. For påsyn kan det være en god idé´med Decklinks HD.link som tar DVI over til HDMI som du kan kjøre inn på f.eks en Sony Plasma.

Utfordringen din blir nok som det er nevnt her å velge format/komprimering siden 1080p ukomprimert er en i realiteten uhåndterbar datamengde. Man må finne balansepunktet mellom filstørrelse/båndbredde/prosesseringskrav på den ene siden og den billedkvaliteten man trenger på den andre. Jeg vil tro opptakene dine er forholdsvis statiske uten mange panoreringer og raske bevegelser....dermed ligger mye til rette for at de skal tåle komprimering godt.
Du kan enten la Mac'en (eller Linux-maskinen) konvertere under import eller kjøpe en dedikert boks som kan ta seg av det (f.eks noe fra Miranda).
Det er godt mulig at du vil finne at en "lavere" HD-standard, som f.eks 720p DVCProHD vil fungere bra i ditt tilfelle; siden du uansett må komprimere kan det godt være at det vil lønne seg å gå ned på datamengde før komprimering så du ikke løper risiko for å komprimere bort både liv og lemmer....
medlem i 214 måneder
 

Innleggav Berten » tor 23.11.2006 23:38

Enig her, for å være sikker på at ting ikke stopper opp, så må du prosessere signalet (komprimere) før det lagres på disk. Dvs. en Miranda boks eller et deck og så til disk. Fordelene med et deck et at det ikke stopper opp (før du må bytte tape).

FCP kan også detekte brudd i en videostrøm og dele opp klippene automatisk ved start stopp av kamera, men det er vel ikke tilfellet under en operasjon :-)

Jeg tror jeg ville sett nærmere på HDV eller XDCAM codecene her som begge støtter 1080p25. Skulle du jobbe med ukomprimerte filer under redigering, så må du ha et Fibre Channel SAN til å lagre dette på og få de 200+ MB/sek du trenger for realtime avspilling.

Oversike over dataraten på endel forskjellige formater finner du her:
http://www.creativecow.net/articles/lin ... -rates.pdf

Ukomprimert er best og fungerer godt i FCP, men det er vesentlig at du enten får delt opp under logging eller at det forprosesseres. 6 timers sustained loggin til disk - uansett hastighet, er å utfordre...

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 


Returner til Arbeidsflyt / infrastruktur



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]