Redigerings-stasjon

Redigerings-stasjon

Innleggav OleKristian » ons 15.11.2006 15:04

Hei!
Noen som vil hjelpe meg med å sette sammen "den perfekte" redigerings-stasjonen? Evt kombinasjonen av bokser som fungerer bra.

Pr i dag klarer jeg meg fint med en PowerBook (ja, faktisk!) men tenker meg å kjøpe en Mac Pro om ikke alt for lenge.

Videre ønsker jeg å ha mulighet for å spille analog video (composite/s-video/component) inn på maskina og å ha mulighet for å koble på en analog videomonitor som pgm/pvw.

Lydkort med balansert inn og ut blir nok også et must.
Noen som skjønner tegninga og har tips/anbefalinger?
Detta blir gøy! =)

Mvh
Ole Kristian

PS! Hvis du leser litt mellom linjene så spør jeg vel egentlig bare om hjelp til å finne et skjermkort, eksternt eller internt ... :-) En Mac Pro er jo redigerings-stasjon nok i seg selv...
medlem i 208 måneder
 

Innleggav Froskus » ons 15.11.2006 15:22

for å spille inn analog video kan du vel bare gå til investering av et billig videokamera med AV inn.
medlem i 212 måneder
 

Innleggav OleKristian » ons 15.11.2006 15:28

ja. forsåvidt.
men, hmm... nei, vil gjerne la kameraet være kamera og boks være boks :-)
medlem i 208 måneder
 

Innleggav Sakalav » ons 15.11.2006 15:36

Har tenkt i samme baner som deg, og jeg har enkelt å greit sett på så godt som standard konfigurert Mac Pro.
Det eneste jeg har villet oppgradere er ram og grafikkort (min 2gig helst 4gig ram og Ati Raedon X1900 grafikkort).

Grafikkortet tenker jeg helst på med tanke på hvis man skal drive med motion grafikk i tillegg (Apple Motion), og jeg vil tro det kan være en fordel å ha dette da.
Ramen ville jeg dog ikke kjøpt hos Apple, men velg heller en annen nettbutikk og få den faktisk til halve prisen.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Innleggav TigerOla » ons 15.11.2006 15:36

Hvis du tenker å bruke analoge kilder, men også ha mulighet til å ta inn tape, kan du jo kjøpe et deck, f.eks. Sony DSR-11. DV/DVCAM player/recorder. Helt enkel og grei.

På den annen side - godt mulig det er jeg som ikke har prøvd nok - så kan jo ikke Final Cut ta inn materiell uten tidskode. I sådan sammenheng kanskje det er et Black Magic-kort du er på utkikk etter, som tar inn både analoge og digitale kilder.


Eventuelt, en billigere løsning, ta turen innom AppleStore, der har de såkalte "tv-kort" eller "hjemmevideo-kort" som du kan koble i firewire/usb eller kanskje noen av dem går på PCI-X, som du kan koble RCA/Composite og S-Video til.




EDIT: Har sjekka både Komplett og MPX - ingen av dem har noe særlig billig RAM, og vil nok tro alle bruker veiledende pris effektivt i disse dager.
Sist endret av TigerOla den ons 15.11.2006 15:39, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Innleggav spedstad » ons 15.11.2006 15:37

Hvis du vil ha en ren konverter til det, kan du jo sjekke ut feks Canopus sine konvertere.. Kommer i flere forskjellige "størrelser" med firewire og composite/s-video og lyd.. Prisene er egentlig ganske hyggelige og... Det jeg har vært borti Canopus ADVC110, og mener å huske at kvaliteten er mer absolutt god nok til å bruke...

Brukerens avatar
medlem i 209 måneder
 

Innleggav Froskus » ons 15.11.2006 15:43

når vi er inne på Canopus.......noen som vet hvor disse produktene selges i norge?
medlem i 212 måneder
 

Innleggav TigerOla » ons 15.11.2006 15:44

http://www.humac.no ser jeg har ADVC-300 til 7475,-

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Innleggav spedstad » ons 15.11.2006 15:45

Benum er norsk importør :)
Sist endret av spedstad den ons 15.11.2006 15:47, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 209 måneder
 

Innleggav Froskus » ons 15.11.2006 15:46

ADVC-300: Og til 4990 på applestore norge
medlem i 212 måneder
 

Innleggav TigerOla » ons 15.11.2006 15:50

Jepp, spørsmålet ditt var om noen i Norge solgte det - og de var de første jeg tenkte på. :)

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Innleggav Froskus » ons 15.11.2006 15:54

åja....tenkte canopus generelt jeg....
medlem i 212 måneder
 

Innleggav svar » ons 15.11.2006 15:55

Sjekket litt på komplett anngående ram til mac pro, og de eneste brikkene de har som passer er faktisk dyrere enn de på apple store.

Husk at mac pro ikke kan bruke vanlig ddr2 minne, men må ha ddr2 med ECC og Fully buffered. Komplett har mye DDR2 ECC minne men veldig få av de har også Fully Buffered
:-)

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Innleggav TigerOla » ons 15.11.2006 15:59

Så det nettopp ja. Venter enn så lenge jeg.. .

Og MPX har ikke noe på lager, de importerer Kingston-RAM fra utlandet, så det kommer jo enda høyere enn komplett igjen.

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Innleggav OleKristian » ons 15.11.2006 16:01

ADVC-300 ser jo ut som en bra boks.
medlem i 208 måneder
 

Neste

Returner til Arbeidsflyt / infrastruktur



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]