Videokamera på tur

Videokamera på tur

Innleggav filmmannen » ons 17.06.2009 0:27

Har lyst til å gå til innkjøp av mitt fyrste videokamera, og lurte på om kloke hoder her kan hjelpe :-)
Vil bruke kameraet spesielt ved diverse friluftsaktivitetar, så det må tåle å være nokre dagar på tur. Batteri bør nesten halde nokre dagar (reknar kanskje med at det må vere med ekstra batteri). Ellers er eg glad i enkle kontrollar for justering av eksponering.

Prisramme rundt 4000-5000 (også gode brukt-tilbod), men er også interessert om det blir sterkt argumentert for dyrare (sjølv om eg har nok sjølvinnsikt til å seie at det ikkje kjem til å vere tatt fram alt for ofte).

Om det er noko er har gløymd å skrive, så skriv det gjerne :-D

Brukerens avatar
medlem i 198 måneder
 

Re: Videokamera på tur

Innleggav terjejh » ons 17.06.2009 1:57

Det er en balansegang mellom optisk kvalitet og hva man kan tåle av vekt. Til turbruk i terrenget/fjellet ville jeg valgt et lett (lomme)kamera (max 250g) med litt bedre optikk enn de aller minste. Lagringsformat H.264 (HD video) på SDHC minnebrikker gir god videokvalitet og lavt strømforbruk uten bevegelige deler. I tillegg kan man også ta bra stillbilder på samme brikke. USB montering av kamera/brikken er like lett på PC som med et vanlig digitalkamera.
http://camcorders.toptenreviews.com/flash/

Selv har jeg et rimeligere kamera for slik bruk (kjøpt i syden og beskrevet tidligere*), som jeg også kjøpte et ekstra, kraftigere batteri til. Jeg ville imidlertid valgt et noe bedre kamera her hjemme fra en av de mer kjente produsentene. Bildet på LCD panelet blir mørkt og vanskelig å se under opptak ute på solskinnsdager. Så et tips er å kontrollere at kameraet har god lysstyrke/konstrast på LCD panelet under slike forhold ute
viewtopic.php?f=384&t=215906&start=0&st=0&sk=t&sd=a

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 


Returner til Kamera



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]