Hvilket format bør jeg skyte i?

Hvilket format bør jeg skyte i?

Innleggav Trondn » man 23.02.2009 19:12

Hei!

Jeg skal påbegynne et prosjekt nå som skal resultere i en dvd med ca 1 time film.
Det er mange valg skal tas underveis og en av tingene jeg lurer på er hvilket format jeg skal skyte.
Alt skal skytes med AG-HVX200 og klippes i FCP.

Tips mottas med takk!
medlem i 196 måneder
 

Re: Hvilket format bør jeg skyte i?

Innleggav Dolphinheart » søn 15.03.2009 7:54

Det mest effektive formatet på alle måter er Apple ProRes 422. Denne codecen finnes i to varianter, vanlig og HQ (High Quality). Det er unødvendig å bruke HQ med mindre videomaterialet ditt kommer fra et kamera med meget høy oppløsning, som f.eks. 35mm film, RED, el.l.

http://en.wikipedia.org/wiki/ProRes_422
medlem i 180 måneder
 

Re: Hvilket format bør jeg skyte i?

Innleggav thomasb » søn 15.03.2009 13:04

Tror nok han spurte om hvilket format han burde ta opp i på kamera, og ikke hvilket format han burde bruke til redigering i post. Jeg ser lite poeng i å transkode DVCPRO HD til ProRes. Begge formater har 4:2:2 fargesampling, og DVCPRO HD er meget god støtte for i de fleste profesjonelle redigeringssystemer.

DVCPRO HD
With DVCPRO HD of all flavors you'll stay native almost all the time. Native support in Final Cut Pro is excellent; it's a 4:2:2 codec with moderate compression that stands up well to color correction and compositing. There is little reason to convert to something else as DVCPRO HD is a reasonable master-tape format as well, and can be easily dubbed to HDCAM or D5 for delivery. There is little point working with uncompressed as you can't get better than what you start with.

Verdict: Native all the way.

http://www.kenstone.net/fcp_homepage/wh ... ative.html

Nå har sannsynligvis Trond allerede begynt på prosjektet sitt, men det viktigste å tenke på for video som skal ende opp på DVD, er etter min mening å velge et progressivt format.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 247 måneder
 


Returner til Kamera



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]