Flimmer i LED lys under tvopptak

Flimmer i LED lys under tvopptak

Innleggav thomasfoto » man 15.12.2008 1:38

Har filmet en konsert idag, der det ble brukt LED lys til å lyse opp en bakvegg.
Har filmet i HD kvalitet med tre forskjellige typer kamera, 1xZ1, 2xHD30 og 2xXH-A1.

Jeg kunne ikke se noe under opptak, men nå som alle opptak er lagt inn på mac´n, så ser jeg at det flimmrer (nesten som en strobe fungksjon)i LED lyset, og LED lyset blinket IKKE under konserten. Noen ide om hvorfor? Og kan jeg gjøre noe for å stoppe flimmer? Redigerer i Premiere CS3.

Thomas

Brukerens avatar
medlem i 196 måneder
 

Re: Flimmer i LED lys under tvopptak

Innleggav Åsmund » man 15.12.2008 3:28

Glødepærer er det sikkreste du kan bruke som belysning når du skal filme. Glødepærer flimrer ikke selv om forsyningsstrømmen gjør det.

Æresmedlem
Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Re: Flimmer i LED lys under tvopptak

Innleggav thomasfoto » man 15.12.2008 8:54

Okei.. Så det er egentlig ingen ting jeg får gjort med dette nå i ettertid?

Brukerens avatar
medlem i 196 måneder
 

Re: Flimmer i LED lys under tvopptak

Innleggav wbmac » man 15.12.2008 13:36

Og du har gått gjennom opptakene på en monitor, frame-by-frame, så du er sikker på at det ikke bare er et visningsproblem? ;)
medlem i 224 måneder
 

Re: Flimmer i LED lys under tvopptak

Innleggav spedstad » man 15.12.2008 16:24

Jeg er ikke så god på etterarbeid, men det er jo poppis med led-løsninger i lysverden for tiden, så ser oftere og oftere at man må leke med syncro-scan og shutter på kameraet for å få flickerfrie bilder på konserter osv... Mener jeg hørte en teori om at det fantes noe "anti-flicker-filter" å legge på i allefall i Final Cut, men ikke testet eller hørt noe mer om det...

Brukerens avatar
medlem i 209 måneder
 

Re: Flimmer i LED lys under tvopptak

Innleggav thomasfoto » man 22.12.2008 2:34

Har snakket med folk i NRK og diverse andre kameramennesker. De sier at LED lys er et problem på konserter. Disse har en annen hertz enn hva kamerane takkler. Derfor blir det flimmer.

Men det finnes løsninger, noe jeg skal få bedre svar på imorgen forhåpentligivs.

Brukerens avatar
medlem i 196 måneder
 

Re: Flimmer i LED lys under tvopptak

Innleggav spedstad » man 22.12.2008 3:12

Stemmer dette. Derfor bruker man syncro-scan på de kameraene som har det. Blir som å prøve å filme bildet på en bilderørs-TV :)

Brukerens avatar
medlem i 209 måneder
 

Re: Flimmer i LED lys under tvopptak

Innleggav Elling85 » fre 26.12.2008 14:35

Bare for å presisere, det er ikke et problem med LED-lys generelt. LED-lys bruker vi allerede i utstrakt grad til filmproduksjon, og også i TV-produksjon. Men dette er LED-lamper som er laget for slik bruk, og ikke flimrer. LED-lys som ikke er laget for bruk i film og TV-produksjon kan flimre, og må derfor alltid sjekkes nøye før man tar de i bruk. Som i dette tilfellet. Alltid sjekk hvilke lyskilder som brukes rundt deg, og kontroller at de ikke skaper problemer.

Brukerens avatar
medlem i 207 måneder
 


Returner til Kamera



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere