Trenger tips til godt og brukervennlig kamera

Trenger tips til godt og brukervennlig kamera

Innleggav Sigmar » ons 26.11.2008 16:23

Hei! Jeg har fått oppdrag i å finne et kamera for en venn som ikke har så god teknisk innsikt. Selv er jeg usikker på hva som vil være best av harddisk og dvd, sistnevnte høres jo mer lettvint men det vet sikkert dere bedre enn meg. Prisklasse rundt 3-4000 kroner.

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Re: Trenger tips til godt og brukervennlig kamera

Innleggav palve » man 12.01.2009 1:40

Heisann

Jeg har testet to ulike HD-kamera den siste tiden, et JVC GZHD5 og et Panasonic HDCSD9D.

JVC har harddisk, Panasonicen kjører SD-kort. Forskjellen på disse to var enorm: Panasonicen er utrolig mye lettere, mindre og mer hendig. Den går glatt inn i en lomme på jakka, og dermed greiere å ha med seg overalt. Ingen "Lyder" av HD drev, og ingen ergonomiske kompromisser fordi det skal en hard-drive inni.

I og med at dette er HD-kameraer, er prisen litt høyere, ca 6,500 for Panasonicen, men disse prisene raser nedover i full fart nå. Jeg vil absolutt anbefale å vurdere HD: Kvaliteten er rett og slett fantastisk!

mvh
Pål
medlem i 188 måneder
 

Re: Trenger tips til godt og brukervennlig kamera

Innleggav Afrostotiles » tir 13.01.2009 11:31

palve skrev:I og med at dette er HD-kameraer, er prisen litt høyere, ca 6,500 for Panasonicen, men disse prisene raser nedover i full fart nå. Jeg vil absolutt anbefale å vurdere HD: Kvaliteten er rett og slett fantastisk!

mvh
Pål



6500 for Panasonicen?
http://prisguide.hardware.no/product.ph ... ctId=96539

Jeg har også testa hdd mot sd kort, og jeg synes også at sd kort funker bedre. Disse kortene får man jo slengt etter seg omtrent. Hdd er vel kjekt til tider, men jeg kommer aldri til å handle hdd kamera dersom flashbaserte kameraer holder moten :-) Er rett og slett mindre krøll.
medlem i 198 måneder
 

Re: Trenger tips til godt og brukervennlig kamera

Innleggav palve » tor 15.01.2009 17:13

6500 for Panasonicen?
http://prisguide.hardware.no/product.ph ... ctId=96539


Og jeg skrev:

men disse prisene raser nedover i full fart nå.


Dermed enda en god grunn til å gå for HD.
medlem i 188 måneder
 

Re: Trenger tips til godt og brukervennlig kamera

Innleggav krsk0 » tor 15.01.2009 17:23

Gå for et HD kamera med Sd minnekort. Har selv hf00 veldig fornøyd. :-D
medlem i 184 måneder
 

Re: Trenger tips til godt og brukervennlig kamera

Innleggav vidina » tir 03.03.2009 10:24

Kasetter er og blir best. Gå for et Canon HV30. De er billige, har gode muligheter, ekstremt godt bilde og er relativt billige.

Brukerens avatar
medlem i 193 måneder
 

Re: Trenger tips til godt og brukervennlig kamera

Innleggav svar » tir 03.03.2009 10:46

Ditto.
Har selv hv20, godt kamera i den prisklassen. (hv30 er helt linkt på bilde)

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Re: Trenger tips til godt og brukervennlig kamera

Innleggav terjejh » tir 03.03.2009 17:49

Jeg har et 1,5 kg stort HDV 1080i videokamera og et bittelite, nytt 150g SDHC 720p HD reisekamera. Prisforholdet er ca. 30.000,-/2.300,- Sistnevnte kjøpt i syden og har identisk spekk som dette, men har større, 3" LCD:
http://microcenter.com/single_product_r ... id=0289254

Selvfølgelig er det stor forskjell på funksjonalitet og kvalitet. Spesielt på optikk med 20x optisk zoom og billedstabilisator på førstnevnte, sammenlignet med kun 8x digital zoom og billedstabilisator på det minste.

Men, sistnevnte kan puttes i beltet eller skjortelommen nesten som en bred mobil (ca.100x50x20mm) og gir mulighet for å ta opp video, der man ellers normalt ikke ville dratt med seg et videokamera. H.264 hard komprimering gir 1280x720 videoopptak ca. 2,5 time på en 4GB SDHC brikke 'a ca. 110 kr/stk webpris. Dvs. billigere enn (H)DV tape.

Selv om jeg skulle valgt et 'litt større HD videokamera enn de aller minste, med noe bedre optikk og videokvalitet (1080p og lavere H.264 komprimering), er utviklingen så rivende på SDHC (4GB-32GB) at jeg ville valgt et kamera med denne lagringsteknologien i dag. Ingen bevegelige deler og lavt strømforbruk/lette batterier. Minnekortene kan også leses fra ekstern usb minnekortlesere på PC, uten import av video og uten at kameraet er tilkoplet. FAT32 filsystem/fillengde har dog noen begrensninger.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 


Returner til Kamera



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]