Fokus på kamera

Fokus på kamera

Innleggav jarandmi » søn 14.09.2008 0:27

Jeg har i det siste jobbet en del med Sony XDCAM EX-1. Her sliter jeg litt med fokuseringen innimellom.

Det er ofte at det er vanskelig å få noe som helst i fokus syns jeg. Jeg har muligens noen ideer av hva dette kan komme av, men vil gjerne få dette bekreftet av noen andre.

- Når fokusen er dårlig har jeg blenderen på F16 (som regel) fordi det er filmet ute i sollys. Kan dette være en grunn til at fokusen blir dårlig?

- Jeg har kameraet stilt ganske nærme intervjuobjektet. Er det beste å gå så nærme (uten zoom) eller stå litt ifra, og så zoome? Med siste alternativ så får jeg jo litt mulighet med tankte på dypdeskarpheten, men har det noe å spå dårligere fokus?

Setter pris på kommentarer og synspunkter i forhold til disse to punktene.
medlem i 209 måneder
 

Re: Fokus på kamera

Innleggav thomasb » søn 14.09.2008 9:49

1. Ja.

2. Kommer an på. Les hele dette innlegget og artiklene det linkes til.


Har du prøvd å putte på ND-filter når du er utendørs? Dette vil gi deg mulighet til å bruke en større blenderåpning (mindre blendertall). EX1 har to innebygde ND-filtre: 1/8ND, 2: 1/64ND. Prøv først 1/8, og se hvilken blender du da kan jobbe med. Hvis du fortsatt synes du har for liten blenderåpning (for stort blendertall), kan du prøve 1/64 ND.

En blenderåpning på F16 er den minste blenderåpningen optikken på EX1 støtter. Fokus er ofte litt dårligere når blenderen på optikken er på sitt ytterpunkt (enten helt åpen eller så godt som helt lukket). Det er i hvert fall slik i den digitale speilrefleks-verden, så jeg vil tro dette gjelder det meste av "billig" optikk. I de fleste optikk-tester jeg har lest, er det slik at optikken er skarpest når blenderåpningen er justert 2-3 blender-hopp ned fra åpen blender. Jo skarpere og bedre optikken er gjennom hele blender-registeret, jo dyrere og bedre er den. Når man snakker om virkelig god optikk, så er ofte optikken langt mer kostbar enn kamerakroppen.

Når det gjelder å få bakgrunnen ut av fokus, så må man tenke på følgende.

1. Blenderåpning
- Stor blenderåpning (lite blendertall) gir liten dybdeskarphet
- Liten blenderåpning (stort blendertall) gir stor dybdeskarphet

2. Brennvidde, som igjen endrer åpningsvinkel
- Stor åpningsvinkel (vidvinkel) gir stor dybdeskarphet
- Liten åpningsvinkel (tele) gir liten dybdeskarphet

3. Sist men ikke minst har avstand mellom objekt og kamera noe å si

Dersom disse begrepene er litt uklare for deg, vil jeg anbefale å ta en titt på guiden Manuelle innstillinger: Hva er ISO, brennvidde, lukkerhastighet osv?

Det kan i tillegg være lurt å lese og se gjennom følgende artikkel og video: http://provideocoalition.com/index.php/ ... _of_field/

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 248 måneder
 

Re: Fokus på kamera

Innleggav KayJay » søn 14.09.2008 10:24

Det føles jo litt overflødig å skrive noe etter innlegget over meg, men jeg kan jo komme med en utfordring. På EX1 kan du velge om du vil fokusere med servoen i kameraet, eller om du vil bruke fokusringen helt manuelt. Bruker du den manuelt, og er i en kontrollert situasjon som for eksempel et intervju, kan du jo bare måle avstanden til intervjuobjektet, og samkjøre det med avstandsmåleren på optikken på kameraet, og i viewfinderen. Da burde det begynne å stemme :-)
medlem i 234 måneder
 

Re: Fokus på kamera

Innleggav jarandmi » søn 14.09.2008 12:37

Takk for svar. Når det gleder DOF så er det ikke det som er problemet i denne sammenheng (da jeg tror jeg har sånn nogenlunde kontroll på det feltet).

Når det gjelder ND-filter så tenkte jeg at dette kunne være en mkulighet, men satt den aldri på fordi jeg har hørt "negative" ting o mdenne funksjonen. Men den er kanskje nyttig og fungerer bra i denne sammenheng? Det vil ikke ødelegge bildet på noen måte? Har sett at kontrasten ofte blir litt høyer emed ND-filter på. Kan det stemme?

Justert 2-3 blender hopp fra åpen blender? Åpen blender er altså f1 (?) og det beste er da to hakk opp fra denne som er f2 ( muligens 2.8 ) ?

Takk for hjelpen. Skal teste ut dette med ND-filter neste gang jeg skal bruke kamera.

KayJay: Jeg kjører manuell fokus, har har testet dette før. Det funket forsåvidt greit, men blei likevell problemer so mda ser ut til å komme fra den lave blenderåpningen.
medlem i 209 måneder
 

Re: Fokus på kamera

Innleggav Åsmund » søn 14.09.2008 12:41

Vil du øke kontranster eller fargemetning kan du bruke polariseringsfilter. Det fungerer som et 1,5 stop ND filter også (ca). Bruk gjerne litt tele og gå litt lenger unna ved intervjuer, så ser ansikter penere ut.

Æresmedlem
Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Re: Fokus på kamera

Innleggav jarandmi » søn 14.09.2008 12:45

Jeg er ikke ute etter høyere kontrast, men har sett at det ofte kan bli det ved å bruke ND-filter? Kan det stemme. Hva gjør egentlig ND-filter med bildet sånn teknisk?
medlem i 209 måneder
 

Re: Fokus på kamera

Innleggav spedstad » søn 14.09.2008 15:20

ND står for Neutral density. og er et filter som reduserer lys med en like stor mengde over alle frekvenser. Det er rett og slett en "solbrille" som du kan sette på, for å kunne feks. jobbe med en bestemt blender.

Derfor skal det i utgangspunktet ikke gjøre noe med kontrasten i bildet, men jeg har sett billige ND-filtere som lager et lite fargestikk når man bruker det, så det er ikke utengelig at billig-filtere kan gjøre litt med kontrasten i bildet.

Jeg har ikke brukt EX-1, men min erfaring med filterene i Sony-utstyr, er at de ikke gjør noe annet enn den jobben de egentlig skal gjøre (altså ikke noe fargestikk eller noe)..

Brukerens avatar
medlem i 209 måneder
 

Re: Fokus på kamera

Innleggav Åsmund » søn 14.09.2008 17:52

Jeg kan ikke skjønne annet enn at ND-filtre ikke påvirker konstrast eller fargemetning. De påvirker blender/lukker-verdier og gjør at det kommer mindre lys til bildebrikken. Har du et ND-filter på 4stop, så vil objektivet ditt måtte stilles 4stop tregere for å få samme eksponering. Filteret gjør derfor at du kan bruke store blenderverdier selv i sterkt lys, og dermed få mindre dybdeskarphet. ND- filtre kan påvirke fargebalansen.


FOR høy blenderverdi vil gjøre at objektivet ditt blir mindre skarpt. Hvor grensen går varierer. Men er du bare noen få skritt unna minimum blender (størst tall), så vil objektivet bli mindre skarpt, enn når du er midt på treet (f.eks 6 ved 2.8-16)

Les også thomasb sitt innlegg, det er meget bra! :)

Æresmedlem
Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Re: Fokus på kamera

Innleggav jarandmi » søn 14.09.2008 23:24

Okei. Jepp, leste posten til Thomasb. Takk for det :).
Da blir det bruk av ND-filter neste gang...
medlem i 209 måneder
 


Returner til Kamera



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]