Hvordan redigere .MOD-filer?

Hvordan redigere .MOD-filer?

Innleggav killah » søn 06.07.2008 20:58

Hei!
Kjøpte meg nytt panasonic video kamera. Dette bruker minnekort, og jeg frydet meg stort med å filme. Dessverre var skuffelsen nokså stor da jeg skulle begynne å redigere videoklippene. Filene er i .mod format noe verken iMovie eller Quicktime klarer å takle etter det jeg har skjønt. Leste litt på forumet og fant ut at det muligens er en løsning å bruke et program ved navn VisualHub. Forsøkte dette, men da ble min16:9 opptak plutselig til 4:3 opptak og med særdeles forringet kvalitet.

Er det virkelig slik at jeg må konvertere hver forbanna videofil før i Movie kan brukes til å redigere filmene eller har jeg oversett noen galante steg her? Noen programmer som kan gjøre jobben enkel for meg?

Har en powerBook G4, 1.5GHz. Med OS X versjon 10.4.11, iLife 6.0.x

Jeg ville så gjerne bare smukke filene rett inn i iMovie og begynne å redigere...

Takker!
Killah

Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Re: Hvordan redigere .MOD-filer?

Innleggav thomasb » søn 06.07.2008 22:04

Sjekket på Panasonics support-sider, om de har noen drivere eller annen informasjon liggende ute om dette?

Dersom ikke finner noe relevant, kan du prøve å åpne .MOD-filene med MPEG Streamclip, for så å konvertere dem til Apple Intermediate Codec e.l., som du kan redigere i iMovie. Se guiden, Fra DVD tilbake til datamaskinen. Det er samme prinsipp.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 247 måneder
 

Re: Hvordan redigere .MOD-filer?

Innleggav killah » ons 09.07.2008 14:58

Takk for svar thomasb. Eneste jeg lurer litt på er følgende: exporterte .mod filen til DV, men denne lot seg ikke åpne i iMovie. Hva er det jeg gjør galt?

MVH

Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 

Re: Hvordan redigere .MOD-filer?

Innleggav thomasb » ons 09.07.2008 23:11

Valgte du å eksportere til DV eller QuickTime (DV)? Prøvd begge deler?

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 247 måneder
 

Re: Hvordan redigere .MOD-filer?

Innleggav Sprengstoff » ons 09.07.2008 23:52

Hei,

Jeg har et jvc apparat på jobben som også lager .mod filer, det kan virke som om det bare er snakk om mpeg2 her. Jeg gav bare filene navn .mpeg istedenfor .mod, og så var det plutselig flere program som ville leke med dem.
medlem i 207 måneder
 

Re: Hvordan redigere .MOD-filer?

Innleggav killah » tor 10.07.2008 9:15

Eksporterte til DV og Quicktime, men begge deler nektet å la seg åpne i iMovie. Å omdøpe fila til .mpeg gikk fint. Fikk da åpnet i Quicktime, men fremdeles ikke i iMovie. Uansett ble 16:9 visningen av en eller annen grunn til 4:3, og det så ikke helt bra ut...

Mvh

Brukerens avatar
medlem i 236 måneder
 


Returner til Kamera



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]