Filme i cinamscope på 16:9 kamera?

Filme i cinamscope på 16:9 kamera?

Innleggav ozzi » ons 02.07.2008 12:34

Denne posten hører like mye til under redigering men. Jeg skal lage en film, men vil ha mer filmlooken, og vil derfor ha noe videre enn vanlig 16:9 widescreen. Tenkte mer i baner av cinemascope. Mitt kamera (Panasonic NV-GS400) kan filme i widescreen (ser riktignok helt bananas på kameraet, men blir bra på data), men hvordan får jeg til dette.

En kamerat spilte ut et cinemascope bilde fra redigeringsprogrammet og ut på tape, og dekket så over det overflødige med teip på LCDskjermen på kameraet. Men hvordan gjøres dette steg for steg vha Final Cut Express.
medlem i 200 måneder
 

Re: Filme i cinamscope på 16:9 kamera?

Innleggav spedstad » ons 02.07.2008 12:56

En måte du kan gjøre det på, er å lage en ny 16:9/anamorph sekvens i FCE, legge litt colorbar e.l. på tidslinja, og legge på filteret "widescreen" (Video-filter -> matte -> widescreen)
Derretter kan du gå inn i instillingene til filteret og velge den letterbxinga du vil ha.

Spill deretter ut sekvensen på tape, spill av på kameraet ditt og tape i vei :-)

Dette forutsetter at du da spiller inn i 16:9 på kameraet.. Kjenner ikke kameraet ditt, men i god Panasonic-ånd,regner jeg med at det heter squeese eller noe slikt :-D

Brukerens avatar
medlem i 209 måneder
 

Re: Filme i cinamscope på 16:9 kamera?

Innleggav ozzi » tor 03.07.2008 10:44

Er helt ny på FCE jeg. Hvordan lager jeg en 16:9 anamorph? Og hva betyr egentlig anamorph, er dette normalen når det gjelder widescreen?
medlem i 200 måneder
 

Re: Filme i cinamscope på 16:9 kamera?

Innleggav spedstad » fre 04.07.2008 23:39

For å lage en ny sekvens i widescreen, klikk på "Final Cut Expres" og velg "Easy Setup" (Se bildet)

Bilde

Velg presetet "DV-PAL Anamorphic Basic" eller "DV-PAL Anamorphic" og klikk setup.

Deretter taster du Cmd+N for å lage en ny sekvens som kommer opp i browseren, og dobbeltklikk på denne, så ser du Canavasen får riktig aspect ratio.

Deretter kan du gjøre som jeg skrev i forrige post :-)
(Color bar ligger i "Video Generators" under filtere)


Hva anamorph er, kan nok noen andre svare bedre på enn meg, men hvis jeg ikke husker helt feil, er det et bilde med samme oppløsning som et 4:3-bilde (720x576), men hvor pixlene er dratt ut enda mer i lengden enn 4:3 for å få 16:9 aspect ratio.. Dermed er signalet PAL-kompatibelt, selv om det vil se litt rart ut med anamorph 16:9 på en 4:3 skjerm. Feks slik du ser det når du bruker squeesed-presetet på kameraet :)

Brukerens avatar
medlem i 209 måneder
 

Re: Filme i cinamscope på 16:9 kamera?

Innleggav ozzi » man 07.07.2008 12:16

Takk forhjelpen. Dette funket, DELVIS :)

Fikk gjort det jeg skulle i FC, men problemene kommer når jeg skal spille ut på tape. Det kommer ikke noe bildet på tapen. Den kun tar opp vanlig. Her er hva jeg gjør:

1. Kobler kameraet til harddisken jeg jobber fra. Må gjøre det slik for Macens eneste Firewire utgang går til nettopp den eksterne harddisken.

2. Setter In og Out punkt på tidslinja og trykker Print to Tape.

3. Sier OK bare og kameraet og dataen samkjører og blir satt i opptak. Alt går av seg selv. Mens jeg på dataen ser hva som blir spilt ut, er det kun svart på kameraet.

4. Når jeg ser påt tapen etterpå er det ingenting der.

Hva gjøre jeg galt?
medlem i 200 måneder
 

Re: Filme i cinamscope på 16:9 kamera?

Innleggav spedstad » man 07.07.2008 13:41

Sjekk video ut. (View -> Video out) Denne skal stå på "Apple Firewire PAL" når du skal spille ut (I allefall hos meg)..

Brukerens avatar
medlem i 209 måneder
 

Re: Filme i cinamscope på 16:9 kamera?

Innleggav ozzi » man 07.07.2008 13:51

Står ikke noe slik der. Står bare noe om Canvas Playback.
medlem i 200 måneder
 

Re: Filme i cinamscope på 16:9 kamera?

Innleggav spedstad » man 07.07.2008 15:04

Gjør det det også når du har kamerae koblet til? Hos meg står det bare det når jeg ikke har kameraet koblet til, men når kamera er koblet og slått på, så får jeg valget Apple Firewire Pal... Hvis kameraet er koblet til og du ikke har dette, klikk Refresh AV Devices en gang og se om det hjelper..

Brukerens avatar
medlem i 209 måneder
 

Re: Filme i cinamscope på 16:9 kamera?

Innleggav ozzi » man 07.07.2008 17:43

Nå funket det. Knall !!! :)

Takk for hjelpen!!!!
medlem i 200 måneder
 


Returner til Kamera



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]