Erfaring med NTSC HD-Kamera i Norge

Erfaring med NTSC HD-Kamera i Norge

Innleggav EagleNest » tir 29.04.2008 13:26

Hei. Jeg lurer på om noen har konkrete svar på hvordan det oppleves og ha et High Definition NTSC videokamera i Norge?

1. Funker det bra i imovie?
2. Greit og lagre og distribuere på data?
3. Spilles av i like god kvalitet på tv, data osv?

Jeg har lest og lest om forskjellene på disse formatene, og det er mye synsing og forvirring mellom SD og HD format når det gjelder NTSC vs PAL.

Så jeg lurer helst på de som har prøvd dette, hvordan dette fungere.

Har Mac, bor i Norge og vil kjøpe et NTSC Canon HV30 kamera.

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 

Re: Erfaring med NTSC HD-Kamera i Norge

Innleggav Elling85 » tir 29.04.2008 13:38

NTSC er vel et overflødig begrep når vi snakker HD. Så jeg skjønner nok egentlig ikke spørsmålet ditt. HD er et eget format (eller egentlig mange, for å være nøyaktig) som finnes i ulike oppløsninger og ulike framerates. Du velger rett og slett oppløsningen du vil ha og hvilken framerate du vil skyte i (for eksempel 1080/50i). Nå er jeg ikke så inne på low-end HD kameraer, men et raskt Google-søk informerte meg om at kameraet du kikker på tydeligvis ikke støtter alle framerates, og tydeligvis lages i en europeisk versjon med 50i og en amerikansk med 60i. Hvis det er dette du lurer på, så ville jeg absolutt valgt den europeiske versjonen, da vi bruker 50i og 25p som standard. 60i vil skape problemer for deg, først og fremst når du skal vise det du lager. Du får sikkert klipt det helt greit.

Brukerens avatar
medlem i 207 måneder
 

Re: Erfaring med NTSC HD-Kamera i Norge

Innleggav gunleik » tir 29.04.2008 13:42

Jeg har ikke, men vet litt...

NTSC/PAL BURDE HA VÆRT et overflødig begrep når vi snakker om HD, men slik er det ikke. Frameraten er forskjellig og kompresjons-spec'ene er forskjellig beskrevet i "PAL"-land og "NTSC"-land.

I praksis, innen tradisjonell TV er grensene minst like vonde som tidligere...

Unntaket er selvsagt kameraer som er satt opp for begge standardene (Varicam, RED, HPX kameraene - tror jeg (ikke 500/170) og sikkert noen av de nye XDCAM'ene.

Levering:
Nett/Data = No problem

TV-relaterte ting er kort sagt mange. Du får ikke levert noe for TV visning i NTSC uten at det konverteres til PAL. Å få dette bra er dyrt/tidkrevende (begge deler)

Å brenne DVD'er er ok om du og din familie har spillere og TV'er som håndterer NTSC (en del nyere TV'er håndterer begge formatene), men for en kommersiell produksjon av noe slag er det en (beklager utrykket) idiotisk plan.

Dvs:
Hobby/hjemme under kontrollerte forhold og evt data/nettlevering: OK
Tradisjonell pro-bruk: Dårlig plan

(Jeg mener forøvrig ikke at data-/nettlevering nødvindigvi er "ikke pro"...

Gunleik
Sist endret av gunleik den tir 29.04.2008 13:46, endret 2 ganger.

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: Erfaring med NTSC HD-Kamera i Norge

Innleggav EagleNest » tir 29.04.2008 13:44

Åh, takk for raske svar.

Helt enig at jeg spesifiserer spørsmålet mitt tamt, som er en bivirkning av manglende kunnskap.

Siden de fleste nye tv`er og prosjektorer støtter NTSC går jeg utifra at å filme i 30p går helt greit da? utviklingen går jo fremover?

Går det ikke ann og redigere det, for å så lagre det i et HD-DivX format da? Det kan vel spilles av uavhengig om det er pal eller ntsc?


Hele poenget med at jeg trenger denne informasjonen er fordi jeg og dama har fått tilbud om 2stk HV30 kameraer fra USA til USA-Innkjøpspris. Så om dette er noe vi lett kan få brukt i Norge så er det jo en kjempesjangse!(?)


EDIT: Jeg kjøpte Norsk PAL kamera isteden, så jeg slipper alt styret. Tørr ikke satse på noe som virker så usikkert

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 


Returner til Kamera



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere