Redrock M2 linseadapter

Redrock M2 linseadapter

Innleggav ronaldhole » søn 27.04.2008 19:15

Heisann!

http://www.redrockmicro.com/micro35.html

Jeg lurer på om det er noen som har erfaring med å jobbe med reportasjer/magasin med et slikt type adapter. Eller om det er så mye arbeid at man bør holde det til "kontrollerte" forhold. Hvor mye kan man "skyte fra hofta" før det blir besværlig?

Jeg er også interessert i generelle erfaringer.

Jeg jobber daglig med lengre magasinreportasjer på DVCam (akkurat nå Sony 570), men jeg er interessert i å se hvilke muligheter som ligger i dette adapteret.

Jeg har lest en del på nettet, men det ville vært hyggelig å høre hvilke erfaringer man har gjort her til lands.

Brukerens avatar
medlem i 224 måneder
 

Re: Redrock M2 linseadapter

Innleggav Elling85 » tir 29.04.2008 12:19

For det første så vil jeg ikke anbefale Redrock M2 til noen, da det kaster bort veldig mye lys og ikke snur bildet (det vil si du ender opp med et bilde som er opp-ned, og må snu monitoren din på hodet for å skjønne hva du filmer). Det trenger ikke bli veldig dyrt å skaffe seg et adapter som er mer lyssterkt og snur bildet for deg, eksempelvis Letus.

Jeg har skutt med Redrock, Letus og P+S, og selv om jeg vil anbefale P+S med filmoptikk på det sterkeste, synes jeg ikke Letus med gode Nikon primes er et dårlig alternativ når budsjettet ikke tillater mer. Vær varsom med å bruke Nikon zoom-linser, med mindre du har fått testet dem ordentlig på forhånd. De kan fort bli veldig uskarpe i kantene, og lage veldig markerte vignetteringer. Et sett med gamle manuelle Nikon primes er stort sett ikke så dyrt å kjøpe brukt. Hvis du tar deg tid til å kalibrere adapteret skikkelig, bør du kunne få relativt skarpe bilder over hele flata (merk bruken av ordet relativt, alle adapterløsninger tar vekk skarphet, uansett pris).

Men tilbake til ditt spørsmål, så tror jeg ikke jeg ville anbefalt denne typen rigg til reportasjer/magasin, i hvertfall ikke der hvor det er snakk om å "skyte fra hofta". Du trenger stort sett en b-foto som kan kjøre fokus for deg, og det tar en del ekstra tid. Og det er kronglete i bruk. Dessuten mister du en del lys, og avhengig av hvilke situasjoner du ofte skyter i, vil du kanskje trenge mer kunstig lys enn du vanligvis bruker (og dermed øker både kostnader og tidsbruk).

Hvorfor vil du egentlig skyte med adapter og film/foto-optikk? Hvilket medium produserer du for? TV-produksjon? Tenker du å putte adapter på et 2/3" CCD skulderkamera, eller på et 1/3" CCD HVX200-type kamera? Hvilken effekt ønsker du å oppnå? Hvilke typer bilder tar du? Hvis du eksempelvis lager reportasjer som er en blanding av "skyte-fra-hofta" real life situasjoner, og "kontrollerte" lyssatte intervjuer (slik som det meste av norsk reality, God Kveld Norge, etc), vil det kanskje kunne være et alternativ å skyte bare intervjuene med opptikkadapter, og resten slik du gjør i dag?

Jeg tror i utgangspunktet ikke du lager bedre bilder med en mellombra adapterløsning med mellombra fotoopptikk som er kronglete å bruke, men alt dette er jo avhengig hvilken løsning du bruker, hvilket kamera du putter det på, om du skyter i HD eller SD, og om resultatet skal vises i HD eller SD. Det finnes jo også DigiPrimes som gir deg skarpe bilder med "filmlike" depth of field på et videokamera (ikke like ekstrem som du kan oppnå med adapter, men du får i hvertfall et skarpt og fint bilde, og jobber på en løsning som er både mer lyssterk, og ikke så kronglete), men det koster selvfølgelig penger. Adapter er etter min mening en effekt, som i noen tilfeller kan være ønskelig, men det er ingen automatikk i at det tilfører bildene noe.

Håper du kan dra noe matnyttig ut av dette.

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 


Returner til Kamera



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]