Oppdatere utstyr, trenger hjelp

Oppdatere utstyr, trenger hjelp

Innleggav TV Mario » tir 22.04.2008 12:50

Som hobby har jeg begtynte litt for meg selv med særiøse oppdrag, siden av studentlivet. Jeg har fått et tilbud på Canon XH A1.

Vet det er et godt kamera, eller tar jeg feil? Kom ikke denne ut i slutte av 2005? Har Canon kommet med en oppgradering av dette kamera eller kan det ta noen år til? Tror dere at om noen år, så er det vanskelig å selge den?
Hvem kamera hos Sony er det som konkurrerer med dette Canonkamera?

Ble noen spm. Bare å fyre løs med erfaringer med kamera..

Takk

Brukerens avatar
medlem i 197 måneder
 

Re: Oppdatere utstyr, trenger hjelp

Innleggav gunleik » ons 23.04.2008 0:50

XL AH1 er det eneste HDV kameraet jeg noengang har hatt lyst på (ved siden av HV 20...)

Kameraer blir ikke dårligere over tid, men det kommer alltid nye kameraer. Sonys EX1 er absolutt noe å kikke på og om du skal levere til TV er Panasonics nye HVX 200A og HPX 170 svært interessante.

Om TV ikke er markedet ditt, er AH1 bra i dag.

Om et år kommer det en mengde nye kameraer som gjør dagens kameraer mindre verd. Slik er det og slik vil det bli. Det du bør tenke på er hva du kan gjøre med et kamera NÅ. Så selger du det (med tap i forhold til innkjøpspris), og har kanskje hatt det litt moro eller tjent litt spenn i mellomtiden.

Om du skal levere til TV2/NRK er det bedre å skyte DV enn HDV, men AH1 fixer brasene i begge tilfeller.

Gunleik

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: Oppdatere utstyr, trenger hjelp

Innleggav Christian m » ons 23.04.2008 3:53

Konkurrenten til Sony blir vel Z1 kameraet, tror ikke det har fått noen arvtaker enda? Men skal man sitte å tenke sånn kan man aldri kjøpe teknisk utstyr, man får leve i nuet. Dessuten holder slikt utstyr lenger enn forbrukerelektronikk, fremdeles gamle travere som pd150/170 i bruk både i store og små tv kanaler. Disse kameraene går også fremdeles for relativt høye beløp i forhold til at det er gamle 4:3 dv kameraer.
Kjøper man skikkelig tilbehør som stativ og lydutstyr bytter man stort sett bare kamera når man først selger igjen.

Men skal du levere til TV ser jeg intet poeng i å prøve å fikle med HDV, med mindre du blir bedt om det. Men det er alltids kjekt å ha muligheten til å skyte hd til nød. Slev er min generelle oppfattelse fra TV folk at man ikke vil ha hdv med mindre det er avtalt på forhånd til oppdrag man får.

Ellers er jeg enig at med litt mer budsjett er EX1 og evnt HPX170 verdt å ta en titt på, tapeløse HD kameraer. Husk bare at du trolig trenger mer enn kamera, lyd og lys koster penger det og, samt stativ.
medlem i 203 måneder
 


Returner til Kamera



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]