Anbefaling av Video Kamera

Anbefaling av Video Kamera

Innleggav leify » søn 06.04.2008 15:35

Hei

Har sett en del på andre innlegg her men de er begynt å bli litt utdatert nå eller over min pris klasse.

Jeg er ute etter et Video kamera som skal brukes når jeg er på jobb i Afrika, har ikke noe krav om HD eller Full HD, bare et enkelt og greit kamera som man ikke trenger å bekymre seg alt for mye for.

Skulle gjerne hatt et med HDD, men andre forslag er velkommne.Pris 4-5 tusen??

Når film er spilt inn og skal overføres til data så har jeg en Powerbook G4 og en MAC mini, så det er ikke det frekkeste som finnes på markedet. Så hadde vert fint om dette kune vert gjort på en enkel måte:) Har IMovie software. Og lite peiling på dette:)

på forhånd takk til alle som svarer:)

Brukerens avatar
medlem i 218 måneder
 

Re: Anbefaling av Video Kamera

Innleggav Knesaren » ons 09.04.2008 20:59

Kjøp et kamera som bruker tape. Harddisk og DVD er noe herk. DVD er allerede kraftig komprimert når det tas opp og harddisk blir dyrere enn tape i lengden. Fordelen med tape er at den tar liten plass å lagre og er enkel å få tak i. Fyller du harddisken på et kamera i Afrika, må du ha med laptop (og evt. en ekstern disk) for å frigjøre plass til mer opptak.
Tape kan du ha i lommen....

Jeg er veldig fornøyd med mitt Sony DCR-HC96E.

Brukerens avatar
medlem i 232 måneder
 

Re: Anbefaling av Video Kamera

Innleggav Siggii » ons 09.04.2008 21:01

Men så skal det jo sies at HDD er enklere da.

Men selv foretrekker jeg DV.

Brukerens avatar
medlem i 209 måneder
 

Re: Anbefaling av Video Kamera

Innleggav Knesaren » ons 09.04.2008 21:39

...er HDD enklere når du står midt ute i bushen i Afrika og harddisken er full? Er tapen full er det bare til å bytte den, er harddisken full må du ha med laptop eller dra tilbake til hotellet...

Brukerens avatar
medlem i 232 måneder
 

Re: Anbefaling av Video Kamera

Innleggav EagleNest » ons 09.04.2008 21:48

hvor lenge varer en tape kontra en hardisk på 60gb/120gb da?

Jeg har faktisk samme problemet som trådstarter. Flytter til Asia om ikke lenge, skal reise masse og trenger et mobilt videokamera som tar flotte bilder, men skal være relativt enkelt og greit i sammarbeid med macbook sort 2.2ghz.

Kvalitetsmessig, overgår tape hdd og minnebrikke? Og bruksmessig, pris og enkelhet?

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 

Re: Anbefaling av Video Kamera

Innleggav Mega_Therion » tor 10.04.2008 23:26

Tape suger og er garsdagens teknologi. Kvaliteten er heller ikke allverdens dersom du ikke går høyt opp i prisklasse. HDD er ok, men minnebrikker er det beste. Billig, sikkert og lydløst. Overføringen til Mac kan gjøres med en kortleser som sparer tid og batterier på kameraet. Sjekk ut Sanyo Xacti HD1000. Har det selv og det er helt fantastisk. Og veldig enkelt å bruke.

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Re: Anbefaling av Video Kamera

Innleggav macsociology » tor 10.04.2008 23:31

Henger meg på med tape. Den aller største fordelen med tape er at du vil ha en backup av alle råopptak i ettertid.

Kameraer med tape er i tillegg også rimelige med en bra kvalitet på opptakene.
medlem i 207 måneder
 

Re: Anbefaling av Video Kamera

Innleggav leify » søn 13.04.2008 11:00

Takk for alle svar

Har hjulpet meg en hel del, har ikke kjøpt noe kamera ennå, men har skiftet mening ang HDD da :-) Blir vel til at jeg tar et kamera med tape, miniDV. Har sjekket ut en del og ser at det formatet er bedre egnet mot mac en hva HDD er.

Er det slik at for overføring av opptak til mac må man bruke FireWire? Har nå kjøpt en stk Acer Laptop til samboeren som jeg kan sikkert låne å bruke til video redigering, men til uka blir min gamle Powerbook pensjonist og byttet ut med en Macbook Pro, er det noe forskjell på de to maskinen ang måter og overføre råmatriale? Regner med det er likt dette, men er jo ganske så grønn på det her så jeg spør likevel :-P

Brukerens avatar
medlem i 218 måneder
 

Re: Anbefaling av Video Kamera

Innleggav Knesaren » søn 13.04.2008 13:16

Alt du skriver er rett. Lykke til :-)

Brukerens avatar
medlem i 232 måneder
 

Re: Anbefaling av Video Kamera

Innleggav leify » lør 19.04.2008 15:11

Hei

Ville igjen takke alle for hjelpen ang video kamera, har nå kjøpt et Sony DCR-HC 27 kamera miniDV, har bare hatt det en dag, men er kjempefornøyd så langt, veldig enkelt å bruke opp mot MacBook Pro´n, enkel overføring av film. Glimrende, pluss at kameraet har veldig bra kvalitet på bilde i forhold til pris, litt lite muligheter i menyer men det var aldrig viktig.

Pris 1728 kr ink. firewire kabel hos Foto Knutsen.

Mvh
Leif

Brukerens avatar
medlem i 218 måneder
 


Returner til Kamera



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]