Kamera-jungel, hvordan finne frem?

Kamera-jungel, hvordan finne frem?

Innleggav reisendeMAC » fre 07.12.2007 1:59

Vurderer å investere i et nytt kamera, men er usikker på hva jeg skal velge. Er jo en utvikling hele tiden, og litt vanskelig å vite hva en skal satse på. Tape vs. XDCAM/P2. HDV vs. DV/DVCAM. Interlaced vs. Progressive.

Har tidligere filmet en del med PD-150 og har også kjennskap til skuldrekamera fra Sony og Panasonic.

Ser at det snakkes en del om HVX200 med P2, og PMW-EX1 med XDCAM. Er litt usikker på det med å gå over til et ikke-tape-basert work-flow. Opplever tape som en sikker måte å oppbevare arkiv-foto på, men med P2/XDCAM krever det at man har flere harddisker. Opplever harddisker som til tider ustabile. Det vil vel også være dyrere med P2/XDCAM-kort og eksterne harddisker. Liker tanken på å kunne levere en master på tape.

Hører ikke så mye om Canon og XL H1, er det fordi at Canon ikke har så stor markedsandel på video i Norge, eller er det bare et dårlig kamera.

Ønsker et kamera med XLR, DV in/out, (headset tilkobling), en bra viewfinder, eksterne knapper for justeringer av lydnivåer, god optikk som har lett tilgjengelig blender og zoom justering.

Hva er det folk kjøper for tiden? Vil gjerne ha et kamera som kan levere bilder som har godkjent lyd- og bildekvalitet til broadcast.

Noen som har litt tips? Har gått meg vill i kamerajungelen.
medlem i 218 måneder
 

Re: Kamera-jungel, hvordan finne frem?

Innleggav GeneralCody » fre 07.12.2007 6:15

Jeg benytter kameraet til "hjemmebruk", men det er kanskje et relevant svar for deg eller andre...

Dette blir uansett en "synse" tråd, da ingen vet hva som blir standarden. Jeg ville gått for Panasonic. De ligger langt fremme i utviklingen av HD kameraer om dagen og satser mye av pengene sine der. De benytter AVCHD standarden (samme som Sony), men har fått bedre på de fleste seriøse tester i utlandet.

Disse tar opp direkte til minnekort og har velutviklet bildestabilisator teknologi.
Bruker selv et Panasonic HDC-SD1 som tar opp i full 1080i HD kvalitet og har 3x CCD.

Det er helt utrolig å se kvaliteten på en 1080i TV!

Redigeringsmulighetene er foreløpig ikke de beste dog. De stakkars Windows brukerene må ty til et slaktet Pinnacle program. I Mac, bør man investere i FinalCut/FC Express for å få noe ut av det. Men alt til sin tid. Man KAN benytte iMovie HD også... Eksporten blir ikke den beste men...

Lykke til, håper det var til hjelp...

Brukerens avatar
medlem i 218 måneder
 

Re: Kamera-jungel, hvordan finne frem?

Innleggav gunleik » fre 07.12.2007 9:00

Av kameraene du nevner, er det vel bare HVX og PMW-EX1 som oppfyller de fleste av kravene dine (bortsett fra tape. HVX har DV-mekanisme, men hvem bruker den?)

Bruker HVX'en og har ikke testet Sony'en, men Sony burde ha brukt tiden til noe fornuftig og fått frem et bedre kamera. HVX'en har pr d.d. langt på vei tatt over plassen til 150/170 i broadcast sammenheng. Sikkert først og fremst pga 4:2:2 farger.

Jeg er skeptisk til mpeg2-komprimeringen, men det er nok bare en ryggmargsrefleks.

MHT backup/disker.

Harddisker ryker. That's life. Men jeg har enda ikke sett at to disker fra et speilet sett ryker.

Innenfor pris/kvalitetssegmentet du skisserer, er dedt ikke gode tapeløsninger.

Gunleik

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: Kamera-jungel, hvordan finne frem?

Innleggav Christian m » fre 07.12.2007 15:44

Harddisker kan dø, nye ut av boksen....eller etter 10 år. Skal du være helt sikker som det å ha en tape i hånda må du enten ha lagring på ett annet fysisk medium enn harddisker i samme maskin.
Er uhellet først skikkelig ute hjelper hverken Raid1,3,5 eller 6, det være seg feks. lynnedslag eller andre store svingninger i strømnettet. Men så er jeg ung paranoid eks it dude...som liker å krisemaksimere.

En mulighet er tapebackup ala QUANTUM SDLT 600 hvor du kan stappe 600gb komprimert data på en tape. Da begynner man å bli relativt trygg. :bitchin:

Ellers har jeg ikke mye erfaring med hverken sony eller pana sine tapeløse kameraer, men noe i topplokket gjør meg skeptisk til mpeg2 og xdcam.
medlem i 203 måneder
 


Returner til Kamera



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron