Kamera til 5000-8000

Kamera til 5000-8000

Innleggav ducksteR » man 03.12.2007 12:21

Hei! Jeg skal kjøpe videokamera til familien og trenger litt hjelp. Kameraet skal brukes til filming av en del konsertopptak og generell familiehygge. Det jeg lurer på er: HD eller ikke HD, tape eller HDD? Opptakene skal redigeres fortrinnsvis på en MacBookPro (2,16 C2D, 2GB ram). Med tanke på HD tenkte jeg at i konsertsammenheng kan dette være ganske smart siden den digitale zoomen da faktisk kan brukes uten at pikslene blir digre (hvis kameraet er langt unna).

Håper noen kan komme med noen forslag på kameraer! Har lurt på Canon HV20, JVC Everio GZ-HD3, evt. HDR serien fra Sony. At kameraet er kompatibelt med Mac og iMovie er et must. http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=306171
medlem i 213 måneder
 

Re: Kamera til 5000-8000

Innleggav aleksander » tir 04.12.2007 0:18

Om du ikke skal ha HD-- så selger jeg kamerapakken min til 8000. http://www.norskfilmforum.com/modules.p ... pic&t=5015 <--- sjekk her.. (moderatorer, om dette ikke er lov så gi meg en lyd...)

Brukerens avatar
medlem i 203 måneder
 

Re: Kamera til 5000-8000

Innleggav chrstein » tir 04.12.2007 12:31

jeg kjøpte nettop et Sanyo HD1000 som kan filme i full HD om ønskelig. Det har plenty zoom og har en linse som slipper gjennom bra med lys. Kameraet veier "ingenting" og lagrer video på SD-kort. Helt genialt, du stikker bare kortet i en leser og fiser video over på maskinen din. Jeg redigerer video på samme maskin som du har, bruker iMovie som håndterer h.264 video fra kameraet. H.264 som videoformat er også et stort poeng når man kjøper HD-kamera, ettersom dette er fremtidens format for både nett og digial-tv. Dvs at du slipper å sitte i timesvis for å gjøre en video brukbar for streaming på din nettside. F.eks. så spiser min Apple-TV boks også h.264 med et smil. :-)

Jeg kjøpte HD1000 for 6500kr hos Japanphoto. Ser at de også selger det hos pixmania.no. Sanyo er lite kjent i Norge og jeg var derfor litt skeptisk. Men HD1000 har imponert meg stort. Min kollega sprang også og kjøpte etter å ha klådd litt på mitt kamera :-)
medlem i 229 måneder
 

Re: Kamera til 5000-8000

Innleggav gunleik » tir 04.12.2007 13:34

Oi -;)

Bare så det er nevnt.

Det er en del ulemper ved opptak i leveringsformat.

Men så lenge du ikke har ambisjoner om å lage TV elns er h.264 sikkert helt bra.
Ville tro at det gikk litt tregt å redigere det i iMovie, men jeg kan ta feil -;)

Og jeg antar du ikke legger ut 1080p på nettsiden din enda, i så fall må du rekomprimere filen uavhengig av formatet...

Men:
Bra du er fornøyd!

Gunleik

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: Kamera til 5000-8000

Innleggav cannon » tir 04.12.2007 14:11

Agreed, teip er det eneste som duger så lenge du ønsker å redigere det i ettertid.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: Kamera til 5000-8000

Innleggav chrstein » tir 04.12.2007 19:20

Fint med innspill. Men folkens, kom nå endelig med konkrete anbefalinger til trådstarter.

Her er det snakk om hjemmevideo og ikke proff-produksjon (i alle fall i mitt tilfelle). Jeg valgte SD-lagring og H.264 fordi jeg har sett teipsamlingene til andre. Hyllemeter med teip som tar EVIGHETER å få over på en datamaskin, med det resultat at de bare ligger og samler støv. Da betyr det lite at formatet er "riktig". ;)

iMovie08 redigerer H.264 som øks i varmt smør, det går med andre ord unna så det griner. Ettersom jeg bruker H.264 på nett og i stua så er det igjen en fordel å filme i H.264, jeg slipper da å bruke timer av min fritid på å konvertere videoer til H.264 etter redigering.

Stemmer, jeg bruker ikke 1080p på nett, det ville hatt lite for seg :-) Jeg gjør opptak i 720p som TVen i stua svelger unna og bruker typisk 320x176 på videobloggen min. Men jeg opplever at det går raskere å eksportere videoen når kilden har samme format som resultatet.

Angående det friske utsagnet om at teip er det eneste som duger om du skal redigere i ettertid, sier jeg bare: skjerpings, tenk deg litt om før du kaster ut slike kommentarer. Her er det snakk om familievideo. Og skriv gjerne litt mer utfyllende, så har vi en mulighet til å forstå hvor ditt resonnement kommer fra.

Jeg anbefaler fremdeles like varmt Sanyo HD1000. Det er så lite at jeg gidder å dra det med meg og lagrer video på en måte som er raskt å jobbe med i ettertid. Storfornøyd! :-D
medlem i 229 måneder
 

Re: Kamera til 5000-8000

Innleggav gunleik » ons 05.12.2007 1:00

Hei chrstein!

Enig i alle dine poenger. Faktisk! Helt og totalt. -:)

Og langt fra enig i at tape er det eneste som duger. Nå er det ca 2 år siden sist jeg skjøt noe på tape. Og jeg har levert til de stedene det er "bra" å levere i mellomtiden.

Tape er ikke fremtiden. Sorry Mac (eller PC...)

Det jeg likevel ville skyte inn, er at det (i alle fall hos meg) er tyngre å re-komprimere fra h.264 til h.264 enn fra et i-frame format til et GOP format (som mpeg2/h.264) og at jeg ser betydelig kvalitetsforskjell på resultatfila om master/klippeformatet er et i-frame format med god fargeoppløsning.

Årsaken til at jeg meldte inn var at jeg ser at mange antar at fordi de har et "HD" kamera har de fremtidssikret det de tar opp i en pro produksjonskjede. For tiden er dette dessverre ikke sant, selv om mange i "butikken" vil hevde det motsatte. (lang utredelse om fordelene og bakdelene ved grisen, kravspesifikasjoner og diverse videoformat utelatt her...)

I praksis er DV det "billige" formatet som holder den tekniske minimumsstandarden for kringkasting pr dd. Materiale som er tatt opp i HDV/AVC og h.264 blir av mange årsaker ikke godkjent for en rekke typer produksjoner. Om dette er "rettferdig" eller "riktig" eller til og med "smart" er en helt annen diskusjon. Slik er det bare.

Når det er sagt, er det ikke noe jeg gleder meg mer over (nesten, da...) enn at folk finner et kamera de liker og har det bra med det.

Men som sagt, det finnes mange med en langfilm eller en god dokumentar for TV i magen (virker det som) og da er de tekniske greiene viktig å nevne.

For egen glede og nytte: Bruk det du finner tilfredsstillende!

Cheers!

Gunleik

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: Kamera til 5000-8000

Innleggav cannon » ons 05.12.2007 10:31

chrstein: gunleik utfylte rimelig greit, synes jeg. Produktet er av lavere kvalitet ved rekomprimering av H.264. Et kvalitetsmessig tilbakesteg er ikke framgang i min verden. Der kommer jeg fra. :-)

gunleik: Nå sa jeg ikke at teip var fremtiden, jeg sa at det var nåtiden (på hjemmevideofronten, som vi tross alt snakker om her). Og så godt resultat som man kan få på teip i dag, ser jeg ingen grunn til å velge et underlegent format. Mer praktisk med disk? Ingen tvil!

--

Som en sidenote, så sitter jeg her med to dusin mini-DVD-plater med mpeg2-komprimert hjemmevideo som en kollega av meg har tatt opp, og ønsker å redigere og mekke DVD-er (12cm). Det gir meg litt slemme tanker om den selgeren som putta det kameraet i neven til min kollega og sikkert sa noe sånt som «Teip er avleggs – med mini-DVD-plater slipper du å spole! Dette her er fremtiden!»

Hadde mannen fått et DV-kamera i hånda i stedet, kunne jeg gitt han en firewire-kabel og en kopp kaffe og sagt «Her, resten fikser du selv».

Ack. :-P

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: Kamera til 5000-8000

Innleggav gersa » ons 05.12.2007 10:46

Helt enig i at råvideo rett på DVD (kan ikke uttale meg om HardDisk og SD, selv om jeg vet at en kamerat av meg kjøpte et harddiskkamera og endte med å ikke kunne redigere det fordi det ikke var Mac-kompatibelt) er et he*****. Vi fikk en kar i Kristiansand til å legge over gamle 8mm filmer til DVD (fordi DV tape var litt dyrere) og det endte med et skikkelit slit for å få det av DVDen og over til et format vi kunne redigere.
Litt avhengig av hva man skal produsere om jeg hadde gått for fil eller tape. Og husk at oppløsning er ikke allt, det finnes fremdeles knakende gode DVkameraer med optikk, fargegjengivelse og justeringsmuligheter som slår billigere HD kameraer. Men til artige hjemmevideoer og videoblogging er jo et billig kamera som tar opp på SD sikkert mer enn bra nok.
medlem i 229 måneder
 

Re: Kamera til 5000-8000

Innleggav admin » ons 05.12.2007 15:22

Tar opp denne tråden litt igjen..

Jeg er på utkikk etter noe lignende dette Sanyo kameraet og min arbeidsflyt vil være mye av det samme som nevnes i denne tråden. Det vil være snakk om å skyte raske videoer som med minimal redigering i iMovie skal publiseres på web i H.264. Typisk skyte film kl. 1700, dra hjem og importer/rediger kl. 1800, publiser kl. 1900.Størrelsene som skal publiseres på nett er de vanlige "podcast" størrelsene.

Hovedpunkter for kamera valget er med andre ord:
- Bærbarhet - kameraet må være lite og hendig
- H.264-komprimering, digital arbeidsflyt. Ingen teip/dvd etc.
- Kameraet må ha mulighet til å settes på mindre tripods
- Ekstern mic er en fordel, men intet must
- 100% Mac/QuickTime-kompatibilitet er et must
- Prisen rundt 8000-9000 kroner

Noen som har noen gode forslag? Har sett på Sanyo, men hører litt ymse om dette kameraet vedr. bildekvaliteten.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Re: Kamera til 5000-8000

Innleggav gunleik » ons 05.12.2007 17:50

cannon skrev:gunleik: Nå sa jeg ikke at teip var fremtiden, jeg sa at det var nåtiden (på hjemmevideofronten, som vi tross alt snakker om her). Og så godt resultat som man kan få på teip i dag, ser jeg ingen grunn til å velge et underlegent format. Mer praktisk med disk? Ingen tvil!
(...)
Hadde mannen fått et DV-kamera i hånda i stedet, kunne jeg gitt han en firewire-kabel og en kopp kaffe og sagt «Her, resten fikser du selv».
Ack. :-P


-;)

Gunleik

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: Kamera til 5000-8000

Innleggav troy » ons 05.12.2007 18:29

hvis jeg skal kjøpe meg et videokamera nå, hva er det egentlig dere sier jeg bøør kjøpe?

et dv kamera?

Har SLR, men noen ganger kan det være litt moro å ta opp film også, spesielt av barna når famillyn er 2gether på tref og sånt, så hvilket kamera bør jeg satse på?

Orker ikke legge mye penger i det, for det er foto som er min greie, og det kommer til å bli brukt bare en sjelden gang. Men som sagt på famiietreff, bursdager osv, kan det være moro å ta opp litt film, og så redigere lit i imovie etterpå.

Så hvilket kamera bør jeg gå for? Og det må jo helst passe med mac, helst uten altfor mye ekstra jeg må køpe til for å få det til, det beste er jo bare å plugge kameraet rett in og overføre filmen, om det er mulig, slik man gjør med bilder å iphoto?!!

Så anbefaling til rimelig kamera?

Brukerens avatar
medlem i 200 måneder
 

Re: Kamera til 5000-8000

Innleggav gunleik » ons 05.12.2007 22:13

Jeg ville kjøpt en HV20, hatt tapene til backup, skutt DV om det måtte inn i en jobb og lekt med HDV for moro.

Det er ingen grunn til å ligge unna HDV kameraer - de fleste skyter DV også og de er mye bedre enn mange av de gamle DV kameraene.

Disk-basert opptak gir noen utfordringer rundt arkivering som man kanskje helst ikke vil sette seg inn i, om man ikke skal drive MYE med det.

But that's me...

Gunleik
(som bare tar opp til disk og kort... -;)

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: Kamera til 5000-8000

Innleggav ducksteR » tor 06.12.2007 1:47

Hyggelig med så mye respons :)

Jeg syns vel helt klart det virker mest praktisk med noe slikt som du anbefaler chrstein, både opptak på minnekort og i H.264 høres veldig greit ut når for eksempel mamma skal prøve seg på redigering i iMovie slik at hun slipper tull med konvertering. At man i grunn kan legge det rett over på AppleTV virker jo også smart. Men: hvordan er bildekvaliteten? Har lest et par anmeldelser og de hopper ikke akkurat i taket. Finnes det noen alternativer til dette kameraet med samme funksjoner?
medlem i 213 måneder
 

Re: Kamera til 5000-8000

Innleggav chrstein » tor 06.12.2007 23:45

Jeg er strålende fornøyd med både bildekvaliteten og byggekvaliteten på mitt HD1000. Jeg fant noen testfilmer da jeg søkte på nett, men har dessverre ikke bokmerket disse. Her http://www.anjoyplanet.com/video/sample.html finner du en testfilm, men den er nok redusert litt for å tilpasses streaming.

HD1000 er et billig, kompakt og enkelt kamera som enkelt og greit gjør jobben sin. Det har blender 1:8 og plenty optisk zoom. Tror ikke du finner et annet "familiekamera" som gir deg så mye for 6500kr :-)
medlem i 229 måneder
 

Neste

Returner til Kamera



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]