Panasonic AG-HVX200 (P2) v. Sony PMW-EX1 (XDCAM EX)

Panasonic AG-HVX200 (P2) v. Sony PMW-EX1 (XDCAM EX)

Innleggav ruud » man 19.11.2007 20:25

Eg har kvittet meg med PD-150 kameraet og er på vei til å kjøpe nytt.
Skal bruke det en del til live 3kamera produksjon med SDI mikser men skal også bruke det til kort(micro)filmer og små repotasjer.
Jeg har 2 kamera som jeg har sett litt på HVX200 og EX1. Noen som har noen meninger om det ene kamera framfor det andre??

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Re: Panasonic AG-HVX200 (P2) v. Sony PMW-EX1 (XDCAM EX)

Innleggav gunleik » tir 20.11.2007 18:30

Om du ikke trenger i-frame komprimering og 4:2:2 farger, ser Sony kameraet veldig bra ut.

mvh:
Gunleik
(HVX-eier... -;)

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: Panasonic AG-HVX200 (P2) v. Sony PMW-EX1 (XDCAM EX)

Innleggav Christian m » tor 22.11.2007 3:14

Jeg er som vanlig skeptisk til mpeg2 og GOP, dog ikke brukt hverken hvx eller ex1, så rent teknisk sett. I tilegg som gunleik sier 4:2:2, og i tilegg dvcpro50/hd til post kontra xdcam, sett mye bra fra sistnevnte og...men jeg er gammel it mann...komprimering...ush 8-)

I tilegg kommer etter all sannsynlighet Fujifilm med P2 kort, forhåpentligvis vil det lempe på prisen litt.....
https://eww.pavc.panasonic.co.jp/pro-av ... 7_012.html

Men på en annen side, live og SDI så har sony'n sdi ut...det har ikke panasonicen. Og mpeg2 GOP er jo noe NRK klarer å leve med daglig til nyheter, samme gjelder flere serier på MTV og Discovery channel(også hd). Selv om det ofte da er skulder kameraer tyder det hvertfall på at formatet ikke detter helt sammen som hdv gjør i mange tilfeller...
medlem i 203 måneder
 

Re: Panasonic AG-HVX200 (P2) v. Sony PMW-EX1 (XDCAM EX)

Innleggav Wrangell » tor 22.11.2007 21:03

Interessant tema. Jeg har bestilt en EX1, og er selvfølgelig ute etter å høre at jeg har valgt riktig. Hva ville dere ha valgt dersom en ser bort fra pris på kamera og pris på minnekort?
medlem i 196 måneder
 

Re: Panasonic AG-HVX200 (P2) v. Sony PMW-EX1 (XDCAM EX)

Innleggav thomasb » søn 25.11.2007 2:13

Ta en titt på følgende anmeldelse:
http://www.bhphotovideo.com/c/find/news ... &KBID=1062

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 247 måneder
 

Re: Panasonic AG-HVX200 (P2) v. Sony PMW-EX1 (XDCAM EX)

Innleggav oyvstok » lør 01.12.2007 22:17

Er nesten ikke til å sammenligne en gang. Sony's kamera er het latterlig mye mer lyssterkt, bedre optikk, _MYE_ bedre å bruke. Panasonic sin brikke har 960 linjer (interpolerer opp til 720 og 1080), sony's har full 1920. Det er også mange andre fordeler med sony (Cinegamma osv) Prøv det!
medlem i 199 måneder
 

Re: Panasonic AG-HVX200 (P2) v. Sony PMW-EX1 (XDCAM EX)

Innleggav gunleik » søn 02.12.2007 12:23

Jeg tipper at i dag ville det blitt EX'en, først og fremst på grunn av fullraster sensor over HD-sdi og 1/2" sensor.

Det jeg ikke greier å se, er fargeoppløsningen over HD-SDI (er den 4:2:2 eller 4:2:0)?

Jeg er skeptisk til GOP komprimering. Tror det er lite egnet til mye av det jeg skyter. Men ettersom du kan justere opp bitrate'en på disse kameraene, kan det godt hende at dette ikke egentlig er noe issue.

Skal få testa dem a/b i studio mot HVX over jul.

Jeg antar at EX'en er mer støysvak enn HVX'en og lurer på hva Panasonic har med til NAB. Dette kameraet ser ut til å være den HVX'en vi ønsket oss, om man ser bort fra mpeg2- opptaksformatet.

Gunleik
Som er glad for å ha hatt HVX i ett-og-ett-halvt år allerede... Det er bedre å kjøpe noe du er fornøyd med nå, det kommer alltid noe bede om litt...

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: Panasonic AG-HVX200 (P2) v. Sony PMW-EX1 (XDCAM EX)

Innleggav thomasb » søn 02.12.2007 14:56

Også verdt å få med seg hva Adam Wilt har å si om det nye PMW-EX1:
http://www.uemedia.net/CPC/cinematograp ... 6640.shtml

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 247 måneder
 

Re: Panasonic AG-HVX200 (P2) v. Sony PMW-EX1 (XDCAM EX)

Innleggav gunleik » søn 02.12.2007 15:02

Ja...

Det var jo ikke så overveldende som jeg hadde trodd/håpet.

Men som sagt, er det HD-SDI ut som for meg er den største gevinsten. Så vidt jeg forsto, testet han ikke dette.

Sitter mye med HVX bilder i Shake for tiden, og ser at pixelshift'en gjør bildene "finere" men gir ikke nødvendigvis så mye mer info å jobbe med...

Gleder meg til Red, jeg. En drøy måned nå... -;)

G

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: Panasonic AG-HVX200 (P2) v. Sony PMW-EX1 (XDCAM EX)

Innleggav oyvstok » søn 02.12.2007 17:00

Er 4:2:2 på SDI. Veldig lite støy på EX1. CMOS er latterlig mye bedre på støy. Dessuten slipper du stripe i brikka hvis du filmer mot sol/lys etc. Dette kameraet er utrolig til prisen. HVX200 er gammal morro i forhold
medlem i 199 måneder
 

Re: Panasonic AG-HVX200 (P2) v. Sony PMW-EX1 (XDCAM EX)

Innleggav gunleik » søn 02.12.2007 17:43

Har du det?

Hva med GOP problemer.

Filmer masse ting som beveger seg raskt hele tiden i hele bildet -;)
(Kryptisk beskrivelse)

Vet at dette ikke er noe problem over SDI...


Gunleik

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: Panasonic AG-HVX200 (P2) v. Sony PMW-EX1 (XDCAM EX)

Innleggav Nils J. Nesse » søn 02.12.2007 23:22

Ja, det ser ut som HVX200 endelig har fått en reell konkurrent. Det har vel vært på markedet i over 2 år, og at Sony først nå har kommet med et seriøst alternativ er jo imponerende. 4:2:2 og intraframe taler for HVX, men jeg tror nok EX1 har bedre bilde.

Hvis bare noen (?)kunne komme med en bra og fornuftig priset HD-SDI-recorder, så snakker vi pølse.

Men jeg kommer nok til å holde meg til HVX frem til RED One kommer i posten.
medlem i 195 måneder
 

Re: Panasonic AG-HVX200 (P2) v. Sony PMW-EX1 (XDCAM EX)

Innleggav TheShirt » tir 11.12.2007 11:08

Foreløpig ser jeg ikke på EX1 som en verdig konkurent – Long GOP og MPG2-komprimert ned til 35Mbps blir ikke annet enn "HDV på steroider" for meg... Komprimeringen er fremdeles så kraftig at å redigere på dette matriellet blir som å gravere på krystallglass med hammer og meisel...

Blir spennende å høre hva som skjer etter den 15/12 – da "kampen" mellom Panasonic og Sony "avgjøres" i EBU.
medlem i 198 måneder
 

Re: Panasonic AG-HVX200 (P2) v. Sony PMW-EX1 (XDCAM EX)

Innleggav Wrangell » fre 14.12.2007 22:15

Tja - jeg satser nå på ny teknologi. Tipper at det blir bra (jeg har jo en bestilling på EX inne). Håper uansett at dere som kjenner til hva "EBU" er skriver noen ord her når konklusjonen kommer i morgen (15/12)

Sindre
medlem i 196 måneder
 

Re: Panasonic AG-HVX200 (P2) v. Sony PMW-EX1 (XDCAM EX)

Innleggav gunleik » lør 15.12.2007 14:06

Hva som er nytt er en litt åpen sak.

At du har fullraster bilde med høyere fargekomprimering + GOP komprimering ved opptak til kort, gjør at jeg syns dette er et litt vanskelig valg i felt.

I studio med HD-SDI tapning burde dette være en klar vinner for Sony.

På grønnskjerm/blåskjerm til kort, virker ingen av kameraene egentlig veldig ideelle...
Men, dette må testes.

Gunleik

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Neste

Returner til Kamera



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron