Red på Filmens Hus

Red på Filmens Hus

Innleggav gunleik » tir 06.11.2007 9:50

Hei.

Var der.

Samme som i Bergen, men jeg fikk med meg Apple.
Color-demonstrasjonen var verd en Youtube video...

"Når jeg trykker her skjer ett eller annet".

Mer 4k bilder. Eksteriører i naturlig lys, eksponert som film uten ND filtre eller kompendie.
=Blåser.

Ett undereksponert skudd
=Holdt highlights, men ikke prosessert. Lineært og døllt.
Dårligere satt opp projektor, gjorde 4k bildene mindre imponerende enn i Bergen.

Masse folk.
Stille sal.

Det interessante:
Planlegger ny test der SI/Red/F23 og kanskje Viper sammenliknes med film.

Så vidt jeg forsto, skulle man i denne testen forsøke å sette seg inn i arbeidsflyten til hvert kamera.

Mye av det dårlige jeg så i Red bildene stemmer godt med Graemes filosofi om at RAW signalet skal være lineært. Film er i utgangspunktet ikke lineært i responskurven. Fremkalling må til i begge tilfeller, og jeg kan ikke se at det er et så mye vanskeligere konsept for digitale filer enn for analogt materiale, men her ser det ut til å være mye spennende å oppdage...

Disse to artiklene tar opp mye av problemene vi så i Oslo/Bergen, slik jeg forstår det:

http://prolost.blogspot.com/2007/09/dont-panic.html
http://www.hdforindies.com/labels/Red.html (Spania artiklene)

Siste nyttige artikkel i forhold til problemene:
http://www.reduser.net/forum/showthread.php?t=5455

Apple:
FCP 6.02 inneholder RedCode

Det neste som jeg sitter igjen med er et par store spørsmålstegn.
Virker som det er en NDA ute å går rundt transcoding til ProRes/DPX og hvor effektivt det i praksis er å jobbe med RAW filene direkte i FCP (Scratch ble så vidt nevnt, men ingen hadde brukt det)

JCR sa at i praksis er Red pr i dag et 2k kamera pga arbeidsflyt, og det har jo Chimney/BUG/Apple bevist gjennom denne testen (og denne setningen var ikke ment som et sleivspark -;))

Spørsmålene jeg stiller her er ikke blitt mindre relevant etter turen til Oslo:
http://www.reduser.net/forum/showthread.php?t=5673
Farme ut gjennom Compressor gir ikke akkurat den løsningen jeg ser etter for et slikt scenario -;)

Løsningen er selvsagt på sikt å holde seg i RAW helt frem til comp'ing og CC.

En av fotografene fra Bergen ble spurt om han ville velge Red over s16mm
Svar: Kanskje om et år, hovedsakelig begrunnet med driftsproblemer/barnesykdommer
Men han ville heller bruke Red enn film ved natt/utelys
(Sensoren er følsom)

Det siste "Red relevante" problemet var smearing som BUG tok opp i forbindelse med raske pan'er for 3D tracking.
En interessant kommentar i lys av valget til folkene bak Wanted. Håper det kommer noe info ut fra den produksjonen.

4k i Norge ser ut til i praksis å ha vært relativt eksperimentellt -;)
Det ble brukt mye tid på å beskrive hvor klønete/umulig det er å jobbe med 4k, men dette er ikke Red-spesifikke problemer.

Interessant var det også å høre BUG folka beskrive veien fra DPX til XYZ EXR-filer til 4k DCP konforme jpeg 2000 filer.
Kan du si "Bottleneck" -;)
Disse problemene går mer på posthusenes infrastruktur og mangelen på erfaring med arbeidsflyten (for 4k) enn Red vs film.

Avslutningsvis
1. Det kommer til å bli MANGE Red i Norge
Stemmer i grunnen godt med teorien min om at for mindre sjapper blir det om 2-3 år en større ulempe å ikke ha Red eller tilsvarende enn det blir en fordel å ha det. Linse-leie blir i så fall et problem om ikke 2/3 planlegger å skyte på Canon/Nikon glass.

2. Sammenligningene virker av og til søkte
4k er klønete, men det er Red-uavhengig så lenge de valgte en arbeidsflyt som var lik for Red og film etter RedAlert/Filmscan

3. Enten er Red/SI/Viper/Dalsa/D20 og testbildene vi ser en bløff, eller så må man eksponere annerledes på digitale kameraer og venne seg til en RAW arbeidsflyt for å få det optimale ut av dem. Slik man må kjenne film-stock'ens karrakterristikk og fremkallingsprosessen for å få det optimale ut av film. Kunnskap er makt, og dette er nytt land. Film vinner fordi folk kan film. Ikke dermed sagt at Red eller noe annet digitalt vinner når folk kan, men pr i dag har ikke disse løsningene en reell sjanse.
Slik sett var dette en veldig film-vridd test.
(Men jeg syns som sagt ikke dette gjør testen mindre informativ og blir ikke gretten av det)

4. Økonomien i å produsere Red vs 35mm ble egentlig ikke nevnt og analysert på noen fornuftig måte, fordi man fokuserte 4k i post.
Om man aksepterer at i Norge i dag er 2k realiteten, endrer disse analysene seg radikalt i favør av digitale RAW opptak, selv med en fyr på sett til bare å betjene arbeidsflyt.

I den grad det ble referert til sammenligninger var det (slik jeg forsto) dagens filmscan/DI i 2k/filmprint vs 4k produksjon på dagens løsninger for digital projisering i 4k. Ikke det mye mer interresante:

4k opptak, RAW eller 2k etterarbeid til 1080 projisering eller 2k print.

Om jeg ikke har tatt HELT feil, er det den siste sammenligningen som er mest relevant.

Gunleik
(Som IKKE har erfaring med 4k arbeidsflyt -;)

Brukerens avatar
medlem i 207 måneder
 

Re: Red på Filmens Hus

Innleggav Nils J. Nesse » søn 02.12.2007 23:38

gunleik skrev:Det interessante:
Planlegger ny test der SI/Red/F23 og kanskje Viper sammenliknes med film.


Det som ville vært interessant, var hvis de fikk med Dalsa. Som trolig er den eneste reelle utfordreren til Red på bildekvalitet (ved siden av 35mm, da).
medlem i 196 måneder
 


Returner til Kamera



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]