Nytt utstyr til tv-stasjon

Nytt utstyr til tv-stasjon

Innleggav arvola » ons 31.10.2007 14:22

Jeg er i den heldige situasjonen at vi skal kjøpe nytt utstyr til vår tv-stasjon. Nye kamera, nye pc'er og nytt avviklingsutstyr.

VI har sett på Panasonic sitt P2-kamera, og vi kjører pc-basert løsning. Er det en god kombinasjon? Vi ønsker også en filbasert avvikling som er automatisert. Er det noe å foretrekke eller noe vi bør ta høyde for?
medlem i 197 måneder
 

Innleggav Bare Chrissj » ons 31.10.2007 16:07

Airbox er et avviklingssystem som blir brukt mye.. Vi bruker det her på jobben min og er fornøyd med det.. Vi skal gå til innkjøp av ny maskin med Airbox 4 installert om ikke altfor lang tid..

Mer info her:
http://www.playbox.tv

Ellers er filbasert flyt tidsbesparende, men det krever desto mere lagringsplass.. Sørg derfor for å få en skikkelig server som kan brukes som arkiv.
medlem i 203 måneder
 

Innleggav Trondn » ons 31.10.2007 20:45

Dette var interessant. Kan dere begge utdype litt mer?

Hva er terskelen for å komme i gang med Playbox systemer? Hvor mye hardware må til? Da tenker jeg ikke på datalagring men avviklingen.

Håper dere kan dele litt mer info om dette...
medlem i 197 måneder
 

Innleggav Bare Chrissj » tor 01.11.2007 0:04

Trondn: Nja.. litt usikker på priser..

Vi skal gå til innkjøp av en maskin ferdig satt opp med airbox-programpakken med støtte for levering av MPEG-4 til Riks-TV + muligheter for grafikk som blir generert direkte over videostrømmen.. Denne maskinen kommer på ca. 150.000 eks. mva, men det skal finnes rimeligere løsninger.. Det kommer helt an på du trenger.. Ang. hardware så er det best å be forhandler om å sette opp en maskin for deg... Det er tross alt viktig at en slik maskin er stabil og fungerer som den skal.

Terskelen for bruk av selve systemet kommer helt an på hvilke "moduler" du ønsker å bruke.. For å sette opp enkle sendinger uten grafikk som spretter opp, ned og bort så er det ganske enkelt å komme i gang med..

Det er http://www.famo.no/ som er forhandler for Famo i Norge.. Ta kontakt med de om du vil vite mer. De kan svare bedre for seg enn meg, men jeg svarer så godt jeg kan om det er noen flere spørsmål.

arvola: Går utifra at du jobber i lokal-tv? De fleste lokal-tver i Norge kjører på airbox-systemet.. Om dere ikke allerede har det anbefaler jeg dere å gå for det.
medlem i 203 måneder
 

Innleggav arvola » tor 01.11.2007 21:38

Det er lokal-tv, ja. Vi skal ha inn to tv-journalister og en produsent/reklameansvarlig.

Per i dag så er det analogt i store deler av produksjonsflyten, der programmet blir satt sammen i Studio 100 (tror jeg det heter). Jeg ønsker å gjøre dette digitalt, med automatisert avvikling.

Vi skal kjøpe nye kameraer til de to journalistene samt maskin og redigeringsprogram. Vi har pc i avisredaksjonen, mens tv-journalistene ønsker å jobbe på mac. De viser til forskjell i fargerom fra mac til pc, og vil gjerne ha Final Cut. I tillegg har vi avisjournalister som skal redigere i Premiere Elements/Studio 11 og levere til nett og tv.

Vi har et arkiv på kassetter som vi gjerne vil ha med oss. Jeg lurer også litt på hvordan vi skal gjøre det med lagring, samt at jeg er på utkikk etter en webtv-løsning. Vi har cirka en halv million til rådighet.

Løsningen må ta høyde for at vi sender en halv time daglig tre ganger per dag, men vi skal over i det digitale bakkenettet om et år. Da har vi seks timer hver dag. Vi vurderer loop-sending.
medlem i 197 måneder
 


Returner til Kamera



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere