He, he - ja ØL en dag!!!
Vi må se å få oss vår egen chat, før vi blir beskylte for "ordkrig" igjen.
Får prøve å ikke være så tall/faguttrykk -fokuserte, men det er jo det dette temaet handler om uansett.
SI er også 12 bit og måler ca lik latitude som RED (11,noe F-stops).
Var på Origin demo på NAB, og må si at selv om den er 16-bit var jeg mer imponert over HDCAM-SR demoene til Sony (hvor 1080 signalet ble skalert opp til 4K). Slike "sammenligninger" er selvsagt helt umulige, men min oppfatning var helt klart at bitts and bytes ikke forteller hele sannheten. Antall bitts forteller f.eks kun om teoretisk oppnåelig kontrast - hva kameraet i praksis klarer er en helt annen sak.
Hørte fra en i BBC at D-20 (som de skyter en krimserie med nå) slo fullstendig nockout på alt de hadde sett før av digitalt.
Uansett er vel RED og SI de eneste (for øyeblikket) RAW alternativene som er oppnåelig for oss dødelige (hvis man absolutt må kjøpe og ikke leie).
Jeg tror den største fordelen med 35mm er alle fagfolkene som kan jobben sin, og er sikker på at når alle buggs er luket ut, software/arbeidsflyten er på plass og fagfolkene har fått erfaring, er både RED og SI kameraer de fleste vil være kjempefornøyde med.
Før det vil det i hovedsak være "teknofriker" som deg(!) og meg(!), med mange spesielle behov og varierte typer oppdrag som vil dominere i kundekretsen.
Uansett, det viktigst av alt: hvordan ser bildene ut, blir filmen bra, er oppdragsgiver fornøyd og kjøper publikum biletter...