Vurdering på kjøp av nytt kamera..

Innleggav Christian m » lør 28.07.2007 0:34

Nå skyter jeg kun dv, fyren fra nrk stoppet opp for å forsikre seg om at det IKKE var hdv, "bare blocking og dritt" var kommentaren som forsåvidt stemmer eller ett hint om at hdv vil dem ikke ha.

Jeg tror selv jeg ikke kommer til å jobbe med hdv, blir evnt til nød. Dvs for min egen del gjør jeg nå en test av litt pene vestlandsbilder, dv og hdv vs hverandre både i forhold til opp og nedskalering samt hva for codec som er "best" å rediger i ut over mpeg2.

P2 er ett "overlegent" system for tapeløs produksjon etter min mening, virker som sony ble tatt litt på senga også når det kom. Når SD får enda bedre kapasitet kommer nok dette systemet sine styrker å komme fram, blir vel en drøm i framtididen å kunne ha ett skulder kamera med 5 x 128gb kort... :bitchin: For så lenge man kan holde råstoffet lengst mulig på flashminne er man jo home safe med fysisk krasj. Men skulle man få krasj på en hardisk så kan jo stort sett alltid Ibas hjelpe, men bare diagnose koster mer enn ett par P2 kort...

Vet dem gjorde Hundeløpet i Alaska, omtrent som ett svar på Sony sin pr. jippo på ferie med landrover. Xdcam må fraktes fra sted til sted med luftfjærer mens P2 kan slenges i en slede og fraktes av hunder i -40 og fremdeles få bilder mens man reiser :bitchin:
medlem i 203 måneder
 

Innleggav gunleik » lør 28.07.2007 0:48

Bare som en digresjon (og fordi jeg ikke kunne dy meg...)

Jeg lager videomaterialet til IBAS

Vel... så var det nevnt... -;((

I tillegg snakket jeg jo om speilede disker...

G

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Venter med HDV

Innleggav Macuariuz » ons 15.08.2007 14:34

Takker for svar, men ble egentlig ikke noe klokere. :rolls eyes:
Utifra det jeg har lest på div. forum og nettsider, venter jeg med HDV og satser heller på et semiproff DV- kamera ala. Sony PD170. Forslag til andre kamera som kan anbefales å sjekke ut mottas med takk. :-)
medlem i 208 måneder
 

Innleggav Vassago » ons 15.08.2007 14:40

Koster ikke det ca. like mye som en XH A1 da? I så fall er jo A1 også et bra DV-kamera, men du har muligheten til å prøve deg litt med HD også, selv om folk tydeligvis har klart å skremme deg bort fra HDV.
medlem i 219 måneder
 

Innleggav gunleik » ons 15.08.2007 14:43

jepps

men med ah-1 får du "ekte" 16:9 chip.

170'en er veldig lysfølsom.

g

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Innleggav THB FILM » tor 16.08.2007 0:29

Ta en titt inne på Video4.! Helt nytt kamera fra Sony.(XD-CAM) Dette blir et kjempekamera tror jeg, med temlig bra lagring på kort.! Spørs på prisen da.!

THB FILM
medlem i 201 måneder
 

Innleggav Christian m » tor 16.08.2007 0:47

THB FILM skrev:Ta en titt inne på Video4.! Helt nytt kamera fra Sony.(XD-CAM) Dette blir et kjempekamera tror jeg, med temlig bra lagring på kort.! Spørs på prisen da.!

HDV turbo...fysj :bitchin:

Nei "fullpakke hd" på budsjett er enten hvx200 eller hpx500, bare synd P2 kortene er litt dyre enda.
medlem i 203 måneder
 

Innleggav THB FILM » tor 16.08.2007 1:04

Jeg vil ikke ha det kameraet,! men for di som på død og liv skal kjøpe HDV, så kan dette vere aktuelt kamera.!

THB FILM
medlem i 201 måneder
 

Innleggav THB FILM » tor 16.08.2007 1:13

Det er faktisk et HD kamera, og ikke HDV.! :-)
medlem i 201 måneder
 

Innleggav Christian m » tor 16.08.2007 1:19

THB FILM skrev:Det er faktisk et HD kamera, og ikke HDV.! :-)

Tja, Mpeg2 lange goop tider og enten 18/25mbits konstant eller 35 variable. Er litt bedre enn hdv teknisk sett, feks. bedre lydbit, men ellers mistenkelig likt, hva som utgjør forskjellen er optikken på skulderkameraene. Fremdeles holder jeg en finger på dvcprohd, uansett håndholdt eller skulderkamera om man skal skyte hd, og har råd til det vel og merke(noe jeg ikke har..).
medlem i 203 måneder
 

Innleggav gunleik » tor 16.08.2007 1:46

Må innrømme THB, at din totale grusing av HDV henger lite sammen med anbefalingen av XD-CAM -;)

Uanz, det finnes verktøy for alle slags jobber.
Av og til er det sikkert HDV eller XD-CAM som kan være det beste verktøyet tilgjengelig.

Om man husker på GOP og 4:2:0 når man skyter, tror jeg t.o.m. HDV er et godt alternativ for mange skudd.

XD-CAM er bedre for de samme skuddene med de samme forutsetningene...

Men hvorfor du kaller XD-CAM "ekte" og HDV "uekte" HD... Vel jeg sliter litt der. For meg ligner de mye på hverandre ut fra en del grunnprinsipper.

Gunleik

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Re: Vurdering på kjøp av nytt kamera..

Innleggav Macuariuz » tor 20.12.2007 12:51

Hei!

Kommer til å lage en god del film som skal brukes på web.
Må også ha mulighet til å lage for DVD så best mulig bilde og lyd for begge deler.
Har ca. 50 laken å bruke på dette, men trenger også noe lydutstyr slik som tråløs mygg, shotgun-mic og boom pole, stativ osv.

Litt prisforskjell, men her er kameraene jeg har sett litt på:
Canon XH A1
Sony HVR-Z1E (Her en brukt på hånd)

Hvem ville dere ha gått for til mitt bruk? :rolls eyes:
medlem i 208 måneder
 

Forrige

Returner til Kamera



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]