Vurdering på kjøp av nytt kamera..

Vurdering på kjøp av nytt kamera..

Innleggav Macuariuz » ons 25.07.2007 19:37

Hei!
Ser det er noen tråder om det samme tema, men prøver meg med denne.
Lurer på om jeg skal ta et steg videre, og kjøpe meg HDV kamera.
Spørsmålet er hvor mange høvdinger jeg vil bruke på nytt proff kamera.
Har sett litt på disse i prisklassen 25 - 35.000,-
Canon XH-A1
Sony HVR-Z1
I prisklassen 35 - 45.000,- har jeg sett litt på disse to:
Panasonic AG-HVX200
Sony HVR-Z1E
Noen som har innvendinger på min vurdering av kamerakjøp?
Erfaringer, andre typer jeg burde vurdere, mest for pengene osv. ;)
medlem i 208 måneder
 

Innleggav gunleik » ons 25.07.2007 21:03

Kjøp HVX, om du kan. MEN det er ikke et HDV kamera (og det er derfor du vil ha det)

Uten P2 kort eller FireStore er HVX'en et DV kamera, men med P2 kort eller Firestore skyter det DVCPRO HD - det samme som f.eks. VariCam

Det er også mulig å skyte rett til f.eks. en laptop.

Om catch'en med HDV etc, les disse trådene

http://video1.no/forum/viewtopic.php?t=509
http://video1.no/forum/viewtopic.php?t=504
http://video1.no/forum/viewtopic.php?t=516

mvh:
Gunleik

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Innleggav Vassago » ons 25.07.2007 21:53

PS: HVX koster i realiteten langt mer enn kun prisen på kamera. P2-kort er ikke billige, og du må finne en god løsning på heldigital backup.

Jeg havnet på HDV, og angrer ikke foreløpig. Men så har jeg heller ikke planer om å produsere HD-sendinger for tv på en stund, skal du det må du nok over på HVX.
medlem i 219 måneder
 

Innleggav gunleik » ons 25.07.2007 23:15

HVX'er blir stort sett solgt med P2-kort for tiden. Husker ikke om det er 2x 16GB eller 2x 8GB eller ett av hvert.

Mer en nok til å jobbe rasjonelt uanz.

Edit:
Om du har råd, er årsakene mange og gode for å DVCPRO HD i stedet for HDV.

i-frame kompromering
bedre farger
Keying

for å nevne noe

Og back-up, selv med to HDD kopier av alt du gjør, blir dette rimelig i forhold til (DVCPRO HD) taper.

G

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Innleggav OleKristian » tor 26.07.2007 16:24

Video4 selger med 8 GB-kort.
Noen som har en enkel tabell på hvor mye du får dytta inn på et 8 GB P2-kort i forskjellige formater?

Mvh
Ole Kristian
medlem i 208 måneder
 

Innleggav gunleik » tor 26.07.2007 18:10

i 1080: 1 gb/minutt ved 25p

i 720: det dobbelte

Med to kort kan du backe opp det ene mens du skyter på det andre.

G

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Innleggav Vassago » tor 26.07.2007 18:32

Så på ett 8gb kort blir det plass til 8 minutter..? Jeg håper jeg misforstår. :)
medlem i 219 måneder
 

Innleggav gunleik » tor 26.07.2007 19:14

Du misforstår ikke.

Det er derfor jeg har firestore og skjøt rett til fcp før det.

Mange velger å skyte 720 i hovedsak (over-/undercrank er en 720-only feature).

Jeg syns 1080 bildene blir best, også når man skal levere i SD.

Gunleik

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Innleggav Vassago » tor 26.07.2007 19:52

Som en generell regel er det vel alltid kjekt å ha litt å gå på når det gjelder oppløsning. I alle fall slik jeg jobber, det hender desverre en gang iblandt at ting vises i mer enn 100%. :)

Og jeg skjønner løsningen med HD, men det er utelukket i mange situasjoner. Slik jeg filmer utendørs ville det vært særdeles upraktisk å måtte ha med en data å skyte til. (For du kan ikke koble disken rett på kamera regner jeg med? I så fall hjelper det jo noe)
Enda verre ville det vært om jeg bare hadde et par 8gb-kort, og altså fikk et kvarter footage mellom hver gang jeg måtte hjem og unloade.

Og HD er billig ja, men det er vel neppe spesiellt ideelt eller bærekraftig å utvide lagringsplassen hver gang man skyter noe? Jeg tenker da på ekstern lagring først og fremt. Med RAID-løsninger vil jo lagringen kunne være relativt trygg, men om det brenner etc der man jobber liker jeg å ha kopier et annet sted også. Hvordan gjør du det, lagrer harddisker? Jeg tror på deg at det er mulig å løse dette rasjonellt, jeg bare lurer på hvordan. :)
medlem i 219 måneder
 

Innleggav gunleik » tor 26.07.2007 20:12

Firestore monterer jeg rett på kameraet.

Koster 20k + mva ca

Har til og med kjørt snøscooter med den -;)

Gunleik

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Innleggav Vassago » tor 26.07.2007 20:16

Skjønner, da hjelper det jo litt. Men det er jo nærmest en forutsetning for min del om jeg skulle hatt HVX, eller i det minste 2-3 16gb kort, og da mener jeg det blir riktig å si at prisen på kamera i realiteten er en del høyere enn kamera som bruker MiniDV-taper.

Uansett, jeg er nysjerrig på backup-løsninger for tapeless worklflow jeg. :)
medlem i 219 måneder
 

Innleggav gunleik » tor 26.07.2007 20:38

Speiler alle disker, lagrer på HDD.

Har en enkel RAID-løsning der jeg bare smeller diskene på hylla (som taper)

Ca 1500 NOK for 2 x 500 gb i disse dager.

Ville uanz ikke backet opp til HDV, og en løsning for DVCPRO-HD taper kommer fort opp i noen hundretusen.
... og det er jo teit, i og med at jeg har bestilt tapeløse Red -;)

Red skyter forresten til (veldig raske) CF kort i tillegg til (mye billigere enn Firestore, 1000$/stykk) harddisker.

mvh:
Gunleik

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Innleggav Vassago » tor 26.07.2007 20:41

Kult, takker! :)

Red blir nok morsomt, noe jeg sikkert kommer til å se på om et par år eller der omkring. :)
medlem i 219 måneder
 

Innleggav Christian m » fre 27.07.2007 0:28

Jeg endte opp med ett brukt Z1 av den enkle grunn, det finnes ikke idag noen effektive løsninger som gir samme sikkerhet som tape i forhold til backup av data fra ett hvx i felten, da er pris tatt med som ett viktig ledd i likningen.

Løsninger som feks. QUANTUM SDLT 600 er pr. idag for dyre for annet enn de største.

Ja, hardisker dør sjelden og man kan raide dem, men ikke alltid det er mulig å ha med seg i felten. For min del vet jeg at jeg måtte hatt minst 5 16gb kort for å kunne gjøre de jobbene jeg har gjort. Da ville ikke backup med raid på redigeringsrommet vært noe problem, men 4-5store kort koster MYE penger.

Firewire er ikke veldig egnet til bruk i felten, fysiske holdbarheten er for dårlig, sikkerhet i forhold til brente porter og fukt om man jobber mye ute. I tilegg er firestore kun en hardisk med risikoen det medfører. Det må understrekes at denne erfaringen er kun IT delen av meg, har ikke prøvd FS i felten, men er ekstremt skeptisk til å bruke innedørs utstyr ute...spesiellt kabler som skal overføre elektriske signaler uten former for beskyttelse mot fukt.

I tilegg kreves ikke HD, sikkelig hd...hdv er ikke noe nrk og andre liker, enda og kommer heller ikke til å bli noe krav til mitt bruk(nyheter og litt den typen ting av sports arr.) det nærmeste året. Litt oftopic, men jeg tror faktisk ikke man klarer å skille dvcpro50(hvx) bildene til nrk og mine dvcam bilder som blei sendt i ett innslag før ekstremsportveko på sportsrevyen, mulig det er noe xdcam inni bildet der også for alt jeg vet.

JA jeg er av den paranoide typen som kjører både hardware brannmur og software brannmur på pcn min O:-) Skal jeg kjøre raid for å bevare er jeg sikkert av typen som kunne kjørt Raid6 og ups + evnt tapebackup(datatape) i ny og ne.

Men til syvende og sist, jeg skulle gjerne hatt ett hvx om det var økonomisk forsvarlig, for det er bedre enn hdv på alle områder + tapeløst som paradoksalt nok er hvorfor jeg liker tape o_O
medlem i 203 måneder
 

Innleggav gunleik » fre 27.07.2007 10:18

Skjøner vurderingen og er ikke bastant når det gjelder bildekvalitet.

Brukt riktig kan nærmest alle de litt større kameraene på arkedet i dag lag fantastiske bilder. Problemet dukker opp når man ønsker å gjøre ting kameraene ikke er gode på. Greier man å unngå dette, er nær sagt alt av dagens kameraer brukelig for profesjonelle produksjoner. Og bare så det er sagt: HVX'en har også mange og helt klare begrensniger. Men det er litt mindre å tenke på (for meg) enn om jeg skulle ha jobbet med DV/HDV.

P2 er unødvendig dyrt (i dag), og bærer preg av at Panasonic ikke hadde tilgang til raske nok minnekort, da løsningen skulle lanseres. I dag antar jeg de ville gått for CF - slik flere andre gjør.

Solid state (CF/P2) regnes i alle de sammenhengene jeg har sett det vurdert, som en tryggere form for opptak enn tape/disk.

Jeg hadde kjøpt CinePorter i stedet for FireStore, om de hadde fått den ut av døra. To raidede (speilede) disker som var koblet til P2 porten i stedet for FireWire tapning.

Når det har sagt, har Firestore vært utrolig driftssikkert for meg.

Med hensyn til hvor mange kort man trenger, er dette en stor diskusjon over alt på nettet, men det ser ut til at i praksis løser de fleste som jobber med reklame/feature/doku det hele med 2-3 kort, uavhengig av størrelse på kortene. Du kan hot-swap'e kortene og tømme dem inn på et backup medium mens du skyter. Det hundekappløpet i Alaska ble skutt slik. Varicam'ene stoppet pga vær/kulde/fukt/kondens. P2 kameraene gikk og gikk.

Unntaket er de som trenger å gjøre timesvis med kontinuerlige opptak. Der er det noen som greier seg med de nevnte 2-3, andre som trenger en ekstra person.

Jeg gikk for Firestore, fordi det er så sabla enkelt...

Jeg skjønner IT-argumentet godt, og disker ryker.
Men jeg har aldri hatt problemet at 2 disker har røket samtidig... enda.

Når Peter Jacksom og Steven Soderbergh tør å basere produksjoner på diskbaserte løsninger elller CF-kort, passer det godt med den erfaringen jeg selv har fra felten. Teoretisk sett ser det skummelt ut, i praksis funker det veldig greit.

Når det er sagt, FW-porten er noe dritt. Skulle gjerne hatt en annen løsning.

Gunleik

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Neste

Returner til Kamera



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]