Stativ, gode panoreringer

Stativ, gode panoreringer

Innleggav Vassago » fre 20.07.2007 22:43

Hei, beklager at en "stativ"-tråd havner under Kamera-området, jeg så inge bedre egnet i farten.

Spørsmålet mitt er dette, til dere som kan dette og vet litt om det; Hvor mye må jeg opp i for å få et stativ som vil gjøre det mulig å gi meg gode panoreringer? (Og gjerne generelle "følge"-skudd, altså vertikalt også)
Jeg kjøpte XH A1, og er veldig fornøyd med det, men med mitt Slik-stativ som jeg kjøpte til foto, er det umulig å panorere bra. Smoothcam i FCP redder dagen noe, en det tar veldig lang tid, og jeg ville selvsagt foretrukket å få det bra fra kamera.

Man får jo stativer fra 1000,- og oppover, og jeg lurer rett og slett fordi jeg ikke føler meg komfortabel med å stole på forhandelerene av stativene som mener jeg må opp i 10.000,- for å få noe brukbart. Jeg HÅPER det finnes noe billigere jeg kan bruke, men trenger altså litt input. :)
medlem i 219 måneder
 

Innleggav gunleik » lør 21.07.2007 1:01

Jeg er redd han/hun har rett.

Kjøp gjennom videospesialist. Koster fra (minimum) 10k og enkelt opp i 250k for et godt hode.

G

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Innleggav TigerOla » lør 21.07.2007 1:15

Av egen erfaring, vil jeg anbefale Miller og Sachtler - gode stativ til mitt bruk og solide hoder med trinn - ikke trinnløs jallaplast som skal være så top-notch og ofte et salgstriks fra selgere uten peiling, som om alt som er trinnløst er helt magisk dønn best.

Har en ganske gammel Sachtler fra pre 94 (det ble kjøpt brukt) som har fem trinn på både pan og tilt - kan omtrent legge all min kroppsvekt (nå skal det også sies at jeg går under vektklassen PINGLE) og fortsatt ha samme 'rate of pan' - om du skjønner..

Koster flesk for mannen i gata - men det er fort inntjent igjen når du kan sitte i klipperommet etterpå og fryde deg over de herlige bevegelsene og vite at "dette har jeg gjort" vs. stygge jaggy bevegelser folk flest får med sine plastikkstativ. :bitchin:

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Innleggav Vassago » lør 21.07.2007 9:26

Takk til begge!

Å sjekke brukt var jo en god idé, det har jeg ikke tenkt på engang. Ellers får jeg belage meg på mange timer med SmoothCam-analyse frem til det blir innkjøp av skikkelig stativ ja. :)
medlem i 219 måneder
 

Innleggav Vassago » lør 21.07.2007 9:52

Så et stativ som dette er ikke bra nok mener dere?

http://www.video4.no/index.php3?ID=Produkter&ID2=Vis&counter=641

Fått bra i test og slikt da. Jeg får vel prøve å teste det selv en gang, se hva jeg egentlig trenger, og om forskjellen i kvalitet er like stor som forskejllen i pris.
medlem i 219 måneder
 

Innleggav gunleik » lør 21.07.2007 10:43

Pragmatiske Gunleik svarer:

Veeeldig mye bedre enn et still stativ -;)

Det er noen stikkord i annonsen jeg henger meg litt opp i

"Best sub 400..."

"Best ENG tripod"

Når det er sagt, det viktigste er å sjekke at det tåler vekten (og det tror jeg det gjør)

Men det er en god plan å sjekke sachtler, miller og cooper på ebay.

Klin til!

G

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Innleggav THB FILM » lør 21.07.2007 11:56

Har brukt forskjellige stativer gjennom tidene, og Sachtler stativene er de mest solide jeg har brukt.! Libec stativene er noe lettere men ikke så teite som Sachler.(Da mener jeg stødigere i pan og tilt.) Fotostativ til video/film bruk er bortkastet.! Videostativer har olje demping, altså hodene er innsatt med olje for og dempe starten og stopp i panoreringer og tilt. Dette har du ikke i et fotostativ.Det kameraet du har vil fint kunne brukes på dette stativet: SACHTLER DV 4II SLMCF fra VIDEO 4.(Vekt på stativet:4,8 kg og tåler et kamera på 6 kg.!Pris kr:12,200 +mva


THB FILM
medlem i 201 måneder
 

Innleggav Olek » lør 21.07.2007 18:37

Hva med et manfrotto 503-kit til kr 5.775,- hos videoutstyr.no ?
Etter hva jeg ser veier ikke XH A1-en mer enn at dette stativet burde holde.

Har god erfaring med disse stativene :-)

Komplett stativ med kulehode og bag.
503 Hode med motvektsfjær, 755B bein med kule, MBAG80P stativbag.
Maks høyde 173,5cm
Min. høyde 59cm
Maks belatning 4,4 kg
Vekt 4,4kg

Olek
medlem i 200 måneder
 

Innleggav Vassago » lør 21.07.2007 18:53

Ok, så du mener det er mulig å få helt ok resultater med et slikt stativ? Jevne panoreringer, og relativt greit å følge i alle retninger?
Jeg tipper det blir et stativ i den prisklassen for meg, og fikk litt troen på det Libec-stativet jeg nevnte ovenfor, men jeg må få prøvd et par stativer så jeg vet litt mer hva forskjellene er og hvor store de er. :)
medlem i 219 måneder
 

Innleggav OleKristian » lør 21.07.2007 19:53

Bruker manfrottostativet til Sonys PD170-kameraer og det fungerer kjempebra. Nå vet jeg jo ikke helt hvordan utformingen er på Canonkameraet, så ut til at det skulle være litt tyngre enn et PD170, men som du sier, du får jo bare teste og finne ut av det.

:-)

Olek
medlem i 208 måneder
 

Innleggav THB FILM » lør 21.07.2007 21:40

Fant ikke det stativet du referer til fra Videoutstyr, men noe som er viktig er og ha et litt tyngre stativ, gjerne som tåler dobbelt av vekta på kameraet.! Jeg har prøvd det meste innefor stativer i årenes løp, og det er mye søppel ute å går.! Et skikkelig stativ koster penger, og med litt omtanke så er det noe man sjelden bytter ut om man bytter til evt større og tyngre kamera senere.! Da er det kjekt og ha et stativ som tålet vekta i stedet for og investere i enda et nytt stativ.! De ramler fort i pris brukt de også.! Jeg har nå drevet filmproduksjon i 15 år og kjenner nok en del til hva som lønner seg og ikke.!!!! Husk det hjelper ikke og ha et dyrt kamera og et elendig stativ. Stativet er en vesentlig del for og få bra opptak.! Lykke til med valget av stativ.

THB FILM
medlem i 201 måneder
 

Innleggav gunleik » søn 22.07.2007 0:54

Pragmantiske Gunleik slår til igjen.

Om du ikke har råd til en sachtler, kommer du mye lenger med et Libec enn du noengang kommer med et still-stativ eller uten stativ.

Men det er nu bare meg.

mvh:
Gunleik

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Innleggav THB FILM » søn 22.07.2007 1:19

Gjør valget av stativ veldig enkelt.!!! Ring VIDEO 4, og fortell hvilked kamera du har, og de velger et riktig stativ til deg.! Til den prisen du vil ha.(Pluss/minus) Dette er profersjonelle folk som vet hva de selger og prakker ikke på deg noe du egentlig ikke ønsker.! Der handler du trygt. Elkjøp ol.vet pokker ikke opp og ned på et stativ, de skal bare selg men har null peiling.! Det samme med kameraer også.! Null peiling.!!!

THB FILM
medlem i 201 måneder
 

Innleggav Christian m » man 23.07.2007 20:27

Er vel litt i samme området selv for tiden, bruker ett LITT for lite Libec th950 stativ til Z1'n jeg jobber med. Må gå til innkjøp av kraftigere stativ og Sacthler har en fordel mange andre ikke har før du bikker MYE mer kronasjer en sacthler, fungere smooth når det er KALDT...jobber man ute i noen form er det lite annet jeg banner høyere over enn stativhodet som er treigt som sirup fordi det er høst..
Catchen med sachtler er at dem er dyre, spesiellt i Norge.
medlem i 203 måneder
 

Innleggav THB FILM » man 23.07.2007 23:21

Problemet med billige stativer er at du ikke har valgmuliheter for og endre motstand på tilt og pan. Noe som har fordel når tempraturen synker ute. Jeg har et kamera som veier 10kg, og måtte den gang opp i en pris på 40.000,- for stativet. Mener stativet mitt klarer 18 kg. Og har 3 innstillinger for pan og tilt. Stativ er dyrt det, kan jo egentløig lure på hvorfor når du kan få et meget bra kamera for samme prisen.! Men slik er denne film og videoverden.!

THB FILM
medlem i 201 måneder
 

Neste

Returner til Kamera



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]