XH A1 - hvordan er det med...

XH A1 - hvordan er det med...

Innleggav Odinikus » tor 12.07.2007 17:42

Hei
Jeg og noen venner vurdere å starte et lite selvskap for bryllups video produksjon. og vi må i så fall kjøpe/leie inn videokameraer. Jeg mener at vi kanskje bør vurdere XH A1 mest fordi 16:9 og ikke pga. HDV. Men det som i så fall er litt viktig er hvordan er det med XLR kontakten på kameraet har det +48V. Og hvordan er kamera et i bruk. Har XM2 å bruker det men vis vi skal lage slike produksjoner trenger vi flere kameraer derfor undrer jeg meg.

Odin

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 

Innleggav Froskus » tor 12.07.2007 18:39

Fra Canons side:
The XH A1 XLR terminals (CH1, CH2) supply phantom power
Fra Wikipedia:
Phantom power (labeled as +48 V on some audio equipment)

Så 48 volt ser det ut som den har støtte for.
EDIT: Ser nå at man har en fysisk on/off bryter for +48V til kanal 1 og 2.

Her hos oss bruker vi dette kameraet(ene) til å lage saker på lokalTV.
- Det gir gir fine bilder, men noen journalister mener det er noe blasse farger på dette i forhold til f.eks Sony kameraer. (vi har byttet fra Sony til Canon)
- Fikk også høre at den hadde en relativt god bildestabilisator som du kan ha på når du har kameraet håndholt. Det ble ikke så bra dersom du har på bildestabilisatoren og du har kameraet på stativ.

Når det gjelder lyd, så kan du enten bruke den innebygde mikrofonen, eller XLR kontaktene (dette er bare en kjapp innstilling i lydmenyen)
Våre XLR journalist-mikrofoner funker flotters med kameraet.

Bilder tatt med kameraet:
Bilde Bilde Bilde
Et lite innendørs-klipp....veldig uinteressant motiv men. Det var jeg som satt å lekte meg litt på jobben MPEG2-fil
medlem i 212 måneder
 

Innleggav Odinikus » søn 15.07.2007 14:55

Takk for hjelpen.

Odin

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 

Innleggav Vassago » søn 15.07.2007 18:34

Froskus skrev:Fra Canons side:
The XH A1 XLR terminals (CH1, CH2) supply phantom power
Fra Wikipedia:
Phantom power (labeled as +48 V on some audio equipment)

Så 48 volt ser det ut som den har støtte for.
EDIT: Ser nå at man har en fysisk on/off bryter for +48V til kanal 1 og 2.

Her hos oss bruker vi dette kameraet(ene) til å lage saker på lokalTV.
- Det gir gir fine bilder, men noen journalister mener det er noe blasse farger på dette i forhold til f.eks Sony kameraer. (vi har byttet fra Sony til Canon)
- Fikk også høre at den hadde en relativt god bildestabilisator som du kan ha på når du har kameraet håndholt. Det ble ikke så bra dersom du har på bildestabilisatoren og du har kameraet på stativ.

Når det gjelder lyd, så kan du enten bruke den innebygde mikrofonen, eller XLR kontaktene (dette er bare en kjapp innstilling i lydmenyen)
Våre XLR journalist-mikrofoner funker flotters med kameraet.

Bilder tatt med kameraet:
Bilde Bilde Bilde
Et lite innendørs-klipp....veldig uinteressant motiv men. Det var jeg som satt å lekte meg litt på jobben MPEG2-fil


Fargene er blassere fordi det er et mer "rått" bilde såvidt jeg har forstått. Man har veldig god kontroll over farger osv med dette kamera, så dere kan enten lage eller laste ned ferdige custom presets som gir et bilde langt mer likt Sonys. Jeg foretrekker imidlertid å filme uten altfor drastiske korrigeringer i kamera, og tar det heller i etterbehandlingen.

Men det er kun hva jeg har forstått så langt, akkurat begynt med kamera selv.
medlem i 219 måneder
 

Innleggav Christian m » søn 15.07.2007 21:38

Vassago skrev:Jeg foretrekker imidlertid å filme uten altfor drastiske korrigeringer i kamera, og tar det heller i etterbehandlingen.

Man skal være veldig forsiktig å ha holdningen "vi fikser det i post" med dv og hvertfall hdv, du har veldig lite spillerom i ettertid...

Men nå har vel semiproffkameraer og oppover en tendens ti lå være litt mindre "fargemettet" enn forbruker kameraene uansett.
medlem i 203 måneder
 

Innleggav gunleik » man 16.07.2007 23:06

Og om du på død og liv vil ha poshe farger, er det vel bare å skru dem opp på kameraet.

Se opp for at ting kan blø om du tar i.

Gunleiki

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Innleggav Froskus » man 16.07.2007 23:11

ehm....har du mulighet til å skru opp fargene i XH A1??
Hvor finner du denne knappen/menyfunskjonen?
Den har i alle fall jeg lett godt etter....
medlem i 212 måneder
 

Innleggav Vassago » man 16.07.2007 23:35

hehe Du kan skur opp fargene masse, og justere velig mye annet enn bare RGB-kurvene også.

Det greieste er som sagt å laste ned noen gode Custom Presets.


http://www.dvinfo.net/conf/showpost.php?p=656507&postcount=78
Denne linken er til en beskrivelse av en preset som gir deg veldig knall farger. Altfor knall for min smak, og fargene ser ikke helt sunne ut i scope. Spesiellt rødt/orange osv sliter under visse forhold når du presser slik, men det må man evt. nesten tåle.
Første siden av tråden jeg linket til inneholder 18 andre presets, så du får laste ned, legge over på minnekort, og glede deg over et langt mer fleksibelt kamera enn hva du er vant til om du ikke har brukt slikt før. :)
Sist endret av Vassago den tir 17.07.2007 0:25, endret 1 gang
medlem i 219 måneder
 

Innleggav Froskus » tir 17.07.2007 0:07

takk takk, men Hvor i kameraet / Menyen er det du kan skru opp fargene? Det eneste fargegreiene jeg har funnet er no colorcorrection som liksom skal kunne korrektere to farger, eller noe sånnt.
medlem i 212 måneder
 

Innleggav Vassago » tir 17.07.2007 12:21

Meny -> Customize -> Custom Presets. Velg en av de 6 første, og endre alt du måtte ønske.

Så, på kameraet,har du en knapp for Custom Preset On/Off, og en ved siden av for å velge. Trykk på on off, bruk valg-knappen for å finne den du nettop endret (Husk nummeret), og trykk på On/Off igjen for å aktivere denne.

For meg er i alle fall det den beste måten å gjøre det på, da jeg ikke endrer de originale instillingene, men kan ha diverse presets for de forskjellige situasjonene jeg trenger noe annet til.

Alt står i manualen. :)
medlem i 219 måneder
 

Innleggav Froskus » tir 17.07.2007 13:21

Tuuuuusen takk!!
Da er det bare å lese i manualen hva hvert parameter endrer :-)
medlem i 212 måneder
 

Innleggav THB FILM » søn 22.07.2007 1:37

Jeg har tidligere drevet med bryllupsfotografering og bryllupsfilm. Hvorfor ikke ta det opp i dv.?? For så videre og lage en dvd av det, Hva er så viktig med hdv når det uansett skal til dvd for og sees igjen der.!!! En bryllupsfilm er en dokumentasjon av dagen ikke en film med farveendringer og dikidarier. Det vil sikkert ikke de som skal ha den inponert over.! Jeg har laget sikkert hundre av dem tidligere. Det som er mest viktig under et slik opptak er en meget god retningsmicrofon. Og evt tråløse mygger. Og husk en viktig ting::: Ikke bruk halogenlamepr på flere hundre vatt.! Tenk og få dem midt i pleisen.!:-) Lite populært.! Og bruk to kameraer under opptak. Husk at skal du/dere ta betalt for og lage slike filmer så forventer kunden at det blir gjort på en profersjonell måte. En fotograf tar ca 5-6000,- for sin jobb, og du/dere bør kanskje ha det samme.! Jeg tok 6500,- og da fikk de en ferdig redigert film på ca 2 timer.

THB FILM
medlem i 201 måneder
 


Returner til Kamera



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron