Nytt kamera, JVC GZ-MG505

Nytt kamera, JVC GZ-MG505

Innleggav aagee » ons 23.05.2007 1:12

Hei

Er nå på tampen til og kjøpe mitt første kamera.
Jeg har kommet fram til et kamera jeg vurderer og kjøpe, JVC GZ-MG505.

Har en mac og vurderer og kjøpe final cut exspress.
Jeg lurer på om dette kameraet støtter mac og hvordan det fungerer i lag med final cut, leste at det brukte MOD-format som jeg ikke har hørt om før.

Kan blitz-skoen bare brukes til foto-blitz eller kan den brukes til mikrofon eller vanlig lys til kameraet?

Kameraet har en CCD-sensor med 2,5Mp effektiv oppløsning, men stillbilde oppløsning på 4,9Mp,
er det egentlig bare 2,5 og forstørret til 4,9 eller er det en annen sammenheng?

Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Innleggav thomasb » ons 23.05.2007 12:02

Jeg vil anbefale deg å foreløpig styre unna HDD-kameraer. Final Cut har ikke støtte for .MOD-filer. De må i så fall konverteres med f.eks. MPEG Streamclip, før de kan hentes inn i Final Cut, og det blir kanskje litt vel slitsomt i lengden? :)

Jeg vil heller anbefale deg å kjøpe et tape-basert kamera. Det er nok det beste å gå for, dersom man er ute etter et forbrukerkamera i dag. Hvor mye penger tenker du å bruke på et kamera? Det har jo litt å si for hva som kan anbefales.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 247 måneder
 

Innleggav aagee » ons 23.05.2007 13:03

Gikk til jvc si heimeside for og sjekke, da stod det at det brukte MPEG2-PS format, støtter final cut dette bedre?
Er det noen som har noen gode tape-baserte kameraer og andbefale til en prislapp 7-10 000? Ønsker helst kamera med 3ccd.
Takker for alle forslag!!

Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Innleggav thomasb » ons 23.05.2007 17:08

.MOD-filene inneholder MPEG2-video, men jeg er usikker på hva slags lydformat det er snakk om. Tror faktisk det er AC3. Final Cut og de fleste andre videoredigeringsprogrammer har generelt dårlig støtte for formatene de nyeste forbruker-HDD-kameraene bruker.

Jeg vil anbefale deg å lese litt anmeldelser på: http://www.camcorderinfo.com/

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 247 måneder
 

Innleggav aagee » tor 24.05.2007 10:36

Takk for hjelpen thomas, blir nok ikke HHD-kamera på meg nå.
Satser nå på tape-basert, tenker på ett brukt Canon XM2 til ca 10 000. selv om det ble på kanten av hva jeg vil bruke på kamera så håper jeg det er verdt de. Rekner med det skal gå fint med final cut med dette kameraet?

Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Innleggav gunleik » tor 24.05.2007 10:55

Canons HV-20 ser veldig bra ut

sjekk her:

http://www.dvxuser.com/V6/showthread.php?t=98179

Jeg liker XM2 veldig godt og brukt det i maaaaange timer, men dette er morsommere.

Gunleik

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Innleggav thomasb » tor 24.05.2007 15:24

CamCorderInfo.com sin test av Canon HV20 kan også være verdt å få med seg.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 247 måneder
 


Returner til Kamera



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]