Hva anbefaler dere?

Hva anbefaler dere?

Innleggav jeberik » man 26.03.2007 20:05

Hei!

Jeg er i ferd med å gå til innkjøp av et nytt videokamera, er ikke fornøyd med det jeg har (blir for tungvindt å redigere klippene) så da roper jeg ut til dere som kan det om litt hjelp. Ser etter et videokamera som skal være enkelt å overføre filene rett til macen får så å sette igang med redigeringen (iMovie og final cut pro). akvaliteten bør jo også være bra ;)

Hva anbefaler dere, kan jeg få noe brukbart for en 5000-6000 kroner?

PS: hvis noen er ute ettter et enkelt DVD handycam så selger jeg det jeg har billig.

Brukerens avatar
medlem i 209 måneder
 

Innleggav gunleik » tir 27.03.2007 20:11

I den prisklassen er vel egentlig alle DV kameraer helt ok.

Generelt:
Ligg unna diskbaserte kameraer med fiffige komprimeringsløsninger.

Gunleik

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Innleggav jeberik » ons 28.03.2007 11:21

OK! Har sett et DV-kamera Elkjøp selger til 1999,- men da tenker jeg at dette kan neppe være bra? Er det noe jeg trenger å tenke på med zoom og lyd og diverse, vil ha et hvor alt kommer bra frem etter ferdig redigering.
Slet litt med det jeg hadde at det kom striper etter ting som gikk litt for fort når jeg filmet (biler, løpende mennesker etc. så jeg måtte passe på å bevege kamera sakte) etter jeg hadde redigert og dette vil jeg helst slippe.

Brukerens avatar
medlem i 209 måneder
 

Innleggav devotio » ons 28.03.2007 11:28

I teorien bør man klare å lage film med minimalt av utstyr, det er ikke utstyret som setter begrensiningen men din egen kreativitet. Når det er sagt kan jo utstyret hjelpe deg litt, slik at det blir litt lettere... For best bildekvalitet bør du gå for et kamera med 3 CCD brikker og skikkelig optikk, tror nok ikke du får dette til den prisen du vil ha.

Ta en titt på kameraene, se hvordan du liker å bruke det, hvor knapper er og hvor enkelt det er å stille på de manuelle instillingene.

Brukerens avatar
medlem i 232 måneder
 

Innleggav gunleik » tor 29.03.2007 18:01

At du får striper har med 2 ting å gjøre

1. lukkertid
2. kan ha noe med komprimering å gjøre om det er bgrukt entullete opptaks kodek.

På disse små kameraene har du sjeldent manuell kontroll over lukkertid og blender og de spiser lys til frokost, middag og dessert for å lage ok bilder, men om du forer dem med det, er de faktisk ganske kule - sett i forhold til pris.

optikken er en begrensning, men det er ikke noe å tenke på før du ser den

DV er et gammelt format og akkurat det har en mengde fordeler. Kodek'en er moden og støttes av nesten alt, bildene er solide og kompresjonsgraden fungerer - selv for pro produksjoner (ikke dermed sagt at DV er et pro-format, men i de rette hender... etc... -;)

Og så er kameraene ofte solide

Gunleik.

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 


Returner til Kamera



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron