Hva er viktigste fototipsene?

Hva er viktigste fototipsene?

Innleggav Even_g » søn 25.02.2007 20:23

Er det noen her som er noen sikkelig gode fotografer?
Jeg lurer veldig på hva som er det mest grundleggende og viktige når man skal filme.
Noen som kan noe? 8-)

Brukerens avatar
medlem i 205 måneder
 

Innleggav polkaking » man 26.02.2007 12:24

Planlegging, planlegging, lys og hvitbalanse.

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Innleggav wbmac » man 26.02.2007 12:36

Tja, hva skal man si :-!

Jeg skal ikke påberope meg å være en "skikkelig god fotograf", men jeg er heller ikke på helt bar bakke...

Beste tipset tror jeg må være å dra til en bokhandel og finne noen gode fotobøker, evt søke på Amazon.

Ja, det finnes mye info på nettet også, men for å lære tror jeg bøker er tingen. Så kan du lettere stille mer spesifikke spørsmål på nettet. Spesifikke spørsmål på et diskusjonsforum vil nesten alltid gi svar.

Med en bok i hånda vil du kunne sitte i go´stolen og bla deg frem og tilbake med kameraet i den ene hånda og boka i den andre.

Hvis du er helt ny på fotografering og har lyst til å lære, vil jeg anbefale at du skaffer deg info både om kameraets generelle virkemåte og om det mer estetiske "hvordan ta vinner-bilder"/komposisjon etc.

Kan godt hende du må kjøpe flere bøker, men det vil være verdt det!

Ta MASSE bilder, gjerne med forskjellige innstillinger slik at du selv ser forskjellen!

Det er morsomt å ta bilder (både stills og video), men det blir kjempeartig når man kan litt mer enn det grunnleggende :-)

Lykke til :-)
medlem i 225 måneder
 

Innleggav devotio » man 26.02.2007 20:06

Erfaring er den beste måten å lære på, bare "tulle" litt med kameraet og se hva som skjer med forskjellige innstillinger. En bok kan også komme godt med, enten til å slå opp ting du kommer på når du prøver å gjøre noe eller for å lære deg hvordan gjøre ting mer effektivt ;)

Brukerens avatar
medlem i 232 måneder
 

Innleggav ronaldhole » tir 27.02.2007 1:50

Lær deg å forstå lys. Og sett deg inn i billedramaturgi. en ting er å ta gode bilder, men det skal som regel settes sammen i sekvenser i et billedspråk; altså klipping.

Se masse filmer, dokumentarer, o.l.

Masse praksis. Viktig å bli trygg på faget, og kunne konsentrere seg om det som er foran linsa, ikke bak den. det skal du beherske.

lek deg masse.

Brukerens avatar
medlem i 224 måneder
 


Returner til Kamera



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]