Canon XL-H1 og lyd

Canon XL-H1 og lyd

Innleggav TheShirt » tir 13.02.2007 19:22

Vi bruker et Canon XL-H1 kamera og lurer på om man kan gjøre noe for å få bedre lyd? Opplever at lyden gainer...

Har slått av alt vi kan finne av instillinger som forsøker å forsterke lyden, samt stilt inn på manuelt på siden av kameraet. Likevel opplever vi, når f.eks. en samtale stilner og det bare er romlyd, så gainer det slik at man hører viftesus og alle lave lyder i "bilde".

Dette gjelder alle mikene vi har testet med. Foreløpig har vi gått over til eksternt lydopptak, på en Roland R-09 som vi da bruker XLR-mik med batterimating på. Nå er all sus og forsterking av svake lyder helt borte - er det mulig å få til på XL-H1?
medlem i 198 måneder
 

Innleggav jiggigibbie » ons 14.02.2007 17:22

Mulig folkene hos http://xlcinema.com/ har mer greie på det.

Kan jeg få spørre hvordan R-09en funker for dere? Skjønner jo selvfølgelig at det er mer hendig med lyd på kameraet.

Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

Innleggav TheShirt » ons 14.02.2007 17:33

Vi er utrolig godt fornøyd. Har brukt den på arrangementer der det har vært lydfolk, med egne miksepulter og "greie på" lyd (noe vi ikke er veldig sterke på. Og de er nesten "sjokert" over hvor bra det låter.

Nå har det også kommet en annen som jeg gjerne skulle ha testet – fordi den er på samme fysiske størrelse, har XLR tilkobling og 48V mating. Husker ikke hva den heter, men den koster om trent det samme og er med disse funksjonene enda mer anvendelig. (De innebygde mik'ene er sølvfarget og står i kryss forran.)

Kan få sjekket det opp.... Cubase H4 heter den, og koster under 3.000,-
medlem i 198 måneder
 

Innleggav jiggigibbie » ons 14.02.2007 19:14

sjekket litt om tipset ditt. Ser ut som den heter Zoom H4 og det følger med cubase LE. Specsa virker virkelig bra.

Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

Innleggav Govva » fre 16.02.2007 16:42

Har nettop fått Zoom H4 i huset, men har ikke ennu fått testet den skikkelig, men så lang ser den bra ut, til mitt bruk

Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Innleggav jiggigibbie » søn 18.02.2007 15:38

hva med en minireview elns når du har fått testet den skikkelig?

Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

Innleggav Govva » søn 18.02.2007 23:45

Har brukt noen timer til å sette meg inn i ZOOM H4
• Lyden blir bra, men er nok beronede av en bra ekstern mikrofon. Man kan velge mellom 96 khz, 46 khz, 44,1 khz og mp3.
Fungerte utmerket som lydkort, til mitt bruk, som bare har behov av å lese inn kommentartekster til film

• Menyen var litt knotat, og ikke så logisk som jeg hadde forventet meg, men når jeg vel kom inn i den, så funka det greit, men må nok trene så at man får det inn i fingertuppene. Displayen er liten og uoversiktelig, og når man som meg begyber å nærme seg 50, så er jeg helt avhengig av å bruke briller for å se hva som står det. teksten er til tilsvarende 8-9 pkt.
Menyen styres av 2 st jogger, og det var kansje litt lett å røre feil hjul.

Styrken er nok mangesidihet, da man kan brke den både som mic og lydkort. Dessuten er den liten, og lett å ta med seg.

Svakheten er nok meny styringen, og et litet uvoresiktelig display

Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Innleggav jiggigibbie » man 19.02.2007 1:24

Er det jeg har lest om den. At menyen er litt utngvindt og uoversiktlig i forhold til andre tilsvarende produkter.

Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

Innleggav TheShirt » man 19.02.2007 9:43

Humm, hva med 48khz? Den må da vel ha det, så den ikke drifter ut av sync med videobildet?
medlem i 198 måneder
 

Innleggav Govva » man 19.02.2007 10:24

Desverre så har hain trukkleif sneket seg inn. Selfølgelig skal det være 48 khz, og ikke 46 som jeg skrev. Beklager så mye

Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Innleggav KayJay » man 19.02.2007 12:56

Det som irriterer meg litt med H4'en, i tillegg til menyen, er byggekvaliteten. Det er Zoom, det er plast og det er billig - selv om det fungerer godt. Den innebygde stereomikrofonen er heller ikke helt på jordet, selv om den sliter litt i enkelte tilfeller.
medlem i 233 måneder
 


Returner til Kamera



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere