hvx 200 vs hvr z1?

hvx 200 vs hvr z1?

Innleggav nastercoff » ons 20.12.2006 20:41

hei alle sammen! jeg sitter med store planer om å investere i et av disse kameraene og lurte på om dere kunne kommet med anbefalinger? jeg er ute etter det kameraet som gir best film-look...

pluss - noen som vet hva et helt decent circular polirizer filter koster? dette hjelper vel for å fremheve farger bedre eller har jeg bomma?

Brukerens avatar
medlem i 207 måneder
 

HVX-200!

Innleggav CP » ons 20.12.2006 23:00

HVX-200 er absolutt best på film-look! 200 skyter ekte progressivt og har tonnevis med parametre for å skru bildet slik du ønsker (inkludert flere film-gamma instillinger). HVX-200 støtter også langt flere oppløsninger og formater en Z1s DV eller HDV. Skal du skyte i SD kan du velge mellom DV, DVCPRO eller gå opp til DVCPRO 50 for High-end kvalitet. I HD benyttes DVCPRO HD i enten 720p25/50 eller 1080i50/1080p25 (DVCPRO HD er av de fleste fagfolk ansett som et profesjonellt format, HDV som et konsumentformat). Å skyte progressivt er et must for å få bra film-look og det er greit å vite at HVX-200 gir deg ekte progressive opptak med høyere oppløsning/kvalitet en du får til med de-interlacing (som Z1 benytter). Z1 kommer ikke i nærheten av denne fleksibliteten og egner seg best til "video-look" og nyheter, med mindre du er flink til å skru i etterarbeidet (noe du forøvrig bør unngå med HDV).

Et bra polariseringsfilter får du for ett par lapper og oppover.
Polriseringsfilteret er primært for å ta vekk reflekser fra glass/metall osv. feks. hvis du vil filme gjennom et vindu. Filtret gir også litt dypere blåfarge i sommerhimmelen og bedre kontrast ved dis, røyk osv. Dette på bekostning av lys - du mister en blender eller to...

Forøvrig hvis vi ser bort fra filming gjennom glass osv, kan du ganske sikkert få den punchen du ønsker i fargene bare ved å skru litt på parametrene i kamera. Og da uten å miste lys, noe som du ofte ikke får nok av - du mister et par blendere når du switcher kameraene fra SD til HD, og enda litt når du filmer progressivt (et lyskitt er lurt å tenke på -hvis du ikke har !?).
medlem i 208 måneder
 

P2 hodepine

Innleggav AlexJoyce » lør 23.12.2006 15:27

AG-HVX200E er nok uten tvil det bedre kameraet, men ta med i likningen hvordan arbeid du gjør.
De P2 kortene kan være ganske knotete å jobbe med. De tar en evighet å tømme på en Mac hvis man bruker USB og hvis man har en ny Apple laptop så passer ikke det P2 kortet i innebygde kortleseren. Å basere det på standard IT komponenter skulle liksom gjøre P2 "future proof". Min erfaring er ivertfall at ikke noe sted endrer man "standarder" så fort som i IT bransjen.
FireStore disken til Focus Enhancements er nok beste løsningen tror jeg om man skal ha HVX200.
Hadde de bare kommet med et slags låse konsept for Firewire kabler slik som med BNC.
medlem i 197 måneder
 

Innleggav Knesaren » søn 24.12.2006 9:37

HVR Z1 filmer 1080i. Det er et format som snart dør (etter mine profetier).

Brukerens avatar
medlem i 232 måneder
 

Innleggav Thomas Berg » søn 24.12.2006 11:43

Hva med Canon XH A1 vs. HVX? har sett noen filmer og det er veldig bra bilde på det nye A1. Canon sitt er ikke progressivt, men det har noe som kalles 25f som skal simulere dette. Uansett så tror jeg at når man kjøper seg et hd/hdv kamera i proff klassen så får man jobben gjort.
medlem i 207 måneder
 

Innleggav nastercoff » lør 30.12.2006 19:23

takker for svar! har tidligere filmet med vx 2100 og har vært en flittig bruker av color correction og kontrastfiksing, har også eksperimentert litt med color curves med vekslende hell. Dette må jeg altså unngå i HDV, men hva med nedkonvertert HDV? ( har uansett planer om å fortsette å filme vanlig dv en stund til)

Brukerens avatar
medlem i 207 måneder
 

Innleggav Erlend Larsen » tir 02.01.2007 21:15

Med nedkonvertert vil du vel ha samme problem, all den tid selve opptaket har blitt utsatt for hdv-behandlingen? du vil dog ikke få generasjonstap i samme omfang, men den komprimeringsstøyen etc som ligger i det opprinnelige opptaket vil fort bli mer synlig for hver nye konvertering opptaket går igjennom, selv etter at det har forlatt HDV.
eller...tar jeg kanskje feil ;)
skyter du derimot nativ DV på kamera vil du slippe unna disse problemene
medlem i 214 måneder
 

Innleggav CP » tir 02.01.2007 22:33

Veldig viktig hvordan du nedkonverterer fra HDV, og til hva...
Å benytte kameraets konvertering er den absolutt dårligste løsningen. Du ender da opp med video som først er HDV (med alle minusene det medfører), for så å konverteres via en "billig" skalering til SD-oppløsning, og deretter blir re-komprimert til DV. - du får altså to generasjoner komprimerings tap i tillegg til "dårlig" skalering.

Det er viktig å være obs på at du aldrig blir kvitt problemene HDV har uansett hva du gjør, men at signalet blir vesentlig mye verre en feks. DV, DVCPRO osv. hvis du påfører det unødig mange generasjonstap via konverteringer og komprimering.

HDV bør vel karaktiriseres som et "handle with care" format som de fleste broadcastere helst ikke vil ha. Skal du filme til vanlig TV-bruk er det aller beste (foruten å kjøpe et ordentlig kamera... :-) å sette kameraet til DV/DVCAM. Det er enklere å jobbe med, og gir som regel bedre kvalitet en HDV ut på "vanlig" TV.

Er du uheldig og kun har råvaren din som HDV er beste arbeidsflyt å få det over til ukomprimert HD-SDI, konvertere det via en god skaleringsboks til SD-SDI, og deretter ta det via feks. et BlackMagic kort inn i macen som ukomprimert PAL video - og aldrig re-komprimere det til et lavere format før sendemaster!
medlem i 208 måneder
 


Returner til Kamera



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]