HD-kamera 10K +

Innleggav gunleik » søn 21.01.2007 20:00

720p 50 er det første trappetrinnet i den "europeiske" HD standarden med 1080p som neste skritt.

1080i og 720p har samme dataflyt ved samme komprimeringsformat, så det burde vel tilsi at de er omtrent like i resultat... -;)

På HVX-200 ser 1080p mye bedre ut en 720p, på tross av at chip'en scale'r opp. Har aldri giddet å ta opp i 1080i på dette, men det virker litt ulogisk ettersom chip'en er progressiv - i motsetning til Canon/Sony CCD kameraer.

HD er en fellesbetegnelse på alle format med høyere oppløsning enn SD. Ultra-HD blir ofte brukt om opptaksformer med mer enn 2k oppløsning.
Begrepet er litt "silly" om du spør meg.

De nye CMOS kameraene fra Sony skyter 1080p

Canons A1 ser ut som et bra budsjettalternativ, om du greier deg med HDVs fargesampling og GOP komprimering. Koster mer en 10.000,- men har omtrent de samme spec'ene som den dyreste Canon'en, uten utskiftbar linse og HD-SDI ut. Disse to egenskapene er det såpass få som benytter seg av (og er såpass dyre å ha glede av), at jeg ville tenkt nøye på Canon A1 kameraet før jeg hadde kikket på noe annet, om budsjettet er stramt.
Det gir deg også en ekte 16:9 brikke å skyte DV på.

Dette er det første HDV kameraet jeg nesten har fått lyst på noengang. -;)


Gunleik

Brukerens avatar
medlem i 207 måneder
 

Innleggav jalla » søn 21.01.2007 20:29

Takk for mange nyttige tips, jeg er dypt imponert over alle de gode svarene jeg har fått i et såpass lite forum som dette. Håper jeg etter hvert kan bidra med like mye tilbake.

Har nå bestilt HVR-A1 og Final Cut Express, og tar de neste utfordringene derfra.
medlem i 214 måneder
 

Forrige

Returner til Kamera



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere