HD-kamera 10K +

HD-kamera 10K +

Innleggav jalla » tir 19.12.2006 15:58

Funderer på å investere i et kamera til hobby og semiprofft bruk, og tenker at det bør være et HD-kamera til noe over 10 000 kr.

Men: Video er generelt helt nytt for meg, har bakgrunn kun på stillbilder.

Modeller jeg har funnet:
Canon HV10 E
Sony HDR-SR1E
Sony HDR-UX1E (dvd)

Finnes det flere?

Jeg er opptatt av, og lurer på følgende rundt de aktuelle modellene:

- Det er veldig kult om jeg kan hente ut stillbilder etter opptak i aktuell oppløsning, som er brukbart til web-bruk og små papirbilder. Hva kan jeg regne med av kvalitet her? Finnes det eksempler et sted?

- Har alle disse kameraene nødvendige tilbehørsmuligheter? Jeg tenker som et minimum ekstern mic, lys etc.

- Er det spesielle hensyn å ta rundt lagringsmedium og -format? Jeg er opptatt av mest mulig fleksibilitet, spesielt at det funker kjapt og universelt til semiproff bruk. DVD tenker jeg gir begrensede muligheter?

- Hva med manuelle muligheter? Er det andre ting det er viktig å huske på?

Mange spørsmål altså, håper på gode svar :)
medlem i 213 måneder
 

Innleggav jiggigibbie » tir 19.12.2006 17:06

Først og fremst, å hente ut stillbilder kan du gjøre i alle videoredigeringsprogrammer så det byr ikke på noe problem. Kbvaliteten du kan vente deg da er akkurat den samme som filmen. (ikke bedre, ikke dårligere.)

Alle kameraene du linker til er HDV eller AVCHD kameraer, og er derfor ikke HD kameraer sånn per definisjon.

Personlig så synes jeg DVD-kameraer til semiproffbruk er noe tull og du legger helt klart begrensninger på deg med dette. Slike kameraer egner seg ikke hvis du har tenkt å gjøre noen form for redigering.

Begge sony-kameraene er AVCHD-kameraer og dette er en ny teknologi (nyere enn HDV) og er derfor ikke støttet av noen videoredigeringsprogram per i dag som jeg vet om. Så om du har tenkt til å redigere filmene så vil du ha problemer med det i nærmeste fremtid.

Angående manuelle funksjoner så er jo det lett å finne selv på google o.l. Sjekk ut http://www.camcorderinfo.com/ for mer info.

Manuell fokus og manuell hvitbalanse er bra å ha til semiproff bruk.

Men hva slags bruk tenker du med kameraet? Lage kortfilm/spillefilm, dokumentar, "Jackass"-stunt eller? "Semiproff" er en litt for flytende definisjon til å komme med noen anbefalning. Men ingen av disse kameraene kan vel defineres som semiproffe, men det betyr ikke at man ikke kan få gode resultater ut av de.

Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

Innleggav jalla » tir 19.12.2006 18:13

Takk for interessante innspill. Når det gjelder stillbilder, forsøker jeg først og fremst å spore opp faktiske uredigerte stillbilder under forskjellige forhold - så jeg selv kan vurdere kvaliteten. Jeg har virkelig ingen idé, ut over pikseltall.

At det ikke skal gå an å redigere filmene fra AVCHD høres jo helt villt ut, kan det virkelig være mulig? Jeg har vel egentlig forutsatt at all video skal redigeres før noen som helst bruk. Det vil jo gjøre AVCHD ubrukelig... Til redigering tenkte jeg for øvrig på Final Cut Express HD på MacBook Pro.

Med semiproff tenkes først og fremst små innslag til webtv-bruk. Jeg tenker HD (som jeg hittil har tenkt er en betegnelse på høy oppløsning) for å ha bra råmateriale til etterbehandling og stillbilder.

Dette er altså å regne som et første kamera, for å lære et minimum av opptaks- og redigeringsteknikk. Jeg skal alltids klare å svi mer penger om behovet skulle melde seg, men nå ser jeg for meg noe i denne prisklassen. Samtidig er jeg opptatt av å ha færrest mulige begrensninger, f.eks med tanke på tilkoblingsmuligheter, råmateriale, formater etc.
medlem i 213 måneder
 

Innleggav jiggigibbie » tir 19.12.2006 23:40

AVCHD er et helt nytt format og det er derfor ingen enda støtter det. Støtte kommer, men i hvilken grad har jeg ingen formening om.

Hvis du søker litt på http://dvinfo.net/conf/ så burde du finne opptak tatt med de forskjellige kameraene så du kan vurdere selv.

Som du sier så ønsker du et kamera for å lære. En betydelig mindre investering ville jo da vært et DV-kamera. Panasonic sine kameraer er kjent for flust av manuelle instillingsmuligheter. Bare en tanke ettersom du snakker om webtv, som ikke krever den største oppløsningen.

Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

Innleggav Thomas G » tor 21.12.2006 15:09

Sony HDR-HC3E http://www.sony.no/view/ShowProduct.action?product=HDR-HC3E&site=odw_no_NO&pageType=Overview&category=HDD+HDV burde være noe for deg da, det bruker DV tape og fungerer som et vanlig dv kamera og du kan importere rett inn i FCP, iMovie eller FCE fra kamera og prisen ligger rundt 10.000,-

Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

Innleggav Knesaren » tor 21.12.2006 22:05

1080i er IKKE et HD-format som kommer til å overleve.
Det blir 720p og 1080p som kommer til å bli brukt.

Brukerens avatar
medlem i 232 måneder
 

Innleggav jalla » fre 22.12.2006 1:49

Knesaren skrev:1080i er IKKE et HD-format som kommer til å overleve.
Det blir 720p og 1080p som kommer til å bli brukt.


Det virker rimelig. Men innebærer det noen som helst ulempe å likevel ta 1080i i bruk, inntil bedre alternativer (innen mitt behov og budsjett) kommer på banen?

Sony HDR-HC3E virker helt klart interessant. Synd man ikke vet hva som kan ventes av nye modeller fram mot sommeren, det er ikke så mye å velge blant i denne klassen...
medlem i 213 måneder
 

Innleggav Thomas G » fre 22.12.2006 2:47

Nå er alle HDV kameraer ganske nye, det er ikke så lenge det kom på markedet egentlig, og det Sony kameraet er ikke gammelt, og det Canon du nevnte er kommet nå i høst.

Det er rart om de lager kameraer som er avleggs før de kommer ut. Andre kameraer vil sikkert komme ut men ikke i morgen.

Det blir som en Mac, det kommer alltid en som er bedre etterhvert, men om man trenger eller vil ha en så må man jo kjøpe den en gang.

Det blir veldig bra bilder med de kameraene, jeg har ikke selv, men redigert film fra et, som en kamerat hadde. Stakkarn har jo Pese og kan jo ikke redigere HD film på den.

Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

Innleggav devo » fre 22.12.2006 3:54

Hill Knesaren! slike utsagn liker vi! død over interlacing! :) Men, du skal vite det at du kjøper ikke katta i sekken om du må bruke 1080i.. den horisontale oppløsninga er jo ennå 1080 pixler (eller er det det?) så den passer til 1080p når det kommer til semiproff-markedet. 720p er jo ikke noe krise det heller da. har ikke sjekka på noen kameraer men et 9k sony hdv kamera kunne bare ta opp i DV eller HDV 1080i.. ikke 720p.. :(

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 

Innleggav jarandmi » lør 30.12.2006 20:51

Du burde legge merke til at kamerat fra Sony og canon, ikke har mini-jack inngang for ekstern mikrofon. Dette ville iallefall jeg hatt med hvis jeg skulle kjøpe et kamera.

Kan noen ofrtelle meg forskjellen på 1080i og 1080p? Hvorfor anbefales ikke 1080i å brukes? hva anbefales å brukes?
medlem i 208 måneder
 

Innleggav thomasb » lør 30.12.2006 21:25

jarandmi skrev:Kan noen ofrtelle meg forskjellen på 1080i og 1080p?

Du kan lese litt mer om i og p her:
http://video1.no/node/22
http://en.wikipedia.org/wiki/Interlace
http://en.wikipedia.org/wiki/Progressive_scan
http://www.alvyray.com/DigitalTV/

jarandmi skrev:Hvorfor anbefales ikke 1080i å brukes? hva anbefales å brukes?

Philip Laven fra European Broadcast Union skrev:All compression schemes deliver better results at lower bitrates with progressive sources.
[...]
It is important to recognise that it is easy to convert a progressive format (e.g. 1080p/50) into an interlaced format (such as 1080i/25), but it is much more difficult to convert an interlaced format into a progressive format.
[...]
At an IBC 2004 session, I was asked to explain why format wars seemed to be on the horizon for Europe. Having explained the EBU’s position in favour of progressive formats, one member of the audience said:

“I am amazed that anybody would consider launching new services based on interlace. I have spent all of my life working on conversion from interlace to progressive. Now that I have sold my successful company, I can tell you the truth: interlace to progressive does not work!”.

This remark was followed by a spontaneous round of applause from the audience. When the person was asked to give his name, he replied “Yves Faroudja” (who is widely acknowledged as the world’s foremost expert on format converters).

https://www.ebu.ch/en/technical/trev/tr ... orial.html (veldig god artikkel)

Håper dette ga litt klarhet i forvirringen :-)

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 247 måneder
 

Innleggav Alan Smithee » søn 31.12.2006 13:14

Discovery vil ikke ha mer enn MAKS 10% HDV i noen av sine programmer. 1080i bygger på en teknologi som er 60 år gammel. Alle vanlige tv'er er interlaced. LCD tv'er, de fleste plasma tv'er, og datamaskin monitorer er progressive.

720p er ikke engang HD. For å oppnå HD ready logo'n må tv'er ha minst 1080p. Det er fordi 720p ikke er særlig mye større oppløsning enn vanlig SD oppløsning som er 720x480. Sjekk bildet et lite stykke ned i linken.

http://en.wikipedia.org/wiki/Standard-definition_television

Men, som det sies så er fortsatt 1080i finere enn SD, men personlig skyr jeg det som pesten og kommer ikke til å kjøpe Sony igjen før de dropper i'en mot en p.

magnus
medlem i 206 måneder
 

Innleggav jalla » søn 31.12.2006 14:05

Alan Smithee skrev:... personlig skyr jeg det som pesten ...

(HDV er da også forkortelsen for Hepatitt D, leser jeg meg til....)

For øvrig er 720p nok til å oppnå "HD ready" logoen, sammen med et par andre kriterier: http://en.wikipedia.org/wiki/HD_ready

Det aner meg at det ikke finnes noe perfekt kamera innen de kriterier jeg etterlyste i opprinnelig innlegg. Sony HVR-A1 ser ut til å være en budsjettsprenger, og muligens utgått modell - men ser ellers veldig ut som et godt alternativ med tanke på spesifikasjonene. Noen erfaringer? Alternativet blir fort å vente litt, men da får jeg ikke gjort stort i mellomtiden...
medlem i 213 måneder
 

Innleggav Alan Smithee » søn 31.12.2006 19:36

hm, da beklager jeg min feil informasjon. Ble fortalt her forleden av en fagmann at 720p ikke ble ansett som HD.

Det kan ha vært hans personlige syn jeg misforsto.

magnus
medlem i 206 måneder
 

HD

Innleggav devo » søn 21.01.2007 19:43

Husk også at det i norges tilfelle er 720x576 (PAL) som er SD, ikke 720x480. Dette er NTSC, som er en veldig gammel (1953) amerikansk standard som fortsatt er i bruk. Når det analoge nettet i usa slukkes i 2009 forsvinner NTSC der, men det vil fortsatt være i bruk andre steder.

Alt er forøvrig i(nterlaced) i (analoge) sendinger. Dessuten er en CRT-skjerm interlaced av natur.
Digitale parabol og kabeltv-sendinger samt DVD og andre MPEG-2 ting kan være progressive.

Ellers må vi nedkjempe alle forsøk på å kalle noe anna enn 1920x1080 fysiske pixler (i panel og elektronikk) for Full HD med hvitløk og vievann :D

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 

Neste

Returner til Kamera



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]